SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 

Stjerner:
  • 0 stemmer - 0 gennemsnit
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Threaded Mode | Linear Mode
hjælp til opsætning, dimensionering osv. af nyt anlæg
28-04-2020, 21:47
Besked: #1
kolonihaveejeren Offline

hjælp til opsætning, dimensionering osv. af nyt anlæg
Hej jeg har fået fat på 5 stk. paneler 250w 30,5v 8,29A. desuden har jeg 4 stk. batterier 12V 120Ah.
De skal bruges i kolonihaven. men er meget i tvivl om opsætningen, hvad gør jeg?
skal de i serie? eller parallel?blandet?
Jeg ser flere steder de anbefaler parallelforbindelse af panelerne, men det giver jo en strøm på 43A det bliver dyrt i ladecontroller, og jeg ser ikke fordelene, kan jeg ikke sætte dem i serie eller blande dem?
Skal batterierne i serie til 48V? eller to af hver til 24V fordi der er flest dele til et sådan system og det er billigere?
Og er der nogen anbefalimger af ladecontrollere og invertere?
Find
Citér
29-04-2020, 07:32
Besked: #2
Finn DK Offline

RE: hjælp til opsætning, dimensionering osv. af nyt anlæg
Hej

5 paneler er et lidt dumt antal, det giver kun mulighed for parallelkobling hvis du vil bruge dem alle på kun 1 laderegulator.
En mulighed er, at koble 4 paneler i serie 2 og 2 og så parallelkoble de 2 strenge.
De 4 paneler kobles til en 20 eller 30 ampere laderegulator, gerne af MPPT-typen.
Batterierne bør du forbinde i en 24V konfiguration.
Det sidste panel kan så tilsluttes de samme batterier med en separat mindre regulator.
Du kan selvfølgelig også bruge 2 ens regulatorer, så har du back-up hvis en af dem svigter.
Du skal være sikker på at dine regulatorer kan tåle en indgangsspænding på minimum 75 volt pga. de serieforbundne paneler.
Jeg har god erfaring med regulatorer af mærket Epever, alternativt de halvdyre Victron, som har mulighed for overvågning via app/smartphone.
Husk sikringer tæt på batterierne, både i tilslutningen til regulatorerne og til en eventuel inverter.
En anden god ting vil være at sætte Schottky spærredioder i serie med hver af de to serieforbundne strenge.
Det blev lidt af en lang smøre, men håber det giver mening.

Mvh, Finn
Find
Citér
29-04-2020, 13:20
Besked: #3
kolonihaveejeren Offline

Tak for godt svar, jeg var slet ikke klar over man kunne forbinde to laderegulatorer. Jeg ville dog gerne kunne udnytte alle 5 paneler hvis muligt, er lidt nervøs for om jeg har energi nok til at køre et køleskab, fjernsyn, bærbar, osv. Med 1000W paneler.
Jeg har fundet denne lade regulator. https://www.vivaenergi.dk/solcelle-websh...th-app-60A til 2999kr .Det er kun cirka 800kr ekstra i forhold til 2 stk. Victron i hvert fald lige hvad jeg kan se. Hvis jeg vælger denne så tænker jeg at parallelforbinde de 5 paneler og så købe en 1500W inverter.
Og ja tak jeg vil lige læse lidt op på de spærredioder.
Hvad tænker du? Om det ovenstående? Havde du stadig valgt din løsning med 4 paneler og de regulatorer?
Find
Citér
01-05-2020, 07:15
Besked: #4
Finn DK Offline

Hej igen

Viva's laderegulator ser meget fornuftig ud, men systemet med 5 parallele paneler er jeg ikke stor fan af, det medfører en del "fnidder" med Y-connectorer, parallele kabler, spærredioder mv.
Jeg har kigget lidt nærmere på EPevers produktprogram, og kan se at deres Tracer 6420AN har en max indgangsspænding på 200 volt. Dvs. du kan lave en nemmere installation med de 5 paneler i serie.
Denne regulator kan også overvåges via app eller pc.
Vær opmærksom på, at hvis du bruger en 1500 W inverter skal den enten forbindes direkte til batteriet eller til laderegulatoren via et kraftigt relæ. Dette gælder for begge de nævnte regulatorer.
Husk også at du skal bruge en ren sinus inverter for at kunne bruge køleskabet.
Det er bedst at koble batterierne til 24 volt, batterikablerne skal dimensioneres efter ca. 70 ampere, dvs. noget der ligner 25 mm2.
Link til laderegulator: https://solarv.de/product/epever-mppt-la...v-36v-48v/

Mvh, Finn
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering