SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Hus med solceller og smart ladeboks til bil
03-07-2020, 10:09
Besked: #1
Abyssinier Offline

Hus med solceller og smart ladeboks til bil
Hej
Jeg regner med at skifte vores bil til en plugin hybrid i løbet af det næste års tid. Vi kører ca. 15-20.000 km om året. Turene er primært i lokalområdet men af og til også længere ture. Har også kort overvejet en elbil men de matcher pt. ikke vores behov og ønsker (medmindre der dukker en kanin op af hatten). Måske næste gang og så er teknologien blevet yderligere udviklet. :-)

I den forbindelse er jeg begyndt at overveje ladeløsning. Vi har jordvarme og derfor reduceret elafgift. Første tanke var en abonnementsløsning hos Clever eller en anden udbyder men vil gerne undgå at binde os til en månedlig udgift (på 369 kr.) når vi ikke kører mere end vi gør og har reduceret elafgift. Jeg tror ikke at Clever og andres refusionsordning fortsætter i al evighed. De fleste plugin hybrider lader ret langsomt så hvorfor blokere en offentlig ladeboks i 3-4 timer for at kunne køre endnu 50 km på el?

Jeg er faldet over en såkaldt smart ladeboks, som enten kan lade, når man ønsker det eller sættes til at lade når der er tilstrækkelig overskydende el fra solceller (eller vindmølle). https://evbiler.dk/shop/nissan/solar-box/.
Dvs. om sommeren kan den stå og lade når bilen ikke er i brug og ellers kan man lade om natten, når strømmen er billigst. Det lyder faktisk ret smart medmindre man bruger sin bil fra tidlig morgen til sen aften hver eneste dag. Er der nogle som har erfaring med denne eller tilsvarende løsninger?

Jeg er klar over at der findes langt billigere løsninger. For som jeg ser det, er den største ulempe nemlig prisen på 6.500 - 7.000 kr. Dertil kommer formodentlig udgifter til installation mm. Der er dog ikke et abonnement når man selv køber ladeboksen. Det er måske overkill til en plugin hybrid men ikke til en elbil. Snakker vi en ren elbil, vil vi dog have brug for at lade "ude i byen" og så er en abonnementsløsning måske mere relevant. Medmindre man sjældent lader ude og betaler adhoc til en dyrere pris.

Hvilken løsning har andre i samme situation valgt?

Centrosolar Powerstocc Excellent 7,0 (begrænset til 6 kWp)
Centrosolar Excellent solcellepaneler, ialt 8,225 kWp på to tagflader
SSV: 17*215 Wp + 5*220 Wp = 4755 Wp (35 grader taghældning)
ØSØ: 10*215 Wp + 6*220 Wp = 3470 Wp (35 grader taghældning)
Find
Citér
04-07-2020, 08:12 (Denne besked var sidst ændret: 04-07-2020 af 08:25 klr.)
Besked: #2
klr Offline

RE: Hus med solceller og smart ladeboks til bil
Det er et stort emne du tager hul på her. Det er mindst lige så stort som solceller. Og ligeså kompliceret.

Jeg vil nøjes med få bemærkninger i forhold til det du skriver. Du antyder måske at din strømpris (el-hus) har betydning for hvilken løsning du skal vælge. Det har det ikke - bortset fra, at kun Clever giver fuld refusion (ca. 2 kr/kwh) ved el-hus/solceller. Tilskuddet er uafhængigt af strømprisen. Ellers er det jo bare en udgift man har - uanset løsning og strømpris. Rigtig mange går i vandet på det forhold. Man skal altså nøjes med at se på selve udgiften ved løsningen. Et abonnement der koster 369 kr med refusion på 2 kr/kwh kan altså betale sig ved forbrug 369/2 > 185 kwh/måned, svarende til 185*5=925 km/måned hvis bilen kører 5 km/kwh gennemsnitligt (forsigtigt skøn). Strømmen betaler man under alle omstændigheder selv. Hvis man bruger mere end 185kwh kan man så glæde sig over at man tjener hver gang man kører i bilen, hvis strømprisen (alt incl.) er mindre end de ca. 2 kr/kwh.

Der er løsninger hvor abonnementsprisen er betydeligt mindre og som giver tilskud - men mig bekendt ikke hvis man har elvarme/solceller, eller i så fald kun ca. 1 krone.

Fidusen ved den løsning du nævner, der kan styre dels ladetidspunkt - dels sikre man tager den egenproducerede strøm i størst muligt omfang kender jeg godt. Pga. af flexafregningen for solceller er det jo billigst at forbruge egen strøm i videst muligt omfang. Samtidig er alle forbrugere bedst tjent med at forbruge strøm når den er billigst - det er så ikke helt indført endnu hos de forskellige selskaber, så afhænger pt af hvilket el-selskab man bruger.

Jeg har selv Clever. Der er naturligvis eengangsudgifter uanset hvilken løsning man vil anvende. I mit tilfælde var der "ingen" - for det var en del af bilens pris (ja, så var bilprisen nok lidt højere). Jeg betaler også kun 329/måned. Det dækkes faktisk kun lige knap af mit forbrug. Jeg har haft bilen godt 6 måneder - og kører typisk nok mere fra nu og resten af året. Så der er håb forude. Men altså knap og nap. Jeg kan lade ude i byen på Clever gratis - men bruger det yderst sjældent. Grunden til det er alene den tid det tager. En plug-in har ikke hurtig-lader. Så en fuld opladning tager 3,5 time på en typisk plug-in. Man skal have et langt ærinde - og helst i nærheden for at det er realistisk. For nylig var jeg i Legoland hvor der er Clever ved hotellet (men offentligt tilgængeligt), det glædede jeg mig til. Men jeg havde glemt kablet, haha. Jeg har stort set ikke brugt det inden, så det skulle jo ikke ligge og fylde op. Nu bliver jeg nødt til tage i Legoland igen, haha. Men så er stationerne nok optaget (lige der - jeg har ikke indtryk af det er et generelt problem)
Bortset fra det er jeg fint tilfreds med Clever, det fungere fuldstændig problemfrit (men der mangler en app) og det er en total rutine for mig, at plugge kablet i, når jeg er kørt ind i carporten.
Men skulle jeg købe plug-in i dag ville jeg nok få elektrikeren til at lave en sikker installation og så bruge "mormorladeren". Koster nok 4-5.000 (installation er "gratis" ved Clever). Eller måske kigge på den solcelle-løsning.

Nu skriver du at det måske først er om et år du vil foretage et køb. Hvis det er tilfældet ville jeg nok slå koldt vand i blodet. Meget kan ske inden da. F.eks. omkring tilskud til strøm. Men også meget andet "politisk". Dertil kommer de teknologske fremskridt. Jeg var på kanten af at købe en el-bil - men min kone har lidt rækkeviddeangst + at den bil jeg valgte har enestående comfort og praktisk anvendelse, som jeg ikke lige synes der endnu findes en el-bil der har til vort behov/brug (så skulle det måske være en stor Tesla, men den koster så...). Det er en Kia Optima SW jeg har og jeg har kun den anke at den ikke har hurtiglader og at den ikke har varmepumpe (så om vinteren skal man enten fryse - eller bruge benzin til i det mindste varmen). Men om et år tror jeg da nok det ville blive en "ren" el-bil.

Men som ved alt andet er det utrolig vigtigt at kende sit behov så godt som muligt - kun derved kan man finde den bedste løsning. Ved en plug-in er det lidt svære, at man skal skønne hvor meget el-kørsel man kommer til at foretage. Lige den del er jo langt nemmere at skønne ved en el-bil.

Nå, det blev langt. Måske du kan bruge noget af det.

[Billede: sollinkdyn.gif]
Find
Citér
04-07-2020, 10:53
Besked: #3
Abyssinier Offline

(04-07-2020 08:12)klr Skrev:  Nå, det blev langt. Måske du kan bruge noget af det.

Tak for dit input. Jeg er godt klar over, at der er mange faktorer at tage højde for og jo længere jeg venter med at skifte bilen ud, jo mere realistisk er det med en ren elbil, som lever op til vores behov. Så jeg har ikke travlt. Er bare nysgerrig på mulighederne. :-) Herunder en smart ladeboks.

En plugin hybrid er lidt som at sætte sig mellem to stole men kan alligevel, under de rette forudsætninger, give god mening plus noget erfaring med at køre på el inden køb af en rigtig elbil engang i fremtiden. Med en elbil er man afhængig af opladning "i byen" på længere ture og det er de færreste elbiler som pt. opfylder vores behov ift. plads og anhængertræk til en trailer. Tesla siger mig ikke noget men måske den kommende VW ID4 eller Skoda Enyaq, som kommer i 2021. Det afhænger af dog af priserne og at de ikke ligner legetøjsbiler indeni.

Bottom line, der er nok ingen facitliste. Det er ens egen mavefornemmelse og situation som må afgøre hvad det rigtige er. Jeg er spændt på om refusion vil fortsætte med at eksistere. Som solcelleejer har jeg oplevet hvordan forudsætningerne pludselig kan ændre sig.

Centrosolar Powerstocc Excellent 7,0 (begrænset til 6 kWp)
Centrosolar Excellent solcellepaneler, ialt 8,225 kWp på to tagflader
SSV: 17*215 Wp + 5*220 Wp = 4755 Wp (35 grader taghældning)
ØSØ: 10*215 Wp + 6*220 Wp = 3470 Wp (35 grader taghældning)
Find
Citér
16-12-2020, 16:05
Besked: #4
AH_7100 Offline

Bedre sent end aldrig - men det blev dog i samme år. Big Grin

Jeg står som så mange andre også med dette spørgsmål og undersøger stadigvæk nogle af de mange muligheder der findes.

Hvis jeg kigge på min aftale med Clever, så står der højt og larmende:

5 ØVRIGE FORHOLD
5.1 Hver parts skattemæssig forhold i medfør af denne aftale er den anden part uvedkommende.

- og dette er en pæn måde at skrive på, at de er bedøvende ligeglade om du modtager pengene eller ej, det vil alle dage blive et spørgsmål mellem dig og SKAT.

Og kigger du lidt SKAT's morads af love og regler kan du finde dette:

https://skat.dk/skat.aspx?oid=2272853

- som i bund og grund siger at du IKKE må modtage refusionen fra Clever.

Ren EV eller PHEV er som du siger, at sætte sig imellem to stole. Træk er ikke det store problem i dag. Det er nok også mere det futuristiske for mit vedkommende. Sørg for at kigge på den indbyggede lader i bilen og bilens formåen ved LYN-ladning - jo højere antal kW ved ladning fra lynlader jo mindre ventetid, for at komme videre.

Jeg kører, på 3. år, ren EV (Leaf 40 kW - 1 faset on-board lader maks. 6 kW) og har ikke haft problemer på langture og ferier hvor jeg har benyttet Clevers abonnement. Min erfaring siger mig at hovedparten af opladningerne foregår hjemme og jeg tror, ud fra det du beskriver, at vi har nogenlunde samme kørselbehov. Nu lader jeg primært om dagen og det irriterer mig grænseløst at laderen tordner op på fuld styrke 6kW når jeg kun leverer 1500W til nettet, i disse TvangsSalgsTider. Den lader Clever satte op er en KEBA P30 x-serien, KEBA's topmodel, som er fuldt ud i stand til at udnytte solcellernes op og nedad gående kurver. Dette kræver en energimåler, monteret først for på din installation, som så overvåger forbruget i huset, fra måleren trækkes et PDS-kabel (netkabel) til laderen, så skulle laderen kunne passe sig selv. Den kan sættes til at lade fuldt her og nu eller den kan stå og sjatlade efter solcellernes overskudsproduktion. (https://www.keba.com/en/emobility/emobility)

Jeg har her i sommer fået ny inverter da den gamle fik et stød af de store, et lyn direkte var mere end den gamle Kostal 7000 kunne klare så den blev skiftet med en PLENTICORE plus som er forberedt til batteridrift. Samtidig fik jeg installeret en/et KOSTAL Smart Energy Meter.
(https://www.kostal-solar-electric.com/de.../zubehoer)

Du nævner selv Solar-Box. Det er også en jeg har kigget på, da jeg selv skal finde ud af noget andet til foråret når mit nuværende abonnement udløber. Clever forlanger den gamle box tilbage Huh, jeg må ikke købe den, så jeg køber en selv og nøjes med deres ladebrik uden abonnement, så jeg kan tanke ude i byen, det vil være det billigeste for mig. Der er også mange andre muligheder for at lade ude, det er blot at undersøge markedet. Solar-box er prisbillig - ca. det halve af KEBA's tilsvarende lader. Dette er de 2 eneste ladere jeg indtil videre er stødt på som kan integreres med solcellerne.

Der er også forskel på hvordan de forskellige "on-board" ladere på bilerne er lavet, nogle kan kun lade med 1 fase andre med 2 eller 3 faser, så det skal også indgå i dine overvejelser.

God Jul.

AH
Find
Citér
18-12-2020, 10:12
Besked: #5
chanchal48 Offline

Roku Streaming Device, you can watch the biggest content of channels on your TV, mobile, laptop, etc at Roku.com/link Enjoy videos and music of your choice on Roku TV. And upload original content, and share it with friends, family, and the world at the Roku.com/link put in code. You can visit our website " Roku.com/link " for more information.
Find
Citér
18-12-2020, 10:14
Besked: #6
chanchal48 Offline

Create your Roku account to stream all your favorite shows online, support Roku.com/link support with roku link code via Roku.com/link so you can search and play various movies and tv shows. To know about the roku TV link code location we can go to the website Roku.com/link given by us and get the information.
Find
Citér
18-12-2020, 10:16
Besked: #7
chanchal48 Offline

Roku provides the simplest way to stream entertainment to your TV. My roku link is the official site to link, activate, set-up and manage your Roku.com/link Roku player or Roku TV. A Roku account gives you access to an amazing selection of movies, TV shows, music and more from the Roku.com/link Channel Store. You can watch TV shows and movies online onRoku.com/link Enjoy It.
Find
Citér
18-12-2020, 10:17
Besked: #8
chanchal48 Offline

You can watch movies and TV shows on the Roku channel such as hit hits movies, popular shows, live news, sports and you can activate it by visiting Roku.com/link But to do this you must follow certain conditions of Roku. To get more information about this you can visit our website Roku.com/link Our Roku team is available to help you at all times. You can contact the Roku team at any time at Roku.com/link And can benefit.
Find
Citér
18-12-2020, 10:19
Besked: #9
chanchal48 Offline

Once the device is found, you can add roku paid channel or roku channel from Roku.com/link with activation code store. Your TV screen will start displaying some instructions to activate roku linked to roku.com/link You will then receive an activation code for Roku. After that you have to connect Link roku from roku.com/link. You can choose from your favorite channel roku.com/link
Find
Citér
18-12-2020, 10:20
Besked: #10
chanchal48 Offline

Roku gives the least complex approach to stream excitement to your TV. With a large number of accessible channels visit roku.com/link here for more subtleties.Roku provides the simplest way to stream entertainment to your TV. With thousands of available channels visit hereroku.com/link for more details. Roku Streaming players are an increasingly advantageous and financially savvy approach to sit in front of the TV. Simply plug it into your TV, associate with the web, set up a Roku record, and start spilling roku.com/link your top choices.
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering