Summationsmåler og smart meter
|
09-10-2020, 05:43
Besked: #1
|
|||
|
|||
Summationsmåler og smart meter
Jeg får snart et solcelleanlæg, der rejser sig 1000 spørgsmål :-)
Summationsmåler, får jeg brug for den? Der kommer et Growatt Smart meter 3-faser på systemet. Der skrives : Hvad gør smart meteret: Inverteren er en 1 fastet, og den udligner forbruget så selv om du bruger strøm på en af de andre faser, vil det stadig været dit eget strøm du bruger Summationsmålerem koster 1600 + montering, så der skal vel spares noget før det går op. Afregningsgrupper har jeg også kikket på. Time eller straksafregning, der er vel ikke mere at vælge i mellem på et nyt anlæg?. Seas oplyser at det er en go ide med timeafregning, den tager en gennemsnit pr time. Go ide ved peak forbrug. Men gruppe 2 koster extra hver md? Det er svært at finde de priser på seas og vindstød ang gr 2. Men jeg har et batteri på 6,5 kw, tager inverter ikke fra det først alligevel? På forhånd tak Ulrich |
|||
09-10-2020, 10:40
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Summationsmåler og smart meter
Prøv og regn på dit projekt er det nu en god forretning
Sæt selv dine tal ind Simpel tilbagebetalingstid: Investering 80.000 kr.sparet 4.730 kr./årTB = 16,9 år Nu med Tesla 3 & Nissan Leaf el-bil http://nissan-leaf.dinsol.dk/#home ----------------- Solcelle Opstart 03-03-2012 7,050 kwp. Deger Tracker 5000 n t . 8 kw 3 faset Solaredge inverter Anlæg nr 2 start okt 2015 På stativ 7,800 kWP 17 kw 3 fastet solaredge inverter neddroslet til 6 kw. |
|||
09-10-2020, 14:00
Besked: #3
|
|||
|
|||
Når OP skriver "Jeg får snart et solcelleanlæg", er det nok for sent at snakke ROI
![]() @OP: Fedt at du investerer i solceller, det er godt for miljøet. Teknikmæssigt er der sikkert mange der er bedre til at vejlede dig, end mig. Anlæg: Danfoss 6KW TLX-Pro+ | 35 x 250W Himin HG-250S mono paneler på 2 tagflader (22 samt 13 paneler). Stik syd, 15 graders hældning på taget. |
|||
09-10-2020, 14:40
Besked: #4
|
|||
|
|||
(09-10-2020 14:00)mrwee Skrev: Når OP skriver "Jeg får snart et solcelleanlæg", er det nok for sent at snakke ROINemlig :-) Der er betalt om 5 år, så er det efterløn og billig strøm :-) Ja og der kommer sikkert noget batteri om 10-15 år, men mon ikke de falder i pris. Hvad kostede et anlæg til 65.000 i dag, for 8 år siden? 120-150.000? Og nu kunne det jo være man overvejede en el bil - måske ;-) Men lige pt er det Summationsmåler og afregningsgrupper der er i tankerne. |
|||
10-10-2020, 09:46
(Denne besked var sidst ændret: 10-10-2020 af 09:46 SAC.)
Besked: #5
|
|||
|
|||
Vedr. summationsmåler kontra fasemåler kan der henvises til denne tråd:
http://www.solcelledebat.dk/showthread.php?tid=4499 Under besked 8 kan der hentes et regneark, hvor du kan indtaste data. Regnearket indeholder en god beskrivelse. |
|||
10-10-2020, 10:57
Besked: #6
|
|||
|
|||
(10-10-2020 09:46)SAC Skrev: Vedr. summationsmåler kontra fasemåler kan der henvises til denne tråd:Takker super link :-) Fedt der er batteri med :-) Ændre sådan en fætter på noget? https://www.eastroneurope.com/products/v...m630modbus Gutten fra VVS eksperten hævder den regulere forbrug mellem faser.... Ska sådan en fætter i øvrigt sidde allerførst i tavlen? Før HPFI? Inverter skal jo sættes ind i bunden af HPFI. Altså efter sin egen HPFI og afbryder Mvh Ulrich |
|||
10-10-2020, 16:33
Besked: #7
|
|||
|
|||
(10-10-2020 10:57)Ulrich Skrev: Takker super link :-) Det er bare en elmåler. 3 faset og med interface. Den måler forbruget der hvor den monteres, så alt efter hvad meningen er den skal måle skal den selvfølgelig monteres det korrekte sted. Den regulere/fordeler ikke forbruget. |
|||
11-10-2020, 10:44
(Denne besked var sidst ændret: 11-10-2020 af 10:48 Kandersen01.)
Besked: #8
|
|||
|
|||
(10-10-2020 10:57)Ulrich Skrev: Takker super link :-) Måleren du henviser til kan rent fysisk ikke fordele/regulere noget som helst. Den måler indgående/udgående forbrug/overskud. Og det er et simpelt princip, sandsynligvis efter summationsmåler princippet, da det er det eneste der kan give mening. For at forstå alt det her, så er det vigtigt at forstå, at hele problemet omkring målerne (summation/fasemåler) det bunder i, at vi har med en overskudsproduktion at gøre, når der er tale om en egenproducent (fx med solceller, men kunne også være vindmølle). Lige så snart man har en overskudsproduktion, så har man brug for en måler, der kan "modregne" overskuddet med det man aftager, på samme tid. Og det er altså KUN! summationsmåleren der kan dette. Hvis vi intet overskud producerede, så ville det i realiteten være ligegyldigt med summationsmåleren. Men fordi vi meget ofte i store dele af produktionen producere overskud, så skal man ikke ignorere det problem som fasemåleren giver. For det er et problem som man dels ikke bare kan beregne på forkant. Og dernæst så kan det på bagkant vise sig at blive ualmindelig dyrt, (som jeg beskrev i den anden tråd). Og man skal bestemt ikke regne med at få disse spildte mange hundrede kroner tilbage. At eksempel fra den anden tråd i mit tilfælde handler om et husstandsbatteri, det er principielt ligegyldigt. Det kunne lige så vel have været en elbil eller en hvilken som helst anden forbrugsgenstand, som bruger mere end solcelleanlægget kan levere pr fase. (Ved et 3-faset forbrugsgenstand, der forbruger ligeligt mellem faserne, så er summationsmåleren ligegyldig. Men det er KUN i det tilfælde). Derfor - Medmindre du er i gruppe 6 (hvilket du ikke er, da det er nyt anlæg), så betal prisen for summationsmåleren uden at blinke med øjnene. Den måler kan lyn hurtigt vise sig at være tjent hjem på ganske få måneder. At netleverandøren så bør forestå denne udskiftning for egen regning, det er et helt andet problem, som der pt stadigvæk slås om (Denfo retssagen). Principielt burde den sag vindes på dette punkt, uden den mindste tøven. Men vi er oppe imod energi-magter, som ikke skyer nogle som helst midler for at få deres holdninger i hus. Derfor - Hvis summationsmåleren koster 1600,- så betal og vær glad for, at staten, elselskab og netleverandør ikke kan få mere af din overskudsproduktion, end de er berettiget til. Ellers risikere du altså at de napper voldsomt meget mere. Og du kan intet gøre, (andet end at skifte måleren). Hvis de 1600,- derimod er et problem for dit budget, så skal du nok i virkeligheden genoverveje, om solceller/egenproducent er den rigtig vej at gå for dig. Det er ment i aller bedste mening. 1600,- må/burde ikke stille dig i den tvivl, principielt. |
|||
11-10-2020, 11:18
Besked: #9
|
|||
|
|||
Hvis det er et nyt anlæg der skal tilsluttes nu her i 2020 og ikke har været det før, så skal forsyningsselskabet installere en summations måler. Sådan har det været de seneste par år.
Det er kun i de tilfælde hvor der allerede sidder en fasemåler OG der er igangværende afregning, at de må tage gebyr for udskiftningen, hvis det er kunden/forbrugeren der initiere udskiftningen. Og er det hos Radius så betaler de faktisk udskiftningen. https://radiuselnet.dk/alle-radius-kunde...elmaalere/ (eller rettere sagt de gør alle deres kunder så for de deles jo om omkostningen). |
|||
11-10-2020, 12:04
Besked: #10
|
|||
|
|||
(11-10-2020 10:44)Kandersen01 Skrev: Måleren du henviser til kan rent fysisk ikke fordele/regulere noget som helst. Den måler indgående/udgående forbrug/overskud. Og det er et simpelt princip, sandsynligvis efter summationsmåler princippet, da det er det eneste der kan give mening. Tak for et super svar. Ja, jeg har tastet i regnearket :-) De 1600 finder jeg nok, det var mere det kunne betale sig. Det kan det. Det solcelle sjov er nyt for mig. Og jeg bliver ganske klog på det :-) Mvh Ulrich |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|