SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (5): « Forrige 1 2 3 4 5 Næste »
Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Summationsmåler og smart meter
11-10-2020, 12:07
Besked: #11
Ulrich Offline

RE: Summationsmåler og smart meter
(11-10-2020 11:18)Lars-Jacobsen Skrev:  Hvis det er et nyt anlæg der skal tilsluttes nu her i 2020 og ikke har været det før, så skal forsyningsselskabet installere en summations måler. Sådan har det været de seneste par år.
Det er kun i de tilfælde hvor der allerede sidder en fasemåler OG der er igangværende afregning, at de må tage gebyr for udskiftningen, hvis det er kunden/forbrugeren der initiere udskiftningen.
Og er det hos Radius så betaler de faktisk udskiftningen.
https://radiuselnet.dk/alle-radius-kunde...elmaalere/
(eller rettere sagt de gør alle deres kunder så for de deles jo om omkostningen).

Ja det er de det ikke helt enig om.
Jeg fik af vide hvis det var en ny installation (nyt hus)
Så ville de sætte sådan en fætter op.
Jeg må lige have fat i dem igen

Mvh Ulrich
Find
Citér
11-10-2020, 16:18
Besked: #12
Ulrich Offline

(11-10-2020 12:04)Ulrich Skrev:  Tak for et super svar.
Ja, jeg har tastet i regnearket :-)
De 1600 finder jeg nok, det var mere det kunne betale sig.
Det kan det. Det solcelle sjov er nyt for mig.
Og jeg bliver ganske klog på det :-)

Mvh Ulrich

Dette er fra deres hjemmeside, de skriver den kan dele forbrug.

Find
Citér
12-10-2020, 11:01 (Denne besked var sidst ændret: 12-10-2020 af 11:26 Lars-Jacobsen.)
Besked: #13
Lars-Jacobsen Offline

Der tror jeg du læser tegningen forkert.
Der er tale om en 1 faset inverter der leverer 3 kw. Der forbruges så samtidig 2 kWh i installationen, hvorved den overskydende 1 kw render “baglæns” gennem måleren og ud på elnettet. Den “sælger” du derfor.
Men kan godt forstå du foranlediges til at tro det da de “tilfældigvis” bruger 0,5kw på de andre 2 faser, hvorved summen jo er 0. Men det gælder kun hvis utility måleren er en såkaldt summationsmåler måler. Er det en fasemåler, ja så køber og sælger du samtidig, hvilket ikke er optimalt ud fra en privatøkonomisk synspunkt.
EDIT: Hvis inverteren er lidt intiligent og benytter signalerne fra måleren, så skruer den ned for batteriet og levere kun 2kw svarende til egetforbruget. Der er jo ingen grund til at producere 1kw og sælge det til nettet. Med mindre den “smarte elmåler” kan fase forskyde forbruget og flytte det over på en anden fase/ledning. Men det tror jeg nu ikke den lille “dims” kan
Find
Citér
12-10-2020, 11:10
Besked: #14
Kandersen01 Offline

(11-10-2020 11:18)Lars-Jacobsen Skrev:  Hvis det er et nyt anlæg der skal tilsluttes nu her i 2020 og ikke har været det før, så skal forsyningsselskabet installere en summations måler. Sådan har det været de seneste par år.

Det er korrekt at måleren SKAL skiftes efter målerbekendtgørelsen fra februar 2019. Men betalingen for denne udskiftning, den er de ikke helt enige om. Netleverandørene har det med at sige, at forbrugeren selv skal forestå betalingen, også efter anlæg der opsættes efter 2019.
Find
Citér
12-10-2020, 11:19
Besked: #15
Lars-Jacobsen Offline

Den er vi så ikke helt enige om.
Ved nyinstallationer skal de montere en sum måler. Men ved eksisterende skal de ikke skifte, men kan. Hvis de selv vælger at gøre det skal det være uden gebyr. Hvis det er forbrugere der ønsker måleren skiftet kan de kræve gebyr herfor, men de skal ikke.
Find
Citér
12-10-2020, 11:44
Besked: #16
Kandersen01 Offline

(11-10-2020 16:18)Ulrich Skrev:  Dette er fra deres hjemmeside, de skriver den kan dele forbrug.

Det billede viser præcis det som jeg skrev om, (kun logisk når man forstår det). Forskellen er bare, at det er 1-faset inverter. Problemet er stadigvæk eksisterende med en 3-faset inverter.
Det har altså ikke noget at gøre med, hvor mange faser inverteren har, medmindre solcelleanlægget er så stort (ekstremt) så det kan supplere fuld belastning pr fase i alle situationer. Det er efter min mening urealistisk. Derfor er summationsmåleren det eneste rigtige.

Fasemåleren har helt principielt intet at gøre i en husstand, hvor man har mulighed for at blive egenproducent (dvs på een eller anden måde lægge overskud ud på nette). Det gælder også gruppe 6 folkene. Men pga gruppe 6 får en rimelig betaling for salg af deres overskud (og dermed en ren administrativ årsag), så kan det være svært at argumentere for evt egenbetaling af summationsmåleren. Får de måleren tilbudt gratis, så er det bare med at ryge på uden den mindste blinken for øjnene.
Find
Citér
12-10-2020, 11:52
Besked: #17
Kandersen01 Offline

(12-10-2020 11:19)Lars-Jacobsen Skrev:  Den er vi så ikke helt enige om.
Ved nyinstallationer skal de montere en sum måler.

Korrekt. Måleren fasemåleren SKAL være en summationsmåler ved ny solcelleinstallation. Men der står intet om, hvem der skal betale for dette, hvis der sidder en fasemåler.
Det er derfor jeg påstår, at nogle netleverandører faktisk kan finde på at opkræve betaling for det, selvom det er ny solcelleinstallation.

Det er faktisk ikke så længe siden jeg læste om en på facebook som netop havde fået dette at vide, (at de kom til at betale for skift fra fase til summationsmåler), selvom det er nyt anlæg.

Husk, det er energisektoren og Dansk Energi. De skyer ingen midler over for forbrugerne. Og slet ikke når der ikke er gennemført en retssag på spørgsmålet.
Find
Citér
12-10-2020, 17:28 (Denne besked var sidst ændret: 12-10-2020 af 17:32 Lars-Jacobsen.)
Besked: #18
Lars-Jacobsen Offline

Der er helt sikkert kun 1 til at betale regningen og der er “forbrugerne”.
Hvordan man så skal dele kagen kan man have delte meninger om. Det så vi jo da det seneste afregningsprincip skulle godkendes.
Nå men umiddelbart skulle man mene at Dansk energi’s formuleringer her på deres egen hjemmeside
https://www.danskenergi.dk/nyheder/langv...r-sag-lost
Citér:Efter en længere sagsbehandling er sagen endt med en ændret målerbekendtgørelse, der pålægger netvirksomheder at installere summationsmålere hos egenproducenter, hvis de ønsker det og selv betaler for udskiftningen. For nye installationer skal netselskaberne installere en summationsmåler.
Min fremhævning med fed. Hvis det var deres fortolkning at egenproduceret altid skal betale omkostningerne ville de nok have skrevet det så der ingen tvivl er. Heller ikke ved nyinstallationer.
Men korrekt man kan læse selve paragraffen i bekendtgørelsen som fanden læser Biblen.(Og det er der så sikkert nogle netselskaber der gør).
Der står jo ikke direkte hvem der skal betale for de “forkerte” installerede målere i perioden fra 2013 og til 2019, som altså ikke kan efterleve kravet ved nyinstallationer/oprettelse som egenproduceret idag.
Citér:§ 4. En fjernaflæst elmåler skal kunne
1) registrere aftag og levering af elektricitet i det kollektive elforsyningsnet særskilt og med en registrering hvert 15. minut eller med kortere intervaller,
2) ændre indstillinger for registreringsfrekvensen via et fjernaflæsningssystem, og
3) lagre målte data til brug for forbrugsafregning.
Stk. 2. Målersystemet skal kunne registrere forsyningsafbrud hos forbrugeren og på forespørgsel fra netvirksomheden overføre afbrudsdata.
Stk. 3. En fjernaflæst elmåler, der opsættes hos en egenproducent, skal være en summationsmåler.

§ 11. De fjernaflæste elmålere, der allerede var idriftsat den 3. december 2013, men ikke opfylder alle kravene i §§ 4-7, kan forblive i drift i de pågældende elmåleres restlevetid, såfremt de kan benyttes til indsendelse af timemålte forbrugsdata til datahubben, jf. § 8, stk. 1, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. En netvirksomhed der har idriftsat en fjernaflæst elmåler, som ikke opfylder kravene i § 4, stk. 3, hos en egenproducent, skal udskifte denne til en summationsmåler, hvis egenproducenten anmoder herom. Egenproducenten skal afholde de dokumenterede meromkostninger for udskiftningen.
Stk. 3. I målersystemer med fjernaflæste elmålere som nævnt i stk. 1, finder § 2, stk. 2, ikke anvendelse ved udskiftning af enkelte defekte fjernaflæste elmålere og tilslutning af nye fjernaflæste elmålere.

Nå ja og lige som supplement, hos mit netselskab koster det:

. Pr. d. 1.1.2021. kan der rekvireres via el-leverandør, ”Målerskift på kundens foranledning” dette koster fra os 1562,5 kr.
Find
Citér
12-10-2020, 18:36
Besked: #19
Kandersen01 Offline

(12-10-2020 17:28)Lars-Jacobsen Skrev:  Min fremhævning med fed. Hvis det var deres fortolkning at egenproduceret altid skal betale omkostningerne ville de nok have skrevet det så der ingen tvivl er. Heller ikke ved nyinstallationer.

Jeg er slet ikke uenig. Dog vil jeg sige, at det bestemt ikke overrasker mig, at de har fået denne meget tvivlsomme formulering med. Jeg tror det er meget bevidst.

(12-10-2020 17:28)Lars-Jacobsen Skrev:  Men korrekt man kan læse selve paragraffen i bekendtgørelsen som fanden læser Biblen.(Og det er der så sikkert nogle netselskaber der gør).

Der står jo ikke direkte hvem der skal betale for de “forkerte” installerede målere i perioden fra 2013 og til 2019, som altså ikke kan efterleve kravet ved nyinstallationer/oprettelse som egenproduceret idag.

jo, hvis du læser paragraf 11 og stk 2, så står det der faktisk, at såfremt egenproducenten anmoder om at få den skiftet, så kan de kræve egenproducenten selv betaler.

(12-10-2020 17:28)Lars-Jacobsen Skrev:  Nå ja og lige som supplement, hos mit netselskab koster det:

. Pr. d. 1.1.2021. kan der rekvireres via el-leverandør, ”Målerskift på kundens foranledning” dette koster fra os 1562,5 kr.

Det er første gang jeg har set et elselskab sætte pris på det. Jeg har stadigvæk ikke fået regningen fra Cerius, selvom jeg fik skiftet i februar 2020.

Personligt har jeg det også meget anstrengt med det her.
Da jeg gik ind i solceller-verdenen i Juni 2017, der havde jeg ikke i min vildeste fantasi regnet med, at der var opsat en måler som ikke kunne håndtere det. Og tilsyneladende var det heller ikke en advarsel fra firmaet som installerede anlægget. Det var først efter nogle måneder, da jeg gjorde dem opmærksom på, at der måtte være noget galt, at det begyndte at dæmre for dem. Sammen fandt vi ud af, at det måtte være en fasemåler i Maj 2018, hvorefter jeg tog fat i netleverandøren og bad om at få den skiftet. Dette havde de "ingen planer om" fik jeg at vide. Og jeg kunne heller ikke få lov til det, selvom jeg ville betale. Heller ikke selvom jeg kunne vise dem, hvor slemt det stod til.
Da den nye bekendtgørelse kom i februar 2019, hvor netleverandøren nu kunne tvinges til det. Så tog jeg igen fat i dem. Denne gang fik jeg så at vide, at jeg selvfølgelig godt kunne få den skiftet, mod egenbetaling. Men at summationsmålerne var i rest ordre, og jeg ville høre nærmere.
Der skulle så gå endnu et år før jeg kunne få den skiftet. I den tid har den fasemåler kostet mig mindst 8000,- (hvilket jeg selvfølgelig kan dokumentere).

Så jeg må erkende, jeg har ikke meget til overs for hele det system (Dansk Energi, og særligt Cerius) i den her sag. Jeg synes de har udvist ualmindelig dårlig service, og ikke mindst bund rådden moral. De om nogen burde have vist konsekvensen af en forkert måler, allerede tilbage i 2013. Alligevel har de fortsat med at opsætte fasemålere efterfølgende.
Og det er måske værd at bemærke, måleren tilhørere IKKE egen producenten. Den tilhørere netleverandøren, og egenproducenten betaler bla leje af dem.
Så meget desto værre er det, at afkræve egenbetaling for den.

Men som nævnt, hele den branche er så bund rådden, og de skyer ingen midler. De gør/har gjort alt hvad de kan for at ødelægge det hele for egenproducenterne. Så jeg mistror dem hvad som helst.
Find
Citér
12-10-2020, 20:36
Besked: #20
Ulrich Offline

(12-10-2020 11:01)Lars-Jacobsen Skrev:  Der tror jeg du læser tegningen forkert.
Der er tale om en 1 faset inverter der leverer 3 kw. Der forbruges så samtidig 2 kWh i installationen, hvorved den overskydende 1 kw render “baglæns” gennem måleren og ud på elnettet. Den “sælger” du derfor.
Men kan godt forstå du foranlediges til at tro det da de “tilfældigvis” bruger 0,5kw på de andre 2 faser, hvorved summen jo er 0. Men det gælder kun hvis utility måleren er en såkaldt summationsmåler måler. Er det en fasemåler, ja så køber og sælger du samtidig, hvilket ikke er optimalt ud fra en privatøkonomisk synspunkt.
EDIT: Hvis inverteren er lidt intiligent og benytter signalerne fra måleren, så skruer den ned for batteriet og levere kun 2kw svarende til egetforbruget. Der er jo ingen grund til at producere 1kw og sælge det til nettet. Med mindre den “smarte elmåler” kan fase forskyde forbruget og flytte det over på en anden fase/ledning. Men det tror jeg nu ikke den lille “dims” kan

Det kan der sgu være noget om, faseforskydning...

Mvh Ulrich
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (5): « Forrige 1 2 3 4 5 Næste »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering