SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (5): « Forrige 1 2 3 4 5 Næste »
Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Summationsmåler og smart meter
12-10-2020, 20:45
Besked: #21
Ulrich Offline

RE: Summationsmåler og smart meter
(12-10-2020 18:36)Kandersen01 Skrev:  Jeg er slet ikke uenig. Dog vil jeg sige, at det bestemt ikke overrasker mig, at de har fået denne meget tvivlsomme formulering med. Jeg tror det er meget bevidst.

jo, hvis du læser paragraf 11 og stk 2, så står det der faktisk, at såfremt egenproducenten anmoder om at få den skiftet, så kan de kræve egenproducenten selv betaler.

Det er første gang jeg har set et elselskab sætte pris på det. Jeg har stadigvæk ikke fået regningen fra Cerius, selvom jeg fik skiftet i februar 2020.

Personligt har jeg det også meget anstrengt med det her.
Da jeg gik ind i solceller-verdenen i Juni 2017, der havde jeg ikke i min vildeste fantasi regnet med, at der var opsat en måler som ikke kunne håndtere det. Og tilsyneladende var det heller ikke en advarsel fra firmaet som installerede anlægget. Det var først efter nogle måneder, da jeg gjorde dem opmærksom på, at der måtte være noget galt, at det begyndte at dæmre for dem. Sammen fandt vi ud af, at det måtte være en fasemåler i Maj 2018, hvorefter jeg tog fat i netleverandøren og bad om at få den skiftet. Dette havde de "ingen planer om" fik jeg at vide. Og jeg kunne heller ikke få lov til det, selvom jeg ville betale. Heller ikke selvom jeg kunne vise dem, hvor slemt det stod til.
Da den nye bekendtgørelse kom i februar 2019, hvor netleverandøren nu kunne tvinges til det. Så tog jeg igen fat i dem. Denne gang fik jeg så at vide, at jeg selvfølgelig godt kunne få den skiftet, mod egenbetaling. Men at summationsmålerne var i rest ordre, og jeg ville høre nærmere.
Der skulle så gå endnu et år før jeg kunne få den skiftet. I den tid har den fasemåler kostet mig mindst 8000,- (hvilket jeg selvfølgelig kan dokumentere).

Så jeg må erkende, jeg har ikke meget til overs for hele det system (Dansk Energi, og særligt Cerius) i den her sag. Jeg synes de har udvist ualmindelig dårlig service, og ikke mindst bund rådden moral. De om nogen burde have vist konsekvensen af en forkert måler, allerede tilbage i 2013. Alligevel har de fortsat med at opsætte fasemålere efterfølgende.
Og det er måske værd at bemærke, måleren tilhørere IKKE egen producenten. Den tilhørere netleverandøren, og egenproducenten betaler bla leje af dem.
Så meget desto værre er det, at afkræve egenbetaling for den.

Men som nævnt, hele den branche er så bund rådden, og de skyer ingen midler. De gør/har gjort alt hvad de kan for at ødelægge det hele for egenproducenterne. Så jeg mistror dem hvad som helst.

Jeg er rystet, især hvad der er sket før i tiden.
Jeg må have fat i min elektriker, så jeg kan købe sådan en.
Og ikke mindst betale leje for den ;-)

Mvh Ulrich
Find
Citér
12-10-2020, 22:27 (Denne besked var sidst ændret: 12-10-2020 af 22:28 SAC.)
Besked: #22
SAC Offline

Kan tilslutte mig samme frustration som andre med fasemåler og solceller.

Efter min mening opfylder måleren opsat af cerius ikke gældende lovgivning. I mit tilfælde Echeleon/nes, type83332-3IGAD.

BEK nr 75 af 25/01/2019 foreskriver:

§ 5. En fjernaflæst elmåler skal være i stand til at videreformidle målte data om aftag og levering af elektricitet for de enkelte tidsserier til netvirksomheden og en ekstern enhed. Den fjernaflæste elmåler skal som minimum kunne bringes til at vise akkumulerede værdier for aftag og levering af elektricitet samt den aktuelle elektriske effekt.

§ 7. Det skal være muligt for forbrugeren efter åbne standarder at tilkoble eksterne enheder til den fjernaflæste elmåler og løbende udtage forbrugsrelevante data, jf. § 5.

Stk. 2. Overførsel af data skal være sikret via kryptering eller lignende.

Stk. 3. Tilkobling af eksterne enheder skal kunne foretages af lægmand uden at bryde plomber eller lignende. Netvirksomheden kan beslutte, at aktivering skal foretages eksternt af netvirksomheden. Dette må ikke påføre forbrugeren unødige ekstraomkostninger.

Stk. 4. Udtagning af data må ikke være til gene for netvirksomheders brug af den fjernaflæste elmåler.

Min elmåler kan ikke vise den aktuelle elektriske effekt.
Jeg kan ikke tilkoble eksterne enheder til min elmåler.

D. 18. marts 2019 fik jeg følgende svar fra Ceris vedr. tilkobling af eksterne enheder.

"Den gode nyhed er at størstedelen af målerne i Cerius forsyningsområde er forberedt for tilkobling af eksternt udstyr via MEP port- og kort.

Den dårlige nyhed er, at Cerius desværre endnu ikke har en service eller produkt, der gør det muligt, at vi tilbyder aktivering af MEP porten hos den enkelte netkunde.

I øjeblikket udføres forskellige tests med MEP teknologien og produkter, men vi har endnu ikke en endelig løsning eller en tidshorisont for samme på området."

Efter at have klaget til energistyrelsen d. 18 marts 2019 fik jeg d. 07 februar 2020
svar om at der var en pjece tilgængelig via dette link https://cerius.dk/media/1026/mep-vilkr.pdf.

Jeg har ikke fundet sådan et MEP-Kort på det frie marked. Smid gerne et link hvis der er nogle som finder det.

Desuden strider deres vilkår med § 7 Stk. 4. Udtagning af data må ikke være til gene for netvirksomheders brug af den fjernaflæste elmåler.

Hvis det er målernes eneste mulighed for ekstern adgang af lægmand, kan de ikke fraskrive sig retten til at den bliver brugt til dette formål.

Og nu til summations problematikken.

Selv har jeg løst det meste ved at være på afregningsgruppe 2 og de fleste forbrugere på samme fase som solcelleanlægget levere til. Så bliver jeg kun snydt lidt. Cerius som netvirksomhed, tjener de samme penge, men jeg sparer afgifter og køb af strøm, da jeg kun skal betale for transporten af den strøm jeg trækker tilbage den indeværende time.

Ovenstående løses bedst ved at der tilsluttes en elmåler som rent faktisk kan tilgås og viser den aktuelle elektriske effekt. (se krav i bekendtgørelsen).

Derudover mener jeg heller ikke at min måler fra cerius opfylder BEK nr 582 af 28/05/2018 - Bekendtgørelse om anvendelse af måleinstrumenter til måling af forbrug af vand, gas, el eller varme.

§ 11.
Stk. 6. Instrumentejeren må ikke lade et måleinstrument indstille til at udnytte de maksimalt tilladelige fejl eller systematisk favorisere en bestemt part.

Jeg mener så helt bestemt at Cerius favorisere sig selv.

og så lidt fra EU:

EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV 2012/27/EU af 25. oktober 2012

Artikel 9

Måling af gas og elektricitet
1. Medlemsstaternesikrer, at elektricitets- og naturgasslutkunder,så vidt det er teknisk muligt og økonomisk fornuftigt og står i et rimeligt forhold til de potentielle energibesparelser, udstyres med individuelle målere til en konkurrencedygtig pris, som nøjagtigt afspejler deres faktiske energiforbrug og angiver det faktiske forbrugstidspunkt.

Hvis mit anlæg leverer 2 kW på fase 1 og jeg bruger 2 kW på fase 2, så vil jeg mene at mit faktiske energiforbrug er 0 kW.

Men som det tidligere er skrevet i andre indlæg regnes vi almindelige forbrugere ikke for noget.

Strøtanke: Hvis jeg kan sælge og købe strøm på samme tid, så betyder det jo at der fremgår et fiktivt stort energiforbrug hos mig. Hvis jeg fik summationsmåler, så vil klimeregnskabet se lidt bedre ud (Så længe alt strøm ikke er vedvarende).

Beklager det lange indlæg.
Find
Citér
12-10-2020, 22:55
Besked: #23
Kandersen01 Offline

(12-10-2020 22:27)SAC Skrev:  Kan tilslutte mig samme frustration som andre med fasemåler og solceller.

Hvis mit anlæg leverer 2 kW på fase 1 og jeg bruger 2 kW på fase 2, så vil jeg mene at mit faktiske energiforbrug er 0 kW.

Og det er præcis det som din/vores alles målere SKAL vise.
Din løsning med gruppe 2, er efter min mening en skidt ide. Dels hjælper det dig kun i indeværende time. Og dernæst, så skal man flere steder betaler for at være i gruppe 2.
Jeg kan godt se, at det kan blive et spørgsmål om få kroner. Men omvendt er du stadigvæk i en situation, hvor du ikke aner, om det er få, lidt flere, eller mange kroner.

Summationsmåleren løser det hele, een gang for alle.

(12-10-2020 22:27)SAC Skrev:  Men som det tidligere er skrevet i andre indlæg regnes vi almindelige forbrugere ikke for noget.

Inde for landets grænser har du ret. Vi er lemming der bare skal betale og være glade.
Men vent og se når energisektoren har brug for vores hjælp med at stabilisere nettet med V2G. Så vil du se dem vende 180 grader, inden du kan nå at stave til "el". Alts medmindre staten lige kommer dem til hjælp i form at massivt mange milliard til at udbygge nettet, (som så derefter hentes yderligere fra forbrugerne).

(12-10-2020 22:27)SAC Skrev:  Strøtanke: Hvis jeg kan sælge og købe strøm på samme tid, så betyder det jo at der fremgår et fiktivt stort energiforbrug hos mig. Hvis jeg fik summationsmåler, så vil klimeregnskabet se lidt bedre ud (Så længe alt strøm ikke er vedvarende).

Det er fuldstændigt korrekt spottet. Det vil se ud som om, at du har et stort forbrug fra nettet. Det er derfor at det er så grotesk, at det får lov at fortsætte. Vi betaler jo enorme summer for dette "fiktive" forbrug som fasemåleren viser.
Find
Citér
12-10-2020, 23:00
Besked: #24
Kandersen01 Offline

(12-10-2020 20:45)Ulrich Skrev:  Jeg er rystet, især hvad der er sket før i tiden.

Det ville alle være, hvis de vidste hvad der egentlig foregår.
Desværre er vi for få der er egenproducenter, så vores råben om fair behandling preller helt af hos samtlige ansvarlige - Staten, netleverandørene og elselskaberne.
Find
Citér
17-10-2020, 14:56
Besked: #25
Lars-Jacobsen Offline

(12-10-2020 18:36)Kandersen01 Skrev:  Der skulle så gå endnu et år før jeg kunne få den skiftet. I den tid har den fasemåler kostet mig mindst 8000,- (hvilket jeg selvfølgelig kan dokumentere).
Jeg er lidt nysgerrig på hvorledes du kan komme frem til "mindst kr. 8.000,-

Jeg har nemlig lige igen regnet på mine tal (baseret på timemålingerne fra eloverblik.dk hvor jeg køber og sælger i samme time) og besluttet mig for jeg hellere må bestille målerudskiftning. Selvom der i mit tilfælde "kun" er tale om en diff. på gns. 600 KWh /år de sendte 4 år. Så jeg skulle jo nok have bestilt det for længe siden.
Der går dog nogle år før den er tjent hjem, men derefter får jeg så en bedre deal ud af det.
Regnestykket er baseret på jeg så sparrer at købe strømmen til kr. 1,50
(højt sat da jeg har elvarme og får nedsat afgift. I øjeblikket kan jeg faktisk købe det til 117,86 øre)
Til gengæld kan jeg så heller ikke sælge mit "overskud" som jeg får kr. 1,02 for.
Dvs jeg har 50 øre pr kwh der bliver "målt forkert" til at betale målerudskiftningen.
Det er kr. 300 om året => 5 år.
Så en rigtig god og indlysende deal er det altså ikke nu hvor jeg selv skal betale for målerudskiftningen.
Så hvad er forudsætninger i din beregning siden du kan nå til kr. 8.000 ?

Er det at du køber strøm til kr. 2 og sælger det for kr. 0 => du så har 4.000Kwh som du så regner med skal udveksle samtidig. Det er rigtig mange.
Så prøv at hente dine timetal fra eloverblik.dk for jeg tvivler på tallet er så stort. Energinets beregninger visere jo at de værst stillede lå omkring kr. 900,- /år.

Vedhæftede Fil(er)
.xlsx  2019.xlsx (Størrelse: 397,8 KB / Downloads: 14)
Find
Citér
17-10-2020, 23:14 (Denne besked var sidst ændret: 17-10-2020 af 23:17 Kandersen01.)
Besked: #26
Kandersen01 Offline

(17-10-2020 14:56)Lars-Jacobsen Skrev:  Jeg er lidt nysgerrig på hvorledes du kan komme frem til "mindst kr. 8.000,-

Så hvad er forudsætninger i din beregning siden du kan nå til kr. 8.000 ?

Er det at du køber strøm til kr. 2 og sælger det for kr. 0 => du så har 4.000Kwh som du så regner med skal udveksle samtidig. Det er rigtig mange.
Så prøv at hente dine timetal fra eloverblik.dk for jeg tvivler på tallet er så stort. Energinets beregninger visere jo at de værst stillede lå omkring kr. 900,- /år.

Energinet aner ikke hvad de taler for. For problemet med summationsmåleren kan ikke ses på den måde som de tror.

Jeg er lidt "heldigere" stillet. Da jeg har en summationsmåler, der sidder i direkte serie med Cerius måleren. På den måde er det bare at se, hvad den måler, og så hvad Cerius måleren har målt.

Her er et eksempel fra Maj 2018.

Først Seas-Nve (Cerius måleren):

Og dernæst SMA Energy Meter (Summationsmåleren):

Hvis du kigge på hvad Seas-Nve har opgjort jeg skulle have aftaget den måned, så er det 321,3kWh. Men i følge SMA måleren, så har jeg kun aftaget 27,6kWh.
En hurtig hovedregning er det 292kWh som Cerius måleren har målt forkert. Og da jeg køber til fuld pris, som i Maj 2018 var 2.19, så svare det til 639,-
Dette er såmænd bare for Maj 2018 måned alene.

PS. Jeg er i gruppe 3. Dvs straksafregning. Og jeg får intet for salg til net, (i bedste fald er det 0,20/kWh).
Find
Citér
18-10-2020, 06:49 (Denne besked var sidst ændret: 18-10-2020 af 06:50 Ulrich.)
Besked: #27
Ulrich Offline

(17-10-2020 23:14)Kandersen01 Skrev:  PS. Jeg er i gruppe 3. Dvs straksafregning. Og jeg får intet for salg til net, (i bedste fald er det 0,20/kWh).

Super indlæg.
Men du skal sælge din strøm nu

https://www.vivaenergi.dk/elsalg

P.S ser lige det kun er nye anlæg.....

Mvh Ulrich
Find
Citér
18-10-2020, 09:43
Besked: #28
Kandersen01 Offline

Det er stadigvæk minimalt hvad man får for den strøm man sælger.
Find
Citér
18-10-2020, 09:50 (Denne besked var sidst ændret: 18-10-2020 af 09:57 Lars-Jacobsen.)
Besked: #29
Lars-Jacobsen Offline

Kan du ikke prøve at trække tallene direkte fra Energinets Datahub på eloverblik.dk ligesom mit Excel ark. Så er det kun er SEAS hoved måleren for så kan vi nemt se/beregne konsekvensen ved ikke at have en summationsmåler måler. Dit billede bliver lidt “rodet” da der samtidig blandes op/afladning af batterier og egetforbrug ind i regnestykket. Derfor tror jeg ikke helt på det betyder så meget, selvom maj måned nok er den værste. Og at du så også betaler lidt rigeligt for din strøm. Du kan pt. købe til ca. kr. 1,78 (nok ikke tilbage i maj 2018).

Tallene fra dit SMA viser faktisk også en anden interesant ting nemlig, at dit direkte egetforbrug i produktions øjeblikket ikke er højere end 23%. Og at du med batterierne kan komme op på at være 47% selvforsynende, hvis jeg tolker tallene korrekt.
Dermed skal du jo under alle omstændigheder have mere end 50% udefra - på et eller andet tidspunkt.
Men selvfølgelig hvis det er 2 enfasede invertere der producere på de første 2 faser, og bateriopladning (fra nettet) sker på den sidste 3. fase så kan der godt komme et stor forskel på sum vs fase målere.
Find
Citér
18-10-2020, 10:02
Besked: #30
Lars-Jacobsen Offline

(18-10-2020 09:43)Kandersen01 Skrev:  Det er stadigvæk minimalt hvad man får for den strøm man sælger.

Tjaa, de solcelleparker der bliver installeret pt kan ikke engang få den gamle garanterede pris på 40/60 øre, men må “nøjes” med spotprisen. Og de har ikke noget egetforbrug. Det er ren salg. Og de skyder da stadig op og bliver installeret, så en (god ?) forretning må det da være.
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (5): « Forrige 1 2 3 4 5 Næste »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering