SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (5): « Forrige 1 2 3 4 5
Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Summationsmåler og smart meter
19-10-2020, 23:30
Besked: #41
Kandersen01 Offline

RE: Summationsmåler og smart meter
(19-10-2020 23:03)Lars-Jacobsen Skrev:  Vedhæftet er mine beregninger.
Og ja de viser naturligvis at du har købt og "solgt" for meget. Det burde have været udlignet.
Det ses også tydeligt at der sker en ændring efter februar 2020.
Så hvis jeg skulle konsekvensberegne ud fra 2019 så har du købt 2.350 KWh for meget.
Hvis vi sætter dem til kr. 2,10 = en udgift på 4.935.
Men så har du også en indtægt på dit salg, og der burde du få markedsprisen hvis du laver en aftale med f.eks. Vindstød om at købe strømmen istedet for bare at "give den væk". Med 20 øre som du selv foreslår er der er trods alt tale om ca. en plovmand (500 kr) per år med dit nuværende setup.
Men i 2019 hvor du "solgte" uforholdsvis meget var der et værdi på ca. 939, så netto i 2019 ender det på en samlet ekstra omkostning på ca. 3.996 kr.
Og hvis det også stod på i hele 2018 så når vi ganske rigtig op på de 8.000 kr.

Men jeg må sige det er nok nogle ret usædvanlige forudsætninger, og setup, selvom der formentlig ikke er gjort noget specielt for at du bevist skulle havne i den situation. Så at tro man kan købe et (batteri) anlæg og man derefter bare kan gemme alt produktionen på batterierne til senere brug er nok en lidt falsk markedsføring. For der er jo lige nogle forudsætninger som tilsyneladende ikke altid er tilstede nemlig en Summations måler.
Jeg ved også godt man siger de gamle feraris drejeskivemålere "kunne løbe baglæns" men før solcelle blev moderne, var det meget usædvanligt hvis den gjorde og faktisk ikke noget man forventede, eller accepterede. Derfor er der også i mange af den slags mekaniske tælleværker spær så den kun kan tælle en vej (op). Ligesom km tælleren på din bil. Den tæller jo heller ikke ned/tilbage igen hvis du bakker.

Nå men enden på det hele er jo at vi er enige :-D
Og vi fik hijacket tråden til en meget lang diskussion.
Jeg håber "læserne" har nydt det, og de nu også kan se lyset/problematikken. Du (og jeg) har været klar over den længe.

Rent faktisk har det stået på siden Juni 2017, dog i meget begrænset omfang, da batteriet først blev tilsluttet i Oktober 2017, hvor det der gik rigtig galt.

I øvrig har jeg ikke gide forsøge sælge mit overskud. Set i bakspejlet skulle jeg måske have gjort det, om ikke andet for at godtgøre en anelse for skaden. Men det er minimalt hvad jeg har kunne hente hjem den vej, for da jeg fik solcelleanlæg i 2017, der var ikke mulighed for at sælge det. Det kom først midt 2018, (så vidt jeg husker det).

Der er flere årsager til at jeg reagere meget kraftigt netop med hensyn til summation/fasemåler..
Fasemåleren er et no go i en installation, hvor der kan blive tale om at sende overskud ud på nettet. Den del burde ALLE der har kendskab til dette vide, heribland særligt netselskabet, som jo ejer måleren.
Vi kan godt debattere retfærdigheden i, at jeg som forbruger pludselig får den idiotiske ide at opsætte et solcelleanlæg. Og så skal netleverandøren bare skifte måleren. Men faktum er, at jeg gjorde netleverandøren opmærksom på dette problem i maj 2018, og særligt hvor alvorligt det var. Hvor jeg bad om at få skiftet måleren. Dette havde de absolut ingen forståelse for, heller ikke selvom jeg tilbød at selv ville betale for det.
Når man nu, som netleverandør ved, hvor stor skade det her har, så burde de i den grad havde været mere medgørlige med at finde en løsning. Men jeg blev spist af med, "det har vi ingen planer om at ændre på".
Så fra maj 2018 måtte jeg bare erkende, at det her kom til at koste mig kassen. Jeg overvejede flere gange, om jeg ganske enkelt skulle slukke batteriet, men i min naivitet formodede jeg, at det her vanvid måtte få en ende meget snart..
Det fik det også i februar 2019, da den nye målerbekendtgørelse kom. Og straks efter var jeg i gang med netleverandøren igen. Her måtte jeg så igen sande, at de absolut ikke er til for forbrugernes skyld. Jeg kunne nu få lov at bestille en summationsmåler. Men de var i rest-ordre (som de kaldte det) og kunne ikke svare på, hvornår jeg kunne få en.
Der skulle så gå indtil februar 2020 før det lykkedes mig at få en summationsmåler..

Så har man al mulig grund til at blive ekstrem bitter på hele den rådne energi sektor.

Jeg skal nok overleve de 8000,- kroner jeg har mistet. Men min tillid, den er helt klart forsvundet. Og Cerius er nok nogle af de absolut værste på dette marked. Fra andre selskaber har jeg hørt, at de har skiftet målerne, sågar gratis, når folk har bedt om det. Cerius, der gør som det passer dem. De skal være glade for, at vi ikke har valgfrihed hvad angår netleverandører, desværre.

Btw.. Det er ikke helt hijack af tråden.. Det omhandler trods alt summationsmåler Big Grin
Find
Citér
20-10-2020, 04:57
Besked: #42
Ulrich Offline

(19-10-2020 23:03)Lars-Jacobsen Skrev:  Nå men enden på det hele er jo at vi er enige :-D
Og vi fik hijacket tråden til en meget lang diskussion.
Jeg håber "læserne" har nydt det, og de nu også kan se lyset/problematikken. Du (og jeg) har været klar over den længe.

Det jo go læsning, især når man er grøn på området
Find
Citér
20-10-2020, 09:21
Besked: #43
Kandersen01 Offline

(20-10-2020 04:57)Ulrich Skrev:  Det jo go læsning, især når man er grøn på området

Det er det helt klart. Selvfølgelig er det ikke alle der går op i sådan noget så teknisk som det her. Så længe det virker som det skal, så er alle glade. Og det er også udgangspunktet.
Desværre er det bare ikke altid sådan verden er skruet samme.
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (5): « Forrige 1 2 3 4 5
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering