SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Årsafregning og nu timeafregning
13-01-2021, 10:48
Besked: #1
cyberc Offline

Årsafregning og nu timeafregning
Jeg skal til at lave mit første regnskab hvor jeg tidligere var på 100% årsafregning men nu er kommet over på delvis timeafregning.

Jeg er med på at afgifter forsat er årsafregnet.

Jeg har løbende i 2020 modtaget udbetaling fra Vindstød for den strøm jeg har kommet ind i nettet.

Jeg er på grp 6 og derfor får/fik jeg 0,6øre pr kwh jeg kommer i nettet.

Hvordan stiller jeg mit regnskab op når jeg nu løbende har modtaget afregning fra vindstød?

Er det så simpelt at hvis jeg har produceret f.eks 4.000kwh så skriver jeg:

0,6kr x 4000kwh = 2.400kr
allerede afregnet via vindstød: 600kr <-- Tænkt tal jeg har ikke lagt de faktiske tal sammen endnu.
total til beskatning: 2.400kr - 600kr = 1.800kr ?

Eller har satserne også ændret sig?

vh
Find
Citér
13-01-2021, 11:46
Besked: #2
Lars-Jacobsen Offline

RE: Årsafregning og nu timeafregning
Du får ikke 60 øre for hver KWh du levere til nettet og afregner med Vindstød. Du sælger til markedspris og så bliver der “toppet op” af Energinet/Energistyrelsen til de 60 øre men kun for evt. overskydende KWh på årsbasis. Du skal derfor have fat i dine afregninger for at se hvad du har solgt og skal indtægtsføre.
Find
Citér
13-01-2021, 11:59
Besked: #3
cyberc Offline

(13-01-2021 11:46)Lars-Jacobsen Skrev:  Du får ikke 60 øre for hver KWh du levere til nettet og afregner med Vindstød. Du sælger til markedspris og så bliver der “toppet op” af Energinet/Energistyrelsen til de 60 øre men kun for evt. overskydende KWh på årsbasis. Du skal derfor have fat i dine afregninger for at se hvad du har solgt og skal indtægtsføre.

Det er også derfor jeg tænker at hvis jeg skulle have haft 0,6 x 4000kwh = 2.400kr, vindstød har så givet mig f.eks betaling for 1000kwh svarende til 600kr (igen tænkte tal) Skal jeg så indtægts føre forskellen på 1.800kr eller forsat de 2.400kr

Eller hvordan skal jeg mere konkret lave regnestykket?

vh
Find
Citér
13-01-2021, 18:33
Besked: #4
Lars-Jacobsen Offline

Nu har jeg ikke selv hverken gr. 6 eller nogle af de gamle skattemæssige aftaler; Virksomhedsordningen eller den skematiske (eller hvad den nu hedder).
Hvad har du gjort tidligere ?
Principielt skal du jo ikke gøre det anderledes nu. Eneste forskel er bare du måske nu har flere regninger du lige skal have holdt op imod hinanden.
Uanset hvad, så kan du nok heller ikke lave noget før du får årsopgørelse fra Energinet/Energistyrelsen. Og der er jo også lidt tid endnu inden selve selvangivelsen skal laves. Men OK det er fint at være ude i god tid.
Find
Citér
14-01-2021, 08:50
Besked: #5
cyberc Offline

(13-01-2021 18:33)Lars-Jacobsen Skrev:  Nu har jeg ikke selv hverken gr. 6 eller nogle af de gamle skattemæssige aftaler; Virksomhedsordningen eller den skematiske (eller hvad den nu hedder).
Hvad har du gjort tidligere ?
Principielt skal du jo ikke gøre det anderledes nu. Eneste forskel er bare du måske nu har flere regninger du lige skal have holdt op imod hinanden.
Uanset hvad, så kan du nok heller ikke lave noget før du får årsopgørelse fra Energinet/Energistyrelsen. Og der er jo også lidt tid endnu inden selve selvangivelsen skal laves. Men OK det er fint at være ude i god tid.

Tidligere har jeg ikke været på den timebaseret ordning, men 100% på årsafregning, så har jeg produceret 4000kwh så har jeg indtægtsført 0,6kr x 4000kwh = 2.400kr - tratrukket min afskrivning på solcellerne.

Jeg kan se at vindstød, ikke opgiver til skat hvad de udbetaler, så umiddelbart er løsningen måske mere enkel nemlig at jeg forsat indtægtsføre de 2.400kr?

vh
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering