SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
FAQ? Beregning af økonomi for nyt anlæg
11-03-2021, 09:28
Besked: #1
erik3250 Offline

FAQ? Beregning af økonomi for nyt anlæg
Som ny bruger bør det første spørgsmål vel være, om der er en FAQ, som jeg med fordel kan læse, for så giv mig meget gerne et link.

Vi går lige nu med overvejelser, om vi skal investere i et anlæg med batteri.

Jeg har også indhentet nogle tilbud, og der er vidt forskellige prognoser for, hvor meget vi kan spare på vores elregning, til trods for, at jeg kan levere detaljerede forbrugsdata måned for måned de seneste 5 år.

Vi har varmepumpe, og får således nedslag i afgiften, og den er jeg heller ikke sikker på, at alle tilbudsgiverne nødvendigvis har medtaget i beregningen.

Findes der værktøjer, hvor jeg selv kan estimere det?
Find
Citér
11-03-2021, 12:36 (Denne besked var sidst ændret: 11-03-2021 af 12:37 Lars-Jacobsen.)
Besked: #2
Lars-Jacobsen Offline

RE: FAQ? Beregning af økonomi for nyt anlæg
Det var mere simpelt tilbage i de glade 2012 dage.
Med både nedsat afgift og batterier tror jeg det bliver svært at lave en nøjagtig beregning.
Forudsætninger bør man også være lidt pessimistisk med i mine øjne. Kan huske at have set beregninger hvor man gik ud fra elpriser på kr. 2,50 i 2012 som så bare steg med 5-10% om året, så man idag forventede prisen lå på måske 3-4 kr. og så er det gået lige stik modsat, hvor man med elvarme kun betaler omkring 1,35-1,50. Så det bliver noget sværere at lave en rentabel forretning med korte tilbagebetalingstider, i nærheden af de 5 år som man opererede med dengang. Men OK hvis forrentningen er på bare 4-5% og tilbagebetalingstiden 10-15år (som er mindre end levetiden) så burde det jo også være OK. Eller hvad ?
Men ellers søg og du skal finde. Der er flere regneark posted i diverse indlæg. En egentlig FAQ eller download sektion findes desværre ikke.
Find
Citér
16-03-2021, 10:06
Besked: #3
erik3250 Offline

Tak for dit input Lars!

Jeg fandt vedlagte regneark fra Forsyningstilsynet https://forsyningstilsynet.dk/tal-fakta/...1-kvt-2020 med overblik over elprisernes udvikling.

.xlsx  elprisdata-til-upload-maanedsvispdf.xlsx (Størrelse: 177,46 KB / Downloads: 21)

Sammenholdt med, at de fleste solcelleleverandører indregner en årlig stigning på et par procent i elprisen i business casen, så er det ikke det billede, som data fra Forsyningstilsynet viser.

Du har fuldstændig ret i, at forrentningen nok ligger tættere på 4-5%, især hvis man har varmepumpe, end de 8-10% man typisk bliver lovet; men det betyder også så vidt jeg kan se, at tilbagebetalingstiden nærmer sig anlæggets levetid.
Find
Citér
16-03-2021, 17:54
Besked: #4
Lars-Jacobsen Offline

Yeps, disse data bekræfter bare mine udtalelser omkring elprisernes udvikling.
Kunne du måske prøve at uploade lidt omkring tilbuddenes forudsætninger og beregninger/konklusioner.
Find
Citér
16-03-2021, 20:05 (Denne besked var sidst ændret: 16-03-2021 af 22:20 erik3250.)
Besked: #5
erik3250 Offline

Vores forbrug er på 9.200kWh/år, og vi har varmepumpe, så reduktion over 4K kWh/år.

Tilbud 1:
Årsproduktion 5.400 kWh
Egetforbrug: 73%
Elbesparelse år 1: 7.488 DKK
Afkast: 9,3%
Elpriser: 2,25/1.40 DKK, Gns. 1. år 1,77 DKK/kWh
Årlig stigning i elpris: 4,3%

Tilbud 2:
6,39kW anlæg
Egetforbrug: 44%
Årlig besparelse: 8.066 DKK
Elpris: Gnsn 1,9 DKK/kWh
Der er ikke dokumenteret en indregnet stigning.

Tilbud 3:
7,3 kW anlæg
Egetforbrug: 75%
Årlig besparelse: 12.870
Elpris: 2,3 DKK/kWh.
Der er ikke dokumenteret en indregnet stigning.

Mine egne beregninger på nr. 3 ligger på ca. 8.000 i årlig besparelse, når jeg regner med reduceret afgift. Jeg har ikke indregnet en stigning.
På nr. 1 er vi helt nede omkring 6.000, hvis jeg regner på de opgivne produktionstal.

Alle tre tilbud ligger i pris på 100-120K DKK.
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering