SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Er solceller velegnede?
12-03-2021, 22:00
Besked: #1
sigwei Offline

Er solceller velegnede?
Jeg barsler med et projekt, hvor jeg overvejer at bruge solceller som energikilde.
Problemet er, at jeg kommer til at have et meget varierende strømforbrug, f.eks. 5 kW i 10 timer, efterfulgt af 0 kW i 14 timer og så 5 kW igen i 10 timer.
Samtidig vil der være perioder af året, hvor anlægget slet ikke skal bruges.

Er solceller overhovedet en velegnet energikilde til den type forbrug? Er der nogle batterier, der kan håndtere så store udsving?
Find
Citér
12-03-2021, 23:57
Besked: #2
Lars-Jacobsen Offline

RE: Er solceller velegnede?
Det er svært at sige noget konkret om andet end:
Tja det ligner måske et typisk scenarie hvor jeg ikke bruger strøm hele dagen hvor jeg er på arbejde. Så bruger jeg noget om aftenen til at lave med,TV,pc, lys mm.
Er solceller egnet i sådan en situation ?

Og 5Kw.
kw er er effekt og ret meget at bruge kontinuerlig i 10 timer. Det svarer stort set til 100 gammeldags glødepærer tændt konstant.
Mener du at du i en periode typisk i gennemsnit forbruger 5Kwh over eksempelvis 10 timer ?
Find
Citér
13-03-2021, 22:30
Besked: #3
sigwei Offline

Projektet er ret specieltSmile Så ja, jeg kan forestille mig situationer hvor anlægget skal kunne yde 5kWh i 10 timer. Det er så også den absolut maksimale belastning.
Find
Citér
14-03-2021, 11:27
Besked: #4
Lars-Jacobsen Offline

Det er stadig meget lidt konkret.

Så hvad er der tale om ? Et kolonihavehus med spabad ?
En campingvogn ? En hytte ude på en mark eller bare et almindeligt parcelhus hvor du vil være uafhængig ?

For at få et billede af hvor meget/lidt energi du kan hive ud af et anlæg kan du nej prøve at kikke på f.eks.
https://pvoutput.org/aggregate.jsp?id=21...10&v=0&t=m
Det er et af de mest effektive i Danmark. Det er ikke det der producere mest, for det kommer jo helt an på hvor mange paneler man monterer.
Så derfor hvis du skal være helt uafhængig og lave noget der kan køre ødrift/offgrid, så bliver det et noget stort anlæg hvis det skal kunne levere 5Kw effekt konstant i 10 timer. Det kan stort set ikke lade sig gøre i dk uden batterier. Og slet ikke i vinterhalvåret.
Eller måske er det ikke 5Kw effekt konstant, men “blot” 5kwh energi leveret/aftaget samlet over de 10 timer ? Det er noget helt andet.
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering