Brug en erfaren El installatør
|
01-06-2012, 16:58
Besked: #1
|
|||
|
|||
Brug en erfaren El installatør
Hej forum
Nu har jeg fået mit solcelle anlæg sat op, jeg er tilfreds med ydelsen, og de penge jeg har sparet ved at gøre det selv. - men har har besparelsen været ærgelserne og frustrationerne værd? Godt begyndt er halv fuldendt - sjældent har jeg måtte sande dette ordsprog. Jeg havde, som alle i andre kværnet indernettet flad, for at indsamle oplysninger om Solcelle paneler, invertere (indiske, kinesiske tyske osv). Anlægget blev købt hos wilberts (ZnShine , SMA), vel hjemme med alle materialerne ( igen viste min vw sharan, sig som en rummelige abejdshest) blev min tømrekammeret kontaktet. Respekt for håndværkere, med erfaring og vilje til at sætte sig ind i nye teknologier. Kammeraten og jeg fik startet projektet godt op, montering af aluskinner, paneler, dagen efter monterede jeg selv de sidste paneler samt inverteren. Nu skulle El installatøren bestilles, et hurtig kig i telefonbogen, een af områdets største blev kontaktet. Installationsdagen oprandt, jeg havde taget fri for arbejde, Elektrikkeren ankommer, medbringende et combirelæ og en skruetrækker . "hvordan synes du vi skal tilslutte inverteren ?" spørger elektrikkeren - måbende finde jeg en tegning, sakset fra Maskinmesteren - ja - svare den gæve Elektrikker, sådan havde jeg også tænkt at tilslutte anlægget. - i bagklogskabens skarpe lys, burde jeg have returneret Elektrikkeren og bedt om firmaets bedste mand. Jeg haster ud af døren, imedens elektrikkeren montere plast afdækning mv. 2 dage senere kommer jeg hjem til hus, der lugter af røg, styre målrettet mod inverteren, blot for at konstatere at 230 VAC el installationen, på inverter siden, var forkullet, og samtlige alarmer på SMA inverter var tændte. Den gæve Elektrikker havde ikke fastgjort kablet tilstrækkeligt i klemmerne, og dagens høje produktion havde nedsmeltet kablet. El installatør 2 rekvireres og en nyt kraftigere kabel monteres, ligesom installationen Verificeres (jording, lynbeskyttelse mv) Nu ser det ud til at lykkedes. Bed om håndfast referencer for tilsvarende arbejder inden i bestiller en El installatør, lad jer ikke spise af med en luftig forklaring om "erfarne Elektrikker svende, opdateret med nyeste viden". Sørg for at El installatøren følger opgaven til dørs og registrer korrekt hos netleverandøren og hos Energinet.dk ( jeg taler af erfaring) . Med ønsket om mange solskinstimer Niels Mikkelsen Aalborg |
|||
01-06-2012, 17:38
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Brug en erfaren El installatør
Hej Niels.
Mange tak for deling af din erfaring. Trods den uheldige opstart er du ellers tilfreds med dit forløb og havde du mange problemer med at få en elektriker til at accepterer opgaven? Mvh Thomas Bavnlev Kostal Pico 5.5 32 stk ZNshine 195 w (37ms) mono alu 6.24 kwp Clickfit Indkøbt i DK hos http://www.schmalfeldtsolar.dk/ 66.000 Kr. Elproduktion http://www.suntrol-portal.com/en/page/bavnlev Billeder http://www.solcelledebat.dk/showthread.php?tid=759 |
|||
02-06-2012, 13:53
Besked: #3
|
|||
|
|||
Intet problem i at få El installatøren til at acceptere opgaven - penge det er jo penge. - næh det var mere elektrikkerens kompetencer det kneb med.
Upåagtet solcelledebat og de mange gode råd man kan få her, da oplevede jeg opsætning og idriftsættelse af anlægget, som udfordrende. |
|||
04-06-2012, 13:50
Besked: #4
|
|||
|
|||
Hvad måtte du betale for det ?
Trods de manglede kompetancer så er det jo "bare" en elektrikker opgave som ikke burde koste ret meget. 2-3 timer a 3-500 kr. + moms burde række. |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|