Inverter og HPFI
|
02-06-2021, 11:59
(Denne besked var sidst ændret: 02-06-2021 af 12:32 majland.)
Besked: #1
|
|||
|
|||
Inverter og HPFI
For fortsat at kunne tilbyde gæster elbilopladning overvejer jeg at få sat et nyt CEE stik op til det hvis fyret skiftes til en varmepumpe og jeg alligevel skal have en elektrikker herud. Fyret sidder idag med et CEE stik men da der skal elmåler på varmepumpen skal det være en fast installation.
Den skal selvfølgelig have sin egen sikringsgruppe. Forsøger lige en ascii tegning Kode: 3P+N 20 <> Kabel fra hovedtavle <> 3P+N 16A Sikring <> HPFI B <> Solceller Den "nemme" ville bare være at få elektrikeren til at sætte et 16A gruppe mere på HPFI A'en. Kode: 3P+N 20A <> Kabel fra hovedtavle <> 3P+N 16A <> HPFI B <> Solceller Kode: 3P+N 20A <> Kabel fra hovedtavle <> HPFI B <> 3P+N 16A <> Solceller Er rækkefølgen mellem sikring og HPFI ikke ligegyldig ? Må solcelle inverteren dele HPFI med anden installation ? 2010 10m2 Solvarme 2012 6.9kWp Solceller - |
|||
02-06-2021, 12:13
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Inverter og HPFI
Er godt nok hverken elektriker eller installatør, men vil dog lade det være op til en sådan at svare. Min mening er dog nej og nej, til spørgsmålene.
Og der er ikke rigtig nogen elbiler der oplader direkte via et 230/400V AC CEE stik. Med mindre de slæber rundt med deres egne opladere/invertere også. |
|||
02-06-2021, 12:32
(Denne besked var sidst ændret: 02-06-2021 af 16:05 majland.)
Besked: #3
|
|||
|
|||
(02-06-2021 12:13)Lars-Jacobsen Skrev: Er godt nok hverken elektriker eller installatør, men vil dog lade det være op til en sådan at svare. Min mening er dog nej og nej, til spørgsmålene. Man risikerer at det er en uden styr på solceller der kommer til at lave det ... (Har ikke købt varmepumpen endnu) Så derfor rart at kende muligheder/regler inden man bede om noget. Både for ikke at lyde dum men også for ikke at få lavet noget forkert. Men der ikke så meget plads i tavlen at der kan sættes endnu et HPFI i - Så det må bliver løsningen at sætte det over HPFI A'et sammen med fyr/varmepumpe og så ikke tilsluttet noget til stikket der kræver et HPFI B Citér:Og der er ikke rigtig nogen elbiler der oplader direkte via et 230/400V AC CEE stik. Og der er der mange der gør - for at kunne udnytte pausen/besøget til ladning. Der er ikke nogen hurtig ladere her i nærheden så derfor gør det en forskel. På sigt kan det også være vi selv skal have en. Men det er nogle dyre gæster der sådan lige suger 50kwh :-) Og skulle vi selv få elbil er det jo ligetil at få skiftet CEE stikke med en fast installation, men så risikerer jeg igen at komme til at mangle et CEE stik (Jeg har bla brugt det til en lånt brændekløver og tidligere til en gammel søjleboremaskine (som jeg nu har solgt).) Så kan godt se det praktiske i at have et CEE stik tilgængeligt ... Af samme årsag har jeg et blåt 1faset til vedligeholdesesladning af campingvognen. Det er klart det nemmeste at kunne bruge det sædvanlige kabel uden at skulle rode med adaptere. Og så er det blå CEE stik bare mekanisk bedre end de fleste udendørs stikkontakter. 2010 10m2 Solvarme 2012 6.9kWp Solceller - |
|||
02-06-2021, 13:11
(Denne besked var sidst ændret: 02-06-2021 af 13:46 majland.)
Besked: #4
|
|||
|
|||
Primcip skitsen på side 4 her http://dansolar.dk/wp-content/uploads/20...anlaeg.pdf viser modsat rækkefølge af HPFI og sikringer. Og igen på side 22 "Kortslutningsbeskyttelsen af
solcellesystemets vekselstrømshovedledning skal placeres ved ledningens udgangspunkt i tavlen." Det er det modsatte af min installation og det skriv Danfoss kom med i 2012 omkring HPFI type B til TLX inverterne ... Det tyder på at rækkefølgen måske ikke er hugget i sten. To invertere må jo også sidde bag samme HPFI - Så syntes egenligt ikke at det er helt dumt spørgsmål om inverter og andet teknisk udstyr må sidde bag samme. Men i Dansolar linket står "Dette indebærer, at en fejlstrømsafbryder, der installeres for at beskytte solcelleinverteren, ikke kan anvendes til at beskytte andet udstyr eller dele af installationen." Bemærk at alle matriklens øvrige installationer har sin egen HPFI. Dvs lys og alm stikkontakter i udhuset forsynes ikke fra undertavlen for fyr/solceller men er på et andet kabel. Som jeg læser reglerne er der krav om PFI/HPFI for alle stikkontakter op til 16A. Dvs det må også gælde CEE udtag. Men selvom jeg ikke har haft problemer fornyligt med at det almindelige fejlstrømsafbryder er slået fra vil et DC relæ foran det være en ekstra sikkerhed da vil blive brugt til lidt af hvert :-) Den bedre løsning er selvfølgelig at udvide tavlen så der er mere plads til separate elmålere*, hpfi og sikringer - og ideelt skulle det gamle kabel mellem tavlerne også skiftes. Det er kun 2.5 mm2 så tabet ved stor effekt er ikke ubetydeligt så der skal tænkes over samtidighed mellem en varmepumpe og stor elbil's ladestrøm. * Elmålere med et fornuftigt interface giver mulighed for at lave noget smart regulering. Både mhs til at lade varmepumpen arbejde når solen skinner, men også at begrænse f.eks elbilladning hvis det er så koldt at varmpumpen skal bruge el tilskud 2010 10m2 Solvarme 2012 6.9kWp Solceller - |
|||
02-06-2021, 18:59
Besked: #5
|
|||
|
|||
Skal ikke gøre mig klog på hvad elbilsejere gør da jeg faktisk ikke kender nogle.
Men mener du virkelig at de udover det/de nødvendige almindelige ladekabler, og måske en “mormor nødlader” også kører rundt med en rigtig oplader ala disse hvorpå de så har monteret et CEE stik: https://www.thansen.dk/bil/ladekabler/va...236539181/ Med den viden jeg har så kan det vist slet ikke betale sig økonomisk ifht diverse abonnements ordninger. Se feks. FDM’s her: https://fdm.dk/beregnere/ladeloesning Men selvfølgelig hvis ikke der er adgang til en lader der man færdes så, kan man jo blive nødt til at medbringe en. Eller hvis man så kan “tanke gratis”. Mht hpfi så er kravet jo egentlig for at beskytte resten af installationen, hvis en tilsluttet enhed kan mætte relæet og dermed gøre det ikke funktions dygtigt. Derfor bør det i min optik være et så tæt på enheden (læs inverter, elbillader, varmepumpe og lign). Og det bør ikke deles mere end højst nødvendigt. Argumentet med der ikke er fysik plads til det i tavlen, holder nok ikke i længden. Så må man jo bare montere en til eller en større. Hvis ikke man kan det pga omgivelsesplads, så må man nok erkende man har nået grænsen og ikke kan opfylde betingelserne for en lovlig udvidelse af installationen, med tilslutning af flere forbrugsgenstande. Men igen det er jo bla det en installatør bruger et par år på at uddanne sig til at vurdere ifht regler og bekendtgørelser. Og så er det hans autorisation der hænger i en tynd tråd, hvis ikke det er OK. |
|||
02-06-2021, 22:48
(Denne besked var sidst ændret: 03-06-2021 af 12:40 majland.)
Besked: #6
|
|||
|
|||
(02-06-2021 18:59)Lars-Jacobsen Skrev: Skal ikke gøre mig klog på hvad elbilsejere gør da jeg faktisk ikke kender nogle. Ja - primært et vennepar i hovedstaden der ved besøg i hovedlandet kan nøjes med en lynladning undervejs hvis de også lader på destinationen. Vi har også lige været i sommerhus med dem, og der er stik til elbilsladning kommet med som søgekriterie flere steder. Det er typisk også blot et 16A CEE stik (sommerhuse er jo typisk elopvarmede så de tjener en pæn skilling på at lejernes elforbrug) (02-06-2021 18:59)Lars-Jacobsen Skrev: https://www.thansen.dk/bil/ladekabler/va...236539181/ På deres vej til blåvand ville de have ladet ved Vejle men alle de ladere de havde "billig" strøm ved var optaget så efter 20min kørte de over til Eon (tror jeg det var) hvor de så gav mere end 5kr/kWh men fik ladet nok til at nå frem. Så er de 2-3 kr/kWh det koster i et sommerhus jo nærmest billigt ... Og man kan lade mens man laver noget andet (i.e sover) Citér:Mht hpfi så er kravet jo egentlig for at beskytte resten af installationen, hvis en tilsluttet enhed kan mætte relæet og dermed gøre det ikke funktions dygtigt. Derfor bør det i min optik være et så tæt på enheden (læs inverter, elbillader, varmepumpe og lign). Og det bør ikke deles mere end højst nødvendigt. Men har allerede 3 HPFI'er i installationen og den påtænkte varmepumpe kan nøjes med et alm type A (og 3x13A sikringer) - Så med 20A forsikring af kablet er der en kold vinterdag ikke nok til at lade med fuld skald - og heller ikke fornuftig i forhold til tab i kablet. De 25A mastesikringer kan også hurtigt blive en begrænsing en kold vinterdag hvis man samtidig laver mad med brug af ovn og alle kogeplader. Men $$$ kan jo hurtigt øge det til 35A. Men kender ikke dimensionen på kablet. Oprindeligt gik det til en mast med luftledninger, men da de blev sløjfet blev det forlænget og lagt i jorden. Så stikledningen har en "pæn" sløjfe halvvejs ud i haven ,,,, Citér:Argumentet med der ikke er fysik plads til det i tavlen, holder nok ikke i længden. Så må man jo bare montere en til eller en større.Enig - men træls at skulle skifte en "kun" 10år gammel tavle med risiko for at adskillige kabler bliver for korte og skal forlænges eller skiftes Citér:Men igen det er jo bla det en installatør bruger et par år på at uddanne sig til at vurdere ifht regler og bekendtgørelser. Og så er det hans autorisation der hænger i en tynd tråd, hvis ikke det er OK. Ligesom i alle andre fag er der nogen der er dygtigere end andre - og når el er underleverance til en anden ydelse har man ikke den store indflydelse selv. Da jeg ca 2003/2004 fik skiftet hoved eltavlen i huset og flyttet måleren havde de unge gutter lidt for travlt med at komme på weekend. I skunken bag tavlen havde de efterladt en kæmpe fuglerede istedet for at korte kablerne op, og fået byttet rundt på et par faser således at sneglen til min stoker kørte baglæns og brækkede omrører vingerne af. Tror du jeg var begejstret for at stå en fredag aften og tømme 400kg træpiller ud af magasinet for at fjerne jenstumperne så de ikke gik i sneglen....Og så byttede jeg selv faserne direkte på motoren så vi kunne få varme på .... Derimod var den installatør jeg havde til at lave den nye undertavle til solcellerne en der havde forstand på reglerne og interesserede sig for solceller. Jeg havde en god dialog med ham om hvordan det kunne laves smartest 2010 10m2 Solvarme 2012 6.9kWp Solceller - |
|||
03-06-2021, 12:35
Besked: #7
|
|||
|
|||
(02-06-2021 18:59)Lars-Jacobsen Skrev: Skal ikke gøre mig klog på hvad elbilsejere gør da jeg faktisk ikke kender nogle. Alle el-biler har en mormorlader - og så kan de jo købe den her: https://www.thansen.dk/camping/elartikle...662381624/ - eller bare bruge mormorladeren direkte, hvis installationen er til det. Og hvor vidt det kan betale sig med abonnementsordning eller ej er ikke enkelt at svare på. Det afhænger i høj grad af hvor meget man kører - og om man har mulighed for egen ladestation o.l. På længere sigt tror jeg kun der vil være brug for AC-ladning derhjemme. Hurtigladning og stor dækning af offentlig tilgængelige ladestationer vil løse behovet for opladning når man ikke er hjemme - også i forbindelse med sommerhuse. ![]() |
|||
03-06-2021, 13:11
Besked: #8
|
|||
|
|||
(03-06-2021 12:35)klr Skrev: Alle el-biler har en mormorlader - og så kan de jo købe den her: https://www.thansen.dk/camping/elartikle...662381624/ Nej - det er ekstraudstyr mod merpris de fleste steder ... Og adapteren der er kun et faset. Citér:På længere sigt tror jeg kun der vil være brug for AC-ladning derhjemme. Hurtigladning og stor dækning af offentlig tilgængelige ladestationer vil løse behovet for opladning når man ikke er hjemme - også i forbindelse med sommerhuse. Jeg tror så ikke behovet for destinationsladning forsvinder - snarere tværtimod. Altså så snart ens destination er væk fra de større byer og motorvejene. Udbygningen af hurtig ladning skal såmend nok også komme - men pt koster ionity 7-8kr/kWh så der lader de færreste mere end de har behov for. Hjemmeladning koster (uden afgifter) omkring 1kr og ellers typisk fra 2-3 kr/kWh. Så destinationsladning kan bestemt konkurrere på prisen - selv i et sommerhus med forbrugsafregning til overpris... På mandag har jeg igen 400km ud til en kunde og det plejer at tage 4 - 4.5 timer afhængigt af trafikken. Der er ikke nogen offentligt tilgængelige ladere lige derved så kan ikke lade mens jeg arbejder. Så selv hvis jeg havde en elbil der kunne tage de 400km i et stræk (eller med en 10min tissepause) ville de fleste biler skulle lades mens jeg ventede inden jeg kunne komme videre . Før Covid 19 hvor jeg var mere på kontoret havde jeg også ugentligt rundture over 500 km (med brug af færge - ellers over 800 km). Nuværende el biler lader for langsomt til det brug, mens dem der lige er på trapperne som Ioniq 5 med 800V og lovning om 100km på 5min er ved at være der. Men til 8kr/kWh er det dyre km at lade ude i en fart .... Men det er et sidespring - men adgang til op til 11kW hjemme/destinations ladning tror jeg efterspørgsel efter - Uanset om det er simpelt med et CEE stik eller en fast lader. Tror også at initativer som https://www.plugshare.com/ og https://monta.app/ bliver meget udbredte. Tror mange gerne vil tjene en skilling på at naboens gæster lader mens man ikke selv skal bruge sin egen lader :-) 2010 10m2 Solvarme 2012 6.9kWp Solceller - |
|||
03-06-2021, 18:30
Besked: #9
|
|||
|
|||
![]() |
|||
03-06-2021, 18:37
Besked: #10
|
|||
|
|||
(03-06-2021 13:11)majland Skrev: https://www.plugshare.com/ og https://monta.app/ bliver meget udbredte. Tror mange gerne vil tjene en skilling på at naboens gæster lader mens man ikke selv skal bruge sin egen lader :-) Ja, det kan godt være at mange vil. Men jeg har stået som en der godt vil stille sin ladestation til rådighed - men ikke en eneste har henvendt sig. Og der bliver i øvrigt intet gjort for at udbrede den ide og mulighed. Hverken fra FDM, FDEL eller fra ladeoperatørerne. Eller politikerne. ![]() |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|