amsleser.no | Pow-K modul til Kamstrup Omnipower
|
16-09-2021, 10:23
Besked: #1
|
|||
|
|||
amsleser.no | Pow-K modul til Kamstrup Omnipower
Hei Solcelledebat!
Som et lite hobbyprosjekt på siden av mitt dagarbeide driver jeg webshoppen https://amsleser.no/ hvor jeg selger mine HAN-moduler for blant annet Kamstrup Omnipower elmålere. Designet er blitt utviklet over de siste år i det norske forumet https://www.hjemmeautomasjon.no/, se spesielt denne tråden (det er meg som er ArnieO). I tillegg til mine kort er der blitt utviklet en avansert open source firmware som nå kan kjøres på både ESP8266 (som jeg benytter) og ESP32 (som gir noe utvidet funksjonalitet). Nørder i dette forumet som har egenutviklede løsninger er velkommen til å teste ut firmwaren! Her i Norge leveres Kamstrup Omnipower elmåler med en HAN-modul som leverer signalet videre som et MODBUS-signal på en RJ45 kontakt. Underveis i mitt arbeid fant jeg at den beste løsningen for Kamstrup-målere ville være å simpelthen bytte ut kortet i HAN-modulen. Dette er bakgrunnen for formen på kortet for min Pow-K modul. I tillegg er det en fordel at antennedelen av ESP8266 stikker ut av måleren. Og dette fungerer faktisk greit fra innsiden av stålplate sikringsskap med lukket dør - radiosignalene finner vei ut! Underveis i mitt arbeid solgte jeg unna noen tidlig-generasjon kort og byggesett. Så dukket det opp brukere i Danmark, som trengte funksjonalitet for kryptering (som foreløpig ikke benyttes i Norge). Vi fikk da oppdatert firmwaren for å dekode krypterte signaler, og det tikket inn noen flere henvendelser fra dansker som ønsket å kjøpe kort. Word-of-mouth, tenker jeg. I sommer besluttet jeg så å etablere en webshop for å organisere salget. Per i dag er der vel et 30-talls kort i drift i Danmark, og det kommer langsomt men jevnt inn bestillinger (jeg har fremdeles ikke brukt en krone på markedsføring). Hva er så fordelene med å benytte min Pow-K modul, hva skiller den fra andre løsninger på markedet?
Som sagt er dette et hobbyprosjekt, og jeg bygger små serier av gangen ("en kveld med loddebolten"). Leveringstiden vil kunne variere fra "sendes i morgen" til "noen uker" (dersom jeg har gått tom for komponenter eller PCBer, eller livet for øvrig bremser meg). Derfor skal ikke kunden betale ved bestilling, det sendes ut betalingsanmodning først når jeg har modul klar til forsendelse. Der finnes to versjoner av Pow-K:
Jeg selger også en 3D-printet holder for kortet. Om du har tilgang på printer må du gjerne ta det arbeidet selv, jeg sender i så fall STL-fil. ![]() ![]() ![]() Selger HAN-port leser for Kamstrup Omnipower, enten som ferdig modul eller byggesett |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|