luft mellem tag og paneler ??
|
05-06-2012, 10:46
(Denne besked var sidst ændret: 05-06-2012 af 10:56 pshdo.)
Besked: #1
|
|||
|
|||
luft mellem tag og paneler ??
Hej.
Hvad gør i ?? ![]() Jeg har set flere billeder hvor panelerne er sat MEGET tæt på taget... Det jeg tænker på er følgende: · I beskrivelsen til eks. mine Mitsubishi 255 paneler, står der at de skal have mindst 10cm afstand til taget. · Skruerne er meget lange, og da sikkert med god grund i panelernes mindste højde til tag. · Storm/blæst får vel nemmere fat inde under hvor der er meget afstand. · For stor afstand er ikke kønt. · Luften/stormen slipper nemmere væk, hvis der er stor afstand. Så som i kan se går mine tanker/ideer i flere retninger. (for og imod) Skal man overholde panel-fabrikantens beskrivelse med mindst 10cm, eller skal man justerer ned til mindst mulig højde for at modvirke evt stormskader ?? PsHdO 2xSMA 3000TL21 (FW2.54) + 7905 Wp@Mitsubishi MLT255HC |
|||
05-06-2012, 16:55
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: luft mellem tag og paneler ??
(05-06-2012 10:46)pshdo Skrev: Hej. Aner det ikke... Umiddelbart ville jeg altid følge fabrikantens anvisninger. De har trods alt ekspertisen! Tænk også på varmeudviklingen. Tror absolut det er en større faktor end man generelt regner med. Et eksempel: I de varme dage i Pinsen hvor der var absolut skyfrit morgen til aften, havde jeg aldrig et peak over 4300W, mens jeg f.eks. i dag med skiftende skyer har set 4800W. Og mine er monteret vandret, dvs dobbeltskinner = mere afstand til tag! Kostal PIKO 5.5, 20 x TS-M260B (5.2 kWp) Esbjerg, Tag 45°, orienteret 190° Månedsproduktion Edelsvej ![]() |
|||
09-06-2012, 13:02
Besked: #3
|
|||
|
|||
I forlængelse af crj100 svar,skal man også holde sig for øje at temperaturen inde på et loftsrum evt.med sorte eternitplader kan blive ganske saunaagtig,derfor god afstand mellen paneler og tag .panelernes produktivitet nedsættes hvis der ikke er optimal køling både på over og underside.så i en tråd et sted at en afvaskning med koldt vand kunne måles omgående på inverterer.
|
|||
09-06-2012, 19:11
Besked: #4
|
|||
|
|||
(09-06-2012 13:02)Kimse Skrev: så i en tråd et sted at en afvaskning med koldt vand kunne måles omgående på inverterer. Jeg prøvede en dag at gå op på tilstødende halvtag med iPad i den ene hånd og vandslange i den anden. Inden "afsvaling" 4000W og efter ca. 1-2 min afkøling var den på 4900W. Så vi snakker små 25% tab grundet varme! Kostal PIKO 5.5, 20 x TS-M260B (5.2 kWp) Esbjerg, Tag 45°, orienteret 190° Månedsproduktion Edelsvej ![]() |
|||
09-06-2012, 20:06
Besked: #5
|
|||
|
|||
Det er derfor jeg gerne vil have vandkølede solcellepaneler. "overskudsvarmen" vil blive hældt i mit jordvarmeanlæg, hvor det vil hæve brinetemperaturen. Eneste lille ting der afolder mig er merprisen små 2.000kr. pr panel !!!!
Men helt sikker en vej at gå, og mon ikke der sker den samme udvikling her som med så meget andet. |
|||
11-06-2012, 09:43
Besked: #6
|
|||
|
|||
Hej igen...:-)
Jamen tusind tak for jeres svar... Men hvad så med tanken om at panelerne vil blive langt mere udsat for storm/blæst, jo mere luft der er imellem tag og paneler ?? Ingen af os har jo lyst til at se vores paneler ligge nede i naboens have en dag...;-) PsHdO 2xSMA 3000TL21 (FW2.54) + 7905 Wp@Mitsubishi MLT255HC |
|||
11-06-2012, 10:59
Besked: #7
|
|||
|
|||
Nu er jeg kun "lommeuldsingeniør", men mon ikke der er nogen hos beslagsproducenterne der har lavet statik beregninger på vindlast såvel som på snelast (?)
Så hvis du følger producentes anvisninger og montere med det antal beslag/skruer og i den størelse de anbefaler ryger det nok ikke ned. Prøv også at tænke på de anlæg der står frit på jorden eller monteret på tracker. De fungere jo nærmes som sejl når vinden er i nord. Og de er også kun monteret med de små alm. beslag i kanten af panelerne. Men igen, selvfølgelig skal funderingen være i orden. |
|||
11-06-2012, 14:55
(Denne besked var sidst ændret: 11-06-2012 af 14:59 majland.)
Besked: #8
|
|||
|
|||
(11-06-2012 10:59)Lars-Jacobsen Skrev: Så hvis du følger producentes anvisninger og montere med det antal beslag/skruer og i den størelse de anbefaler ryger det nok ikke ned. Og ikke mindst at ens tagkonstruktion er stærk nok til monteringsmåden. Da jeg 25/2 var til et åbent hus i Hobro* viste deres test opstilling at de blot ville skrue de kraftige tagskruer ned i lægterne og ikke i spærene (Hilti). Sammen har jeg hørt fra flere steder er normalen... og har også modtage et tilbud fra nordjylland baseret på Hilti beslag hvor der dog var blevet rettet i trædimensioner i forhold til det jeg havde oplyst så det så ud til at kunne lade sig gøre til man nærlæste det. * Firmaet kan være ligegyldigt - men det var ikke billigt ~140000kr for et 6kW anlæg Også selvom wurth og hilti ikke siger god for den monterinsmåde. 2010 10m2 Solvarme 2012 6.9kWp Solceller - |
|||
11-06-2012, 21:09
Besked: #9
|
|||
|
|||
Nej så hjælper alverdens beregninger, anvisninger og vejledninger ikke en sk.. når klytmiklerne af montører ikke kan finde ud af at følge dem, men "bare gør som vi plejer".
Er der noget jeg hader mere ...... Hmmm > ![]() |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|