Kreativ ide
|
13-02-2012, 16:37
Besked: #1
|
|||
|
|||
Kreativ ide
Hej
I mine overvejelse over at investere i solcelleanlæg har jeg, tænkte over hvordan jeg kunne få større udnyttelse, når nu reglerne siger max. 6kw. Tanken gik på at købe f.eks. 10 ekstra paneler. Hvis jeg tager udgangspunkt i Dansk Sol krafts pakke 5 med 32x 195w paneler og så tilkøbe 10 paneler. På den måde jeg ville jeg producere en større mængde strøm hver dag, men der ville være dage hvor solen er tilstrækkelig kraftig, til at de ekstra paneler ville være spildte. De dage hvor de oprindelig 32 paneler er tilstrækkelige for at levere max effekt, ville jeg tilkoble de 10 ekstra paneler til en anden inverter, som ikke er tilslutte elnettet. Denne inverter skulle så bruges til noget, man altid kan være sikker på kan optage energi i dagtimerne. Det kunne foreksempel være en varmepatron i stor varmtvandbeholder. Denne kunne så enten bruges om varmtvandbeholder eller som en buffer tank, som kunne virke som tilskuds varme til central varme eller brugsvand. Alt dette kunne styres af en meget lille og simpel styring. Jeg har lavet en hurtig tegning af kablingen. ![]() Ved brug af et skifterelæ til at lave omskiftning, vil det ikke vær muligt, at komme til kortslutte eller på anden måde lave problemer, hvis styringen skulle gå i fisk. Alt skal selvfølgelig tilpasse mængden af solpaneler og type, men ellers kan man næsten skallere som man har lyst til. Det bedste ved denne løsning er at du kan producere mange flere kWh i løbet af et år, men der udover vinder du også energien, når så der er meget for sol til det høje antal paneler. Man kan helt sikkert forfine det meget, evt. dele de ekstra paneler op på begge strenge eller lave et dobbelt system, så man tilføjer 10 paneler på begge strenge. Nu til spørgsmålene: 1. Der er vel ikke nogle love der kan forhindre mig i at bruge solstrøm til ting i mit hus, når det ikke har noget med elnettet at gøre? 2. Kan invertere tåle at blive skiftet om mellem antallet af solpaneler. Alternativt kunne der måske tilføjes en stor kondensator ved indgangen til inverteren. 3. Hvor tit kunne man regne med, at der ville være lys nok til at systemet ville skifte over og varme vand. 4. Kan det betale sig? Hvad siger i til ideen generelt?? Mvh Claus |
|||
13-02-2012, 17:42
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Kreativ ide
Hej
God ide. Jeg kan ikke se der skulle være noget lovmæssigt der forhindrer dette, da du ikke har mere end de 6 Kw tilsluttet nettet. Dog skal du være opmærksom på at hvis du evt. afsætter energien i en VVB, så skal der laves et sikringskredsløb mod overkogning samt sikkerhedsventil på det varme vand. Peter http://pillefyr.homeip.net/index.php |
|||
13-02-2012, 20:18
Besked: #3
|
|||
|
|||
Hvorfor kobler du ikke bare de ekstra paneler til varm vands beholderen permanent - styringer har det med at blive en tand for indviklede og gå i fisk fra tid til anden.
Jeg har tumlet med pillefyr og vandbåren solenergi i en årrække og jeg må sige at jeg har set mange finurlige løsninger på selv simple problemer og de er alle som en sjove at lege med og det appelret til den ægte dreng der er i os alle men gode styringer jeg har set har alle været uhyre simple og har virket. Jeg vil være MEGET betænkelig ved at skulle skifte på solpanelsiden da det er der strømmen er meget stor - muligheden for at finde et relæ der kan klare belastningen dag ud og dag ind er ikke den nemmeste opgave jeg har hørt om. Det ekstra styrings tingel tangel du skal have hvor meget strøm bruger det? Jeg har et pille-fyr der hedder scotte det bruger meget lidt strøm, min nabo har en hjemmegjort stokker med en enorm motor der bruger strøm som en mindre virksomhed - men indrømmet jeg betalte mere for mit fyr end han gjorde for sit - og når han så har brugt besparelsen på mere strøm forbrug kan vi jo snakkes ved igen. KISS - Keep It Simple Stupid. |
|||
13-02-2012, 21:06
Besked: #4
|
|||
|
|||
Sjov ide. Kan sagtens se ideen med at den skal skifte over, når der er overskudsstrøm, og ikke før, da den jo lige så godt kan lager så meget som muligt på el-nettet.
Men ved ikke om man får problemer med at godkende anlægget ved Energinet, eller om de er liggeglad med evt. installation af relæ og ekstra paneler, så længe inverterne overholder de nye retningslinjer. |
|||
13-02-2012, 21:12
Besked: #5
|
|||
|
|||
Hej
Ret beset skal en inverter jo ikke godkendes, når den ikke tilsluttes el-nettet. Peter http://pillefyr.homeip.net/index.php |
|||
14-02-2012, 10:12
Besked: #6
|
|||
|
|||
Tak for jeres inputs
Mit mål er producere så mange kwh om året som muligt, uden at spilde de ekstra paneler når vejret er optimalt. Styringen er mit hoved meget simpel. Jeg ville bruge et Arduino board og programmere til at styrer efter spændingen på den primær streng fra et enkelt solpanel for at undgå at skulle få måle på de høje spændinger. Eller kunne der måles ampere et enkelt sted på stregen. På Arduino kan der også tilføjes et netkort, så man kan udnytte til at se status osv. på computeren. Jeg tror styringen kan klares med 50-100mA, plus relæet til omskiftning. Der skal naturligvis tilføjes nogle sikkerheds foranstaltninger i setupét. Skulle styringen miste strøm, skal relæet tilsluttes sådan, at seriekoblingen med mellem de 16 og 10 paneler frakobler, så inverteren ikke kan skades hvis solmængden bliver stor. Altså systemet kan tåle at være passivt. Der vil heller ikke ske nogen skade, hvis den lille inverter, ved en fejl ikke bliver frakoblet, når der skiftes til serielkobling af de 16+10 paneler. Et relæ der kan trække ca. 9 amp som jeg mener panelerne kan levere, ved op til 1000v kan ikke være det sværeste at finde. En termostat i VVB skal frakoble varmepatronen hvis vandtemperaturen bliver for høj. Og som der bliver nævnt, skal der naturligvis også være en overtryks ventil på det varme vand. Mvh Claus |
|||
19-02-2012, 20:28
Besked: #7
|
|||
|
|||
(14-02-2012 10:12)Clisse Skrev: Tak for jeres inputs Hej Claus Du skal bare huske at dit "skifterelæ" skal bryde DC strømme. Disse kan trække langt større lysbuer og risikoen for at kontaktsættet vil "svejse" sig fast er stor. Sørg for at det er en kontaktor / relæ der er beregnet til DC strømme ![]() Mvh. |
|||
20-02-2012, 19:52
Besked: #8
|
|||
|
|||
Først vil jeg ønske Claus held og lykke der er MANGE udfordringer i det du er ude i.
Jeg kender ude mærket arduino boardene og de er fine men men men at måle en spænding med et 3.3V basseret arduino board på en 1000V streng er ikke en triviel opgave du kommer til at lave mange beregninger før du kan være sikker på at alle tolerancer er inden for det sikre i alle temperaturer (Det er noget af det jeg arbejder med, tolerancer, når vi laver batteri ladere til mobiltelefoner) tro mig det er ikke så let som det lyder. Det er et rigtigt spændende initiativ du er igang med jeg har selv overvejet noget tilsvarende men må sige at jeg har besluttet at bestille et standart anlæg. Min ide var at installerer flere paneler end de som standart anlæggene kommer med og indkoble flere paneler ved lidt lys - lys kan nemt måles og og den maksimale strøm ud i el-nettet. Energi Syd har nogle elmålere med puls-udgang så indtil pulserne kommer i rette antal indkobles flere paneler, paneler kan så udkobles et af gangen når strømmen ud i elnettet bliver større end det tilladte, men men men Styringen ville helt sikkert skulle modificeres/om-programmeres et par gange eller to efter noget indkøring - hvor meget er der så eventuelt brændt af under testkørslen?? Hvor meget ville der være tjent ekstra når anlægget er opslidt?? Og som an anden i tråden skriver de der relæer til at bryde en stor DC strøm er ikke det letteste at fide hvis de skal holde "evigt" ikke umuligt men heller ikke billigt - og de kan ikke trækkes direkte fra dit arduino board der skal noget imellem.....mere tingel tengel der kan gå istykker...... |
|||
20-02-2012, 23:07
Besked: #9
|
|||
|
|||
Endnu engang tak for jeres inputs.
Jeg er klar over mange af udfordringerne ved styringen. Jeg tænkte at nøjes med at måle spændingen over et enkelt panel, for at undgå at skulle måle op til 1000v. En anden mulighed var at styre efter ampera på en streng med en hall effect sensor, for at opnå galvanisk adskillelse. Jeg forstillede mig det styreret efter spændingen på et panel. Hvis den optimale indgangsspændingen på en streng på inverteren er eksempelvis 700v, ville jeg koble de ekstra paneler fra når spændingen nåede over 700v, men målt på et enkelt panel. Og naturligvis, når spændingen eksempelvis kommer under 600v, skal de ekstra paneler tilkoble igen. Men dette skal selvfølgelig tilpasses efter inverter, antal strenge, panel model og antal paneler. Jeg skal ærligt indrømme at jeg ikke har kigget meget efter et passende relæ. Men god pointe at det skal være beregnet til DC. Amp vil aldrig kommer over ca. 9 amp i dette eksempel. Et relæ der kan bære 9 amp, med en isolation der god for op til 1000v, tænker jeg må være til at finde. Mit største problem, er frygten for at brænde inverteren af, hvis styringen, ved en fejl ikke skulle frakoble de ekstra paneler. Er inverterne sikret mod for høj indgangsspænding.? En anden tanke var, at man muligvis kunne spare den lille inverter væk, ved at køre DC spændingen fra de ekstra paneler direkte i varmepatronen. På den måde skal der heller ikke opnås en bestemt produktion, før inverteren vil arbejde. Eksempelvis 10 paneler med hver ca. 25v ved fuld sol, vil jo passe meget godt til en varmepatron. Men om der er nogle finurligheder i at kører DC ved jeg ikke. Korrision måske. Der skulle naturligvis stadig tilføjes en afbrydelse af varmepatronen i både styringen, men også med en mekanisk termostat. Styringen skalderfor også have en temperatur føler i buffertanken. Dertil kommer hvordan buffertanken skal bruges i det eksisterende varmesystem. Men som der bliver nævnt, kan det overhovedet betale sig? Hvor tit kan man forvente at 10 paneler ekstra bliver for meget? Mvh Claus |
|||
21-02-2012, 16:08
Besked: #10
|
|||
|
|||
(20-02-2012 23:07)Clisse Skrev: Endnu engang tak for jeres inputs. Hej Clisse Mig bekendt er inverterne IKKE sikret mod for høj indgangs spænding -også derfor det er så vigtigt at dimmensionere ens "strenge" med celler på. Og husk spændings ændringen der er som følge af temperatur svingninger! |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|