SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Solceller glanstal ?
13-02-2012, 18:38 (Denne besked var sidst ændret: 13-02-2012 af 18:42 Bowiecool.)
Besked: #1
Bowiecool Offline

Solceller glanstal ?
Har liger læst i vores lokalplan, hvor der står: Der må ikke anvendes stærkt reflekterende tagmateriale som glaseret tegl i lokalplanområdet (max glanstal 20).

Så kan det hvis ikke lade sig gøre at sætte solceller op eller hvad ?? Sådan noget L...

Problemet er også i Billund http://www.jv.dk/artikel/1274997:Billund...-i-Billund
Find
Citér
13-02-2012, 19:55
Besked: #2
Martinms Offline

RE: Solceller glanstal ?
Hej

Jeg sidder i samme problem på min vej. Eller dvs. Randers kommune vil ikke tage stilling.

Vores leverandør har brugte den simple logik, at solpaneler tillades ved lufthavne, hvor der er nul tolerance på reflekterende flader. Jeg har også fået tilsendt noget materiale vedr. netop problemet. Det er på engelsk og har ikke lige nærlæst det, men det er videre til kommunen....
Find
Citér
13-02-2012, 20:47
Besked: #3
TBR Offline
Administrator
(13-02-2012 18:38)Bowiecool Skrev:  Har liger læst i vores lokalplan, hvor der står: Der må ikke anvendes stærkt reflekterende tagmateriale som glaseret tegl i lokalplanområdet (max glanstal 20).

Så kan det hvis ikke lade sig gøre at sætte solceller op eller hvad ?? Sådan noget L...

Problemet er også i Billund http://www.jv.dk/artikel/1274997:Billund...-i-Billund

Kan læse i kommentaren til artiklen, at han har vundet sagen, og godt må sætte anlæg op alligevel.
Manglede også bare. Er jo så lidt, at solen står rigtig, så den kan genere en evt. nabo.
WWW Find
Citér
13-02-2012, 23:32
Besked: #4
Bowiecool Offline

Da jeg snakkede med Viva Energi, sagde de, at naboerne ikke vil være generet af noget genskin. Det var kun hvis, ens hus lå meget lavt iforhold til ens naboer, at der kunne være noget genskin....
Find
Citér
15-02-2012, 10:15
Besked: #5
Martinms Offline

Generelt syntes jeg faktisk, at det er "uretfærdigt", at man får dispensation, da hele formålet med reglen jo så ikke giver mening. Tænk hvis vi var naboen, som blev generet... Undecided

NÅR det så er sagt, så syntes jeg helt klart, at det er vanvittigt, at man ikke kan/må sætte solceller op på sit tag... Hvad er det for en verden vi lever i, hvor grønne løsninger forhindres. Og jeg som person ville ALDRIG klage over genskin i de få perioder det var der....

Flere firmaer tilbyder faktisk et "overslag" på, hvor solen vil reflekterer - netop for at se, om man "genere" naboen
Find
Citér
15-02-2012, 11:08
Besked: #6
Claus S Offline

Fortæl naboen, hvilken super god ide solceller er. Nå naboen så selv vil have et anlæg, kan han jo ikke klage over det. Tongue
Find
Citér
15-02-2012, 11:10
Besked: #7
Martinms Offline

(15-02-2012 11:08)Claus S Skrev:  Fortæl naboen, hvilken super god ide solceller er. Nå naboen så selv vil have et anlæg, kan han jo ikke klage over det. Tongue

Hehe ja den var god Big Grin Jeg tror helt sikkert, at det smitter på en vej når man får lidt fakta på bordet.

Dem som af princip syntes det er "grimt" må jo bare betale den stadig stigende el pris Smile
Find
Citér
19-02-2012, 18:11
Besked: #8
Solia Offline

Solceller har et væsentlig lavere glanstal end f.eks. glaseret tegltag. Og så skal man huske at udgangsvinkelen er lig med indgangsvinkelen. Det betyr så også at et solcelleanlæg placeret på en flade ml. 20 og 45 grader aldrig vil give naboerne problemer.

Med venlig hilsen

Carl Roger Højsted
Solia A/S
WWW Find
Citér
20-02-2012, 11:50
Besked: #9
jimmihs Offline

Ahhh Angry Prøver selv på at finde ud af hvad der skal til for at min kommune(Hvidovre) vil godkende solceller.

De siger at tagbeklædningens glansværdi ikke må overstige 30 og refleksionsværdien må ikke overstige 2,5 %.

men så er spørgsmålet hvad er refleksionsværdien på mono solceller eller er det glansværdi man skal kigge efter? Huh

.. nogle der har noget input?

På forhånd tak..
/Jimmi

/Jimmi
Find
Citér
20-02-2012, 12:14
Besked: #10
jimmihs Offline

Afventer svar fra Hvidovre kommune, har sendt dem linket til Billund artiklen

Nu må ve se hvad de siger.. Confused

/Jimmi

(20-02-2012 11:50)jimmihs Skrev:  Ahhh Angry Prøver selv på at finde ud af hvad der skal til for at min kommune(Hvidovre) vil godkende solceller.

De siger at tagbeklædningens glansværdi ikke må overstige 30 og refleksionsværdien må ikke overstige 2,5 %.

men så er spørgsmålet hvad er refleksionsværdien på mono solceller eller er det glansværdi man skal kigge efter? Huh

.. nogle der har noget input?

På forhånd tak..
/Jimmi

/Jimmi
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering