Hvad er mit daglige “køb fra nettet” med solceller?
|
22-09-2022, 06:51
Besked: #1
|
|||
|
|||
Hvad er mit daglige “køb fra nettet” med solceller?
Hej
Håber der trods de massive spamkampagner på denne efterhånden uddøende side, er få læsere tilbage….. Er der en der kan forklare, hvordan jeg ser mit daglige nettokøb fra nettet, samtidig med at solcellerne producerer gennem dagen? Har forsøgt diverse “strømapps” der henter data fra ellverblik.dk men det stemmer bare ikke. F.eks. en dag med udfald af inverteren siger app’en (flere forskellige…) 0, mens næste dag viser den 15,2 med 24,6 produceret på inverteren??? Der må være en måde hvorpå vi kan se, hvad vi henter fra nettet i løbet af dagen? Jeg ved godt man kan aflæse på måleren dagligt, men der må da være en online metode, eller? Kostal PIKO 5.5, 20 x TS-M260B (5.2 kWp) Esbjerg, Tag 45°, orienteret 190° Månedsproduktion Edelsvej ![]() |
|||
22-09-2022, 11:30
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Hvad er mit daglige “køb fra nettet” med solceller?
Tallen på eloverblik.dk (og diverse aps der henter derfra) skulle meget gerne vise hvad måleren har registreret. Der kan dog være en forsinkelse på op til 3-5 dage før der er data, men de plejer at være der dagen efter.
Så du kan IKKE se aktuelle live data, kun historiske. Hvis du vil se live data skal du have noget koblet direkte på måleren. Der er flere metoder og produkter til dette. Søg og du skal finde ;-) Men amleser.no kan være et af dem |
|||
22-09-2022, 18:13
Besked: #3
|
|||
|
|||
Jeg kan se at du har fået fat i en ny inverter, tillykke med den.
Har den selv i 7'eren sammen med et energi-meter, også fra Kostal. Har du koblet den på Kostal's Solar-portal og er den på din router, går ud fra du har sådan en? Hvis du gøer det, så kan du se dit forbrug fra gridden/nettet og havd du har lavet og hvor meget af det som du selv har brugt og hvad der er sendt til nettet, alt sammen i kWh. Du kan se billedet, det skulle du kunne danne dig et indtryk ud fra. Ja, hvad sker der med denne side? Hvor er Admin henne? Det er faktisk dig og Lars der efterhånden er herinde. Hilsen Arne |
|||
22-09-2022, 18:34
Besked: #4
|
|||
|
|||
@arne
Ikke for at hijacke tråden, men ja jeg læser/kikker her nærmest dagligt. Admin deltager ikke i debatten, men sørger da heldigvis fortsat for at holde liv i sitet. Der er sikkert mange andre steder hvor man idag kan diskuterer solceller, batterier, måleraflæsning, osv. Fjæsbog f.eks. Men hvis man ikke vil give sit privatliv helt væk, og derfor bevidst har valgt det fra så må man jo “nøjes” med det her :-) Her plejer indlæggene også at være sober og konstruktive samt forholde sig til fakta (regler, bekendtgørelse, naturlove mm) og ikke en masse personlige meninger med, jeg syntes, kender en der … osv. |
|||
23-09-2022, 06:45
Besked: #5
|
|||
|
|||
Hej Lars og Arne
Tak for aktiv deltagelse - vi må stå sammen ![]() @Lars: Jeg forstår simpelthen ikke data fra eloverblik.dk, er logget ind i to forskellige apps med token fra eloverblik, dvs der burde være adgang til vores måler. Billede 1 viser vores produktion fra 19.9 Billede 2 viser “forbrug” fra app’en Mit Elforbrug Billede 3 viser “forbrug” fea app’en Min Strøm Så tydelig vis indikerer begge apps kun forbrug mens inverteren producerer strøm. Er vi så bare så heldige, at Energinet ikke registrerer noget forbrug på matriklen, når strømmen “løber den anden vej” - altså ind på matriklen? Tror det næppe…. ![]() @Arne: Har desværre ikke fået ny inverter, blot smidt en hoben penge efter den gamle, uden at komme et skridt videre. Vi skal nu dagligt slukke/tænde for at inverteren går i gang med at producere el… ![]() Men super grafik du har der, lige nøjagtigt det jeg savner. Er det Kostals energimeter der generer det? Hvad koster sådan en fætter? Tak for inputs til Jer begge ![]() Kostal PIKO 5.5, 20 x TS-M260B (5.2 kWp) Esbjerg, Tag 45°, orienteret 190° Månedsproduktion Edelsvej ![]() |
|||
23-09-2022, 08:40
Besked: #6
|
|||
|
|||
(22-09-2022 18:34)Lars-Jacobsen Skrev: @arne DÉT gør du heller ikke Lars, tværtom. Jeg har det på samme måde, har sat mig udenfor det "gode" selskab. Har været med på "fjæsen" men det er jo ikke andet end tilsvinninger og ½-1 løgne. :-D Admin "burde" lægge et filter ind mod alle de uvedkommende brugere med deres annoncer som crj også nævner. |
|||
23-09-2022, 09:18
Besked: #7
|
|||
|
|||
@crj
Billedet er fra Kostal's portal, inverteren sender data hvert 10 minut. Jeg er faktisk ikke klar over, om energimeteret (EM) er årsagen til at graferne vises som de gør med forbrug/prod/selvforsyning m.m., men jeg mener det er nødvendigt for at få den visning. Jeg har givet knapt 5000,00 installeret, herunder opkobling til Inverteren, som er en Plenticore 7,0 plus - forberedt til batterier. Det er en lidt større omgang da den sidder som noget af det første i din installation. I 2020 stod inverteren af p.g.a lyn - det gjorde den så en gang til i 2021. EM har også fået en IP-adresse så jeg kan tilgå den over LAN eller WAN. Du kan se på billederne, nogle de forskellige visninger fra EM, det første billede var fra inverteren/portalen. Jeg bruger EM til at se huset's her og nu forbrug/porduktion fordi jeg har mulighed for at gøre energiforbrugende ting og sager når solen skinner. Opvask, vask, tørring og opladning af bil, prisen på EM er tjent hjem for længst. Tænker på din 5,5'er - har du fået opdateret softwaren i den? Arne |
|||
23-09-2022, 09:30
Besked: #8
|
|||
|
|||
Som jeg tidligere har skrevet herinde:
http://www.solcelledebat.dk/showthread.p...8#pid35868 så er jeg på jagt efter en bi-direktional EV-lader. Har kig på en fra ABB og en fra en engelsk producent samt den fra Kostal. Men det er "kun" ABB der er til at få fat i idag, og det afspejler sig i prisen som ligger på den forkerte side af 50-75k. Men når de begynder at komme myldrende frem falder de i pris. Har dog overvejet at at få et tilbud på ABB's: https://chargingshop.dk/vare/abb-terra-d...2-chademo/ EWII's elmåler er en summations-måler så den vej rundt er det et godt match med en EVlader der kan agere backup. Arne |
|||
23-09-2022, 20:26
Besked: #9
|
|||
|
|||
@crj.
Hvis du kikker på data og graferne når du er inde på Eloverblik.dk vil du se at der er flere målepunkter/aftagenummre. Hvor mange er helt individuelt alt efter installation og aftale. Typisk vil man have et overliggende “parrent” målepunkt af typen E17 der viser Forbrug fra net. Altså den fysiske måler. Det er standard for almindelige kunder der kun køber strøm Derunder kan man så have et eller flere “child” målepunkter f.eks. D07 der igen er Forbrug fra net (men nu hvis man har solceller) og så vil der også være et D06 som så er Leveret til net. Har man elvarme vil der være endnu et målepunkt (aftagenummer) hvor man holder styr på den formelle grænse på 4.000 KWh. Mener det hedder D14. Så kan det også være de har registreret din netto overskudsproduktion, det sker så på endnu et målepunkt/aftagenummer der hedder D04, Således er der masser af data man kan se og hente, og lige hvilket af dem dine app’s har fat i og viser, ja det kan du kun finde ud af ved at tjekker aftagenumrene i eloverblik. Det virker som om det er målepunktet D06, altså det du “lægger på nettet” siden der ikke vises nogen værdier om aftenen. |
|||
26-09-2022, 18:40
Besked: #10
|
|||
|
|||
Tak Lars
Jeg har forsøgt de sidste par dage, men eloverblik har åbenbart været lagt ned…. Men forsøger og se om jeg kan finde den rette kildekode :-) Kostal PIKO 5.5, 20 x TS-M260B (5.2 kWp) Esbjerg, Tag 45°, orienteret 190° Månedsproduktion Edelsvej ![]() |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|