SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Inverter
05-02-2012, 12:54
Besked: #1
Claus S Offline

Inverter
Skal man være opmærksom på noget her, eller er det same / same det hele?
Find
Citér
05-02-2012, 13:10
Besked: #2
Jyden Offline

RE: Inverter
Jeg har fået fortalt, at der er forskel på, hvor meget tab der er i konverteringen til vekselstrøm. Men kan se det er meget forskelligt, hvad de forskellige forhandler benytter sig af.
Find
Citér
05-02-2012, 15:58
Besked: #3
TBR Offline
Administrator
Der er forskel på Inverter. Som Jyden er inde på, er der blandt andet forskel på, hvor stort et tab de har i konverteringen.
Der er også forskel på, hvor meget volt / ampere en inverter kan klare pr streng.
Den største faktor, er dog hvor mange watt kan de håndtere. Det kan bedst betale sig, at have en inverter, som matcher ens produceret effekt.
Eks. Har man paneler som kan lave 1.9 kWh så vil en inverter på 3.3 kW ikke passe nær så godt som en på 2.0 kW.
En inverter til 3.3 kW vil typisk være dyre end en lavere en, så der er nogle penge at spare ved at tilpasse inverteren. Inverterens tab i % vil typisk også være mindre, ved at inverteren kører tæt ved max ydelse, frem for halv eller mindre.
Bemærk dog, at skal anlægget tilsluttes el-nettet. Så må der ikke sendes mere end max 3,6 kWh på en fase, og ikke mere end 6kWh total.
WWW Find
Citér
05-02-2012, 16:16
Besked: #4
TBR Offline
Administrator
En inverter skal også være godkendt til at må tilsluttes el-nettet. Tjek om den inverter du har tænkt dig at bruge er godkendt.
Energinet
WWW Find
Citér
06-02-2012, 09:50
Besked: #5
Claus S Offline

Det ene tilbud jeg har fået, er med en inverter fra Kina. Jeg er stadig lidt skeptisk, om det holder lige så godt som en fra Tyskland. Ved godt, at stort set alle paneler kommer i dag fra Kina, men der mener jeg bare ikke, at de kan klokke så meget op, som de kan i en inverter.
Find
Citér
06-02-2012, 14:20
Besked: #6
Teknik Nørden Offline

Jeg ville følge mig mest trygt med en vekselretter fra Tyskland, frem for en man ikke kender noget til fra Kina af. Pris forskellen er som regel ikke stor alligevel.
Men hold øje med, hvor stort et tab vekselretteren har. Nogle arbejder ved 94-95% effektivitet. Andre er helt oppe på 98%. Der er også stor forskel, hvornår der kommer op på deres max effekt. Typisk skal spændingen tæt på vekselretterens max spænding, for at komme op på max effektivitet. Det kan nogle gange være svært at få spændingen op på max, uden at komme i problemer med den danske lovgivning om max 16A pr fase.
Så en vekselretter er bestemt ikke bare en vekselretter. Wink
Find
Citér
06-02-2012, 18:39
Besked: #7
TBR Offline
Administrator
Køb inverter fra et af de store tyske mærke. Skulle inverteren gå i stykker om 10 år, ville man stadig kunne få reserve dele til den. Det er du slet ikke sikker på med en inverter fra Kina.
WWW Find
Citér
10-02-2012, 22:20
Besked: #8
Kejser2001 Offline

Hej

Der er jo meget snak om invertere og max watt paneler i forhold til inverterer. Jeg har et ønske om at overdimensionere anlægget da mit tag er sydøstvendt og mit årlige forbrug i omegnen af 6400-6600 kwh. Der er jo også tab i systemet undervejs. Jeg regner med en faktor 0,8 alt ialt. Jeg har været i kontakt med bla Danfoss og growatt. Danfoss svarede at de godt ville garantere at deres nye Tlx 6kw kan håndtere min. 7100 watt eller deromkring og det samme gør sig gældende for growatts invertere. Forsigtigt sat vil det give i omegnen af 5700 kWh om året. Synes bare lige at jeg ville nævne at mange tror at man ikke må bruge nettomålerordningen hvis man har paneler installeret som yder over 6000 w.
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering