SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
SMA 3000 TL 21
14-02-2012, 12:03
Besked: #1
TBR Offline
Administrator
SMA 3000 TL 21
Jeg har talt med SMA i dag.
Der er 5 års forbriksgaranti på SMA'en. Man kan forlænge denne garanti til 10 år for 180euro (ca. 1350kr) og 15 år for 395euro (Ca. 2950kr) og 20 år for 575euro (ca. 4290kr)
Garanti ved SMA fungere således. Skulle en inverter står af, kontakter man SMA, de sender så en helt ny SMA til en, uden frontpanel. Man skifter frontpanel over på den nye, så man stadig har samme farvevalg ( de kan jo falme lidt med årene ), den gl. sender man retur til dem igen.
Det er lige meget, hvor man har købt SMA'en i sin tid, om denne forhandler, stadig findes eller ej. Rest garantien, forsætter på den ombyttede SMA.
Jeg synes ikke 2950kr er mange penge, for 15 års tryghed ( 10 år ekstra )
[Billede: BIGsunnyboy3000tl-.jpg.jpg]
WWW Find
Citér
14-02-2012, 23:58
Besked: #2
Bowiecool Offline

RE: SMA 3000 TL 21
Tak for info....
Find
Citér
15-03-2012, 18:17
Besked: #3
hundefar Offline

Hej TBR og andre, Jeg er igang med at bestille stumper til et anlæg bestående a 16 paneler a 195 watt. Panelerne har jeg bestilt direkte i Kina og de kommer nok i uge 17. Jeg har hele tiden bestræbt mig på at lave et samlet anlæg billigst muligt, og min plan var at købe den kinesiske inverter Growatt 3000 incl. smart datalogger. Det kan jo hurtigt blive en dyr besparelse at købe en billig kinesisk inverter og jeg har faktisk overbevist mig selv om at hvis man ser på købet over 10-20 år så vinder SMA på den samlede økonomi. SMA 3000 tl 21 incl. Sunny Beam vil koste mig kr. 10.500 leveret i Herning, hvilket er 5000 mere end jeg vil kunne skaffe en kinesisk inverter til direkte i Kina. Jeg tænker også lidt i tid/ærgelser over et Kinesisk produkt som måske begynder at drille allerede om 5 år.

Men hvad pokker sker der lige med Energinets positivliste? Ved nogen hvornår vi kan forvente den opdateret så man tør afgive en bestilling?

Jeg forstod det således at du/I havde bestilt SMA 3000 TL-21, og det kunne da være interessant at udveksle erfaringer mht. køb/drift/produktion/it når engang vi har vores anlæg kørende. Jeg forestiller mig at oprette en SMA blok hvor vi kunne udveksle erfaringer.....

Jeg smider lige en hotmail adresse jeg kan kontaktes på:

henrikmoellerwyke@yahoo.com

kh

Henrik - Herning
Find
Citér
15-03-2012, 18:24
Besked: #4
TBR Offline
Administrator
Hej Hundefar.

Tror vi har skrevet sammen via facebook også Big Grin

Glæder mig til at se dit projekt, når det står færdig. Jeg tror bestemt du træffer det rigtige valg, ved at vælge en SMA 3000 TL 21, frem for en kinesisk købt, hvor du har 0 garanti ( pga det er for dyrt at sende den retur ).
Jeg har mit anlæg oppe og kører idag, og det er med 2 SMA 3000 TL 21. Som er godkendt, og står på energinets positiv liste.
Det er en rigtig nice inverter. Lækkert stort grafisk display. Ingen knapper eller noget, som små pilfingere kan komme til. Der er berøring ( banke ) følsomskærm. Resten af indstillingsmuligheder er bag front coveret, så børn ikke kommer til det. Det er rigtig dejligt at min 2 og 3½ årig drenge, bare kan gå hen og se og pille ved dem, uden man skal være nervøs for at de for ændret diverse indstillinger mm.
WWW Find
Citér
15-03-2012, 20:00
Besked: #5
hundefar Offline

Hej TBR og andre,
Der er faktisk ikke ret mange godkendte invertere i øjeblikket og godkendelsen af SMA 3000 TL 21 udløb 20.02.2012 iht. senest opdaterede liste.

Se dokumentation:
http://www.energinet.dk/SiteCollectionDo...anmark.pdf

Growatt 3000 mangler ligeledes godkendelse i øjeblikket, og eftersom jeg har fået denne tilbudt til 5.500 incl. Datalogger, leveret i Herning, er det nok mit held at listen mangler opdatering.

Jeg håber at der kommer en ny opdateret liste senest 24.03.2012 så jeg kan få bestilt en SMA 3000 TL 21. Der er ifølge min tyske leverandør 4-5 ugers leveringstid i øjeblikket. Det er lidt sjovt at jeg slet ikke tænder på vores eget Danfoss produkt, omend jeg ikke kan argumenterer for dette.

Jeg kan forstå at du har sparet den lille fikse Sunny Beam, men jeg tror simpelthen ikke jeg kan leve uden denne gadget så jeg kan sidde i min gode stol hver aften og tjekke dagens produktion. Den er med USB stik så man nemt kan overføre sine data til SMA´s fine computerprogram. Growatts computerprogram virker knapt så professionelt.

Snyder billedet af SMA 3000 TL 21 ikke lidt? Jeg kan se målene i specifikationerne og den må da se ret stor ud på en væg når den er monteret? Jeg vil gerne have den monteret inde på mit kontor så jeg får overskudsvarmen ind i huset. Jeg kan forstå at den støjer absolut ubetydeligt og den siger vel intet om natten.

En anden bemærkelsesværdig detalje er at SMA 3000 TL 21 vejer 22 kg og Growatt 3000 vejer 12 kg. Der må altså være nogle komponenter i apparaterne, transformere/køleribber som er lidt mere veludførte i en SMA 3000 TL 21.

Er der noget med at en transformerløs inverter som SMA 3000 TL 21 kræver et specielt separat HPFI relæ som fordyrer installationen?

Kort svar imødeses.
Kh
Henrik - Herning
Find
Citér
15-03-2012, 20:09
Besked: #6
hundefar Offline

Jeg så lige dit svar i en anden tråd med billeder af dit anlæg, beskrivelse af din Sunny Beam og et billede af din inverter ved siden af en almindelig dør, så det gav svar på mange af mine spørgsmål.

Du hører nærmere.

Kh
Henrik - Herning
Find
Citér
15-03-2012, 20:24
Besked: #7
TBR Offline
Administrator
Den ( eller de, har jo 2 ), siger intet. Og mener virkelig intet. Ikke engang et mini sum eller noget. Selv når de laver 2500watt stykket, er der ikke en lyd at hører. De bliver lettere varme - har ikke prøvet at måle temperaturen endnu, men gætter på 45+grader. Så det er ikke noget med, at man brænder sig.

Ved ikke hvor du kigger, men den er Godkendt og til fremtid brug. Ingen dato hvor den ikke er godkendt.

.pdf  Positivliste_over_godkendte_vekselrettere_for_brug_til_solcelleanlæg_i_Danmark.pdf (Størrelse: 127 KB / Downloads: 446)
WWW Find
Citér
15-03-2012, 21:02
Besked: #8
hundefar Offline

Hej TBR,

Mht. til godkendelse giver jeg dig ret. Jeg troede et øjeblik at NTR betød at de ikke var godkendte endnu, men det beror nok på at jeg har afventet Growatt 3000 godkendelsen så længe. Beklager Huh

På foranledning af min kone og billedet af din inverter har jeg iaften spurgt min tyske leverandør om han kan leverer modellen i grå ligesom din. Jeg syntes nu den Ferrari røde var flot, men det er ikke mig der som sådan står for indretningen. Om alt går vel bestiller jeg den så i grå imorgen.

Tak for råd og vejledning.

Smid evt. lige din mail på henrikmoellerwyke@yahoo.com, så kan jeg bedre stille de "dumme" spørgsmål uden om dette forum. Men spørgsmålet om det seperate HPFI relæ som skulle fordyre elektriker regningen må du gerne svare på. Jeg syntes at have løst dette på et eller andet forum, og jeg antager at du har haft besøg af den autoriserede....

kh

Henrik Wyke - Herning
Find
Citér
15-03-2012, 21:08
Besked: #9
TBR Offline
Administrator
(15-03-2012 21:02)hundefar Skrev:  Tak for råd og vejledning.

Smid evt. lige din mail på henrikmoellerwyke@yahoo.com, så kan jeg bedre stille de "dumme" spørgsmål uden om dette forum. Men spørgsmålet om det seperate HPFI relæ som skulle fordyre elektriker regningen må du gerne svare på. Jeg syntes at have løst dette på et eller andet forum, og jeg antager at du har haft besøg af den autoriserede....

Jeg har fået indstalleret et HPFI relæ, men så dyrt er de hellere ikke. Det er dette jeg har fået:
Link
WWW Find
Citér
15-03-2012, 23:10
Besked: #10
pbc Offline

(15-03-2012 21:02)hundefar Skrev:  Hej TBR,

Mht. til godkendelse giver jeg dig ret. Jeg troede et øjeblik at NTR betød at de ikke var godkendte endnu, men det beror nok på at jeg har afventet Growatt 3000 godkendelsen så længe. Beklager Huh

På foranledning af min kone og billedet af din inverter har jeg iaften spurgt min tyske leverandør om han kan leverer modellen i grå ligesom din. Jeg syntes nu den Ferrari røde var flot, men det er ikke mig der som sådan står for indretningen. Om alt går vel bestiller jeg den så i grå imorgen.

Tak for råd og vejledning.

kh

Henrik Wyke - Herning
Hej Henrik
Jeg hopper lige med ind her -indbudt eller ej Smile

Sørg nu for at få din elektriker til at installere inverteren korrekt. Desværre tyder meget på at der er for mange derude der ved for lidt om installation i forhold til dansk lovgivning.

Manualen til SMA 3000 TL 21;
Punkt 6.3.1
Hvis et HPFI er påkrævet ( 712.413.1.1.1.1 ), skal det have en mærke udløsestrøm på 100 mA eller der over. Ikke 30 mA.

Dit almindelige HPFI i din hus installation er højest sandsynligvis på 30 mA. Forskellen på de to værdier, at det nye HFI skal have en højere mærkeudløsestrøm, betyder at din overgangsmodstand til jord ( 413.1.4.2 ) skal være lavere end standart. Dette hænger sammen med at berøringsspændingen ( 413.1.1.1 Afbrydelse af forsyningen Note 1 ) på udsatte dele ikke må overstige 50 V ac.

Som sagt er dit eksisterende HPFI i dit hus højest sandsynligvis på 30 mA. Med en max. berøringsspænding på 50 V ac vil dette give en overgangsmodstand til jord på max. 1666,67 ohm.
Formlen lyder RAxIa=<50V
Svarende til 1666,67 ohm x 0,03 A =< 50 V
Dette bliver til 500 ohm x 0,1 A =< 50 V

Det nye HFI skal monteres FØR det eksisterende HPFI.
I henhold til SMA`s dokument om fejlstrømsrelæer til brug ved deres invertere kan det konkluderes at der IKKE er behov for et HPFI type B.

SMA 3000 TL 21 manual side 32 under Load Disconnection Unit. Der står at der IKKE må tilsluttes flere invertere til den samme sikring.

SMA 3000 TL 21 manual side 33 i feltet NOTICE!. Der må ikke bruges smeltesikringer som forsikring foran en inverter.

Kort sagt skal hele stærkstrøms bekendtgørelsen, som er lavet for at sikre mennesker og dyr, overholdes. Både hvad glæder almindelig installation og også afsnit 712 som omhandler solceller.
Så skal du have installeret et anlæg med 2 stk. SMA 3000 TL 21 lovligt ifølge dansk lovgivning og følge fabrikantens anvisninger;

Et stk. HFI relæ med en mærkeudløsestrøm på 100 mA eller derovre.
Måling af overgangsmodstand til jord. Evt. med korrigerring af denne ved at banke endnu et jordspyd i.
En gruppe pr. inverter som IKKE er smeltesikringer.
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering