SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Inverter valg
15-06-2012, 07:48
Besked: #1
Oluf Offline

Inverter valg
Hej.
Er ny bruger og har lige bestilt solcelleanlæg til lev. Primo juli.
Min leverandør lader mig vælge mellem 2 invertere:
Danfoss TLX PRO+6kW IP54
Eller
2 stk SMA SB3000TL-21

Er der nogle gode råd fra dette forum?

Vil gerne om man kan erhverve app til iPhone for kontrol/overvågning af anlægget.

På forhånd mange tak
Oluf
Find
Citér
15-06-2012, 07:59
Besked: #2
Lars-Jacobsen Offline

RE: Inverter valg
Tjaa den er svær. Der er fordele og ulemper ved begge løsninger.

Det er næsten som med "valg" af religion. Der er nok ikke noget der er mere rigtig end andet, idet man kan have forskellig tro, overbevisninger, forventninger mm

Men i den konkrete situation ville jeg nok foretrække 2 invertere:
Flere strenge/MPP trackere. Mulighed for fortsat produktion ved evt. defekt. SMA er verdenskendt for sin kvalitet og garanti.
Find
Citér
15-06-2012, 08:32
Besked: #3
allankj1 Offline

Med en SMA Webbox kan anlægget følges via Iphone eller android.

Har selv denne løsning med 2 stk SMA 3.000 TL21 + Webbox

Ejer af et solcelleanlæg fra på 8.55 kwh peak. Paneler fra Exiom Solutions S.A.

Er uddannet revisor. Rådgiver omkring Skat og beregninger på solcelleanlæg.
Find
Citér
15-06-2012, 20:26
Besked: #4
Oluf Offline

(15-06-2012 08:32)allankj1 Skrev:  Med en SMA Webbox kan anlægget følges via Iphone eller android.

Har selv denne løsning med 2 stk SMA 3.000 TL21 + Webbox

Hej Allankj1
Kommunikerer Webboxen via Bluetooth eller Wifi?

Venligst Oluf
Find
Citér
15-06-2012, 20:45 (Denne besked var sidst ændret: 15-06-2012 af 20:46 Jacob.)
Besked: #5
Jacob Offline

(15-06-2012 07:48)Oluf Skrev:  Hej.
Er ny bruger og har lige bestilt solcelleanlæg til lev. Primo juli.
Min leverandør lader mig vælge mellem 2 invertere:
Danfoss TLX PRO+6kW IP54
Eller
2 stk SMA SB3000TL-21

Er der nogle gode råd fra dette forum?

Vil gerne om man kan erhverve app til iPhone for kontrol/overvågning af anlægget.

På forhånd mange tak
Oluf

Hej Oluf

Danfoss ville jeg ikke vælge, den støjer for meget efter min mening, hvis den skal sidde inde i huset (i mit bryggers). Helt op til 56db(A) hvilket svarer til en udsugning på et badeværelse. Dette er selvfølgelig kun ved fuld belastning, men ikke noget for mig. Desuden kræver Danfoss et HPFI tybe B hvilket er ret dyrt i forhold til det normale HPFI relæ. Har også læst her på solcelledebat.dk at den indbyggede webserver kan være meget langsom.

SMA derimod kræver kun normalt HPFI og støjer ikke mere end 25db(A), hvilket du stort ikke kan høre.

Derudover læste jeg på et australsk forum (som jeg har glemt hvad hed), at flere installatører "down under" aldrig havde haft problemer med fejl på SMA kontra andre produkter. Til gengæld betaler du en noget højere pris, men kvalitet og pris følges ad i dette tilfælde.

Jeg ville vælge SMA hvis jeg kunne. Sunny Webbox, data logger til SMA, kan du få i flere varianter. Med Bluetooth forbindelse til inverteren som rækker 100 meter, så den kan sidde hvor det skal være. Den fås også med RS485 stik så der er kabelforbindelse til inverteren. Derudover fås den med GSM og ethernet forbindelse så den får forbindelse til internettet. Der findes en iPhone App til SMA allerede. Prismæssigt bør du dog også overveje solar-log.com, som også laver bluetooth data logger som kan "snakke" med SMA.

Derudover kan man tale for at 2 invertere er bedre end 1. Hvis/når inverteren fejler og skal udskiftes, så stopper din produktion fuldstændig når du kun har én. Det må være usandsynligt at 2 invertere stopper nøjagtig samtidigt.

2 stk. Delta Solivia 3.0 G3
7kWp, Ulica Solar UL-250M-60
Solivia Gateway M1 G2
Find
Citér
15-06-2012, 21:06
Besked: #6
Oluf Offline

Hej Jacob
Tak for dit råd.
Mht komm. med inverter:
Kan data logger fås fra flere firmaer? og kan man nøjes med at koble webboxen op mod ens router via kabel eller trådløs?
Er helst fri for Bluetooth, da denne har en afstandsbegrænsning.
Det ville være lækkert hvis man kunne sidde på Mallorca og følge ens "el-produktion" :-)
Find
Citér
15-06-2012, 21:27
Besked: #7
Jacob Offline

(15-06-2012 21:06)Oluf Skrev:  Hej Jacob
Tak for dit råd.
Mht komm. med inverter:
Kan data logger fås fra flere firmaer? og kan man nøjes med at koble webboxen op mod ens router via kabel eller trådløs?
Er helst fri for Bluetooth, da denne har en afstandsbegrænsning.
Det ville være lækkert hvis man kunne sidde på Mallorca og følge ens "el-produktion" :-)

Som sagt så producerer solar-log en ganske udmærket data logger. Den kan fås i mange forskellige varianter, således at at den f.eks. snakker bluetooth med SMA'en og wifi med routeren. Du kan også få den i en version hvor du kobler den sammen med SMA'en via et RS485 kabel og så ethernet eller wifi til routeren. I dit tilfælde skal du vælge en Solar-Log 500, hvis du vælger 2 stk. SMA. Solar-Log 200 er begrænset til en enkelt inverter. Solar-log kan også aflæses via smartphone app.

Tekniske data fra Solar-Log's website

Varianter af Solar-Log hos tilfældig leverandør

Solivia Gateway M1 G2
Find
Citér
15-06-2012, 21:54
Besked: #8
Oluf Offline

Tak for Info
3-6.000,- kr er dog en sjat penge osse.
Er adapteren med displayet et must, eller kan man benytte SMA's "logger"?
Undskyld alle mine spørgsmål, men kendskab til datainfo fra en inverter er yderst begrænset, og så endda på tysk ...

Venligst
Oluf
Find
Citér
15-06-2012, 23:14
Besked: #9
Jacob Offline

(15-06-2012 21:54)Oluf Skrev:  Tak for Info
3-6.000,- kr er dog en sjat penge osse.
Er adapteren med displayet et must, eller kan man benytte SMA's "logger"?
Undskyld alle mine spørgsmål, men kendskab til datainfo fra en inverter er yderst begrænset, og så endda på tysk ...

Venligst
Oluf

Data logger med display er kun nødvendigt hvis du ikke vil/kan aflæse via internet. SMA boksen er super fin. Se sma-uk.com der er en engelsk brochure og manual.

Må man spørge hvem der er leverandør? Jeg står nemlig selv og skal til at vælge.

Solivia Gateway M1 G2
Find
Citér
16-06-2012, 06:32
Besked: #10
Oluf Offline

Det er den lokale elforsyning ved Randers. Elro
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering