SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Afskrivninger og genvundne afskrivninger
16-06-2012, 09:58
Besked: #1
Nissen Offline

Afskrivninger og genvundne afskrivninger
Er der nogen der ved (ikke tror) hvordan det forholder sig ved salg af privat ejendom med solcelleanlæg på hvor der er kørt virksomhedsordning på solcelleanlæget, kan køber og sælger bare blive enige om en pris altså også 0 kr. eller vil der blive vurderet og fastsat en pris. Dette kan godt have stor betydning for om man skal vælge den ene eller anden ordning.
Vi er snart 50 år og flytter vel i noget mindre om 5 - 10 år.

NISSEN
51 stk PW 200 watt Black paneler
2 x Delta Solivia 3.0 EU G4 inverter
Solivia gateway datalogger
Find
Citér
16-06-2012, 20:16
Besked: #2
klr Offline

RE: Afskrivninger og genvundne afskrivninger
Vished får du kun hvis du konsulterer en revisor (principielt - og de har næppe mange erfaringer med netop solcelleanlæg, men de burde jo kende de almindelige regler for afskrivning).

Men så vidt jeg ved, så sker beskatning principielt ud fra over-/underskud ved salg. Og under hensyntagen til afskrivningssaldoen. Hvis du f.eks. sælger efter 5 år og det fremgår, at du har solgt til den pris, som er lig din afskrivningssaldo, vil Skat næppe sige noget til det. Sælger du til mere end din saldo er, vil du blive beskattet af forskellen/fortjenesten. I omvendte tilfælde vil du kunne trække det fra - men her kan det godt være Skat vil interessere sig for det. Dog er det jo sådan, at sælger kan afskrive ud fra hans købspris. Der er jo trods alt mening i galskaben - også når det drejer sig om skat.

I kan altså ikke uden videre sætte værdien til 0 i en handel. Spørgsmålet er, hvad der sker, når afskrivningssaldoen efter 10 år er 0. Det er tvivlsomt, om Skat vil sige noget til det - bortset fra, hvis du sælger til en højere pris end 0. Så tror jeg (jeg ved det ikke), at du bliver beskatter af fortjenesten. men det er vel også kun rimeligt (du har jo så på en måde haft for meget i fradrag - i hvert fald for tidligt).

Det er det jeg går ud fra - indtil videre. Jeg ser med andre ord slet ikke problemer i det med "genvunde afskrivninger". Ikke i den forstand, at man kan risikere at blive beskattet "uretfærdigt" (med økonomisk bet til følge).

Hvis man tror på, at man kan sælge til betydeligt mere end afskrivningssaldoen (og altså i det hele taget skal sælge), skal man måske vælge skemaordningen, men så skal man have en stærk tro på, at teknologi, produktionsmetoder osv. ikke ændrer sig nævneværdigt.
Find
Citér
20-06-2012, 14:53
Besked: #3
*SBH* Offline

(16-06-2012 20:16)klr Skrev:  Vished får du kun hvis du konsulterer en revisor (principielt - og de har næppe mange erfaringer med netop solcelleanlæg, men de burde jo kende de almindelige regler for afskrivning).

Men så vidt jeg ved, så sker beskatning principielt ud fra over-/underskud ved salg. Og under hensyntagen til afskrivningssaldoen. Hvis du f.eks. sælger efter 5 år og det fremgår, at du har solgt til den pris, som er lig din afskrivningssaldo, vil Skat næppe sige noget til det. Sælger du til mere end din saldo er, vil du blive beskattet af forskellen/fortjenesten. I omvendte tilfælde vil du kunne trække det fra - men her kan det godt være Skat vil interessere sig for det. Dog er det jo sådan, at sælger kan afskrive ud fra hans købspris. Der er jo trods alt mening i galskaben - også når det drejer sig om skat.

I kan altså ikke uden videre sætte værdien til 0 i en handel. Spørgsmålet er, hvad der sker, når afskrivningssaldoen efter 10 år er 0. Det er tvivlsomt, om Skat vil sige noget til det - bortset fra, hvis du sælger til en højere pris end 0. Så tror jeg (jeg ved det ikke), at du bliver beskatter af fortjenesten. men det er vel også kun rimeligt (du har jo så på en måde haft for meget i fradrag - i hvert fald for tidligt).

Det er det jeg går ud fra - indtil videre. Jeg ser med andre ord slet ikke problemer i det med "genvunde afskrivninger". Ikke i den forstand, at man kan risikere at blive beskattet "uretfærdigt" (med økonomisk bet til følge).

Hvis man tror på, at man kan sælge til betydeligt mere end afskrivningssaldoen (og altså i det hele taget skal sælge), skal man måske vælge skemaordningen, men så skal man have en stærk tro på, at teknologi, produktionsmetoder osv. ikke ændrer sig nævneværdigt.

Hejsa
Et spørgsmål i forhold til ovenstående. Hvis man vælger virksomhedsordningen, så når anlægget er afskrevet skal man vel betale skat af de kW man producerer +0,6kr og det vil så være en dårligere forretning. Så kan man jo skifte til den skematiske ordning istedet, og vil så blive beskattet af anlæggets værdi (som jo er 0kr da det er afskrevet), og slipper derved helt for at betale skat. - Eller har jeg helt galt fat i den? :0)

På forhånd tak

Søren
Find
Citér
20-06-2012, 15:22
Besked: #4
Lars-Jacobsen Offline

(20-06-2012 14:53)*SBH* Skrev:  Hejsa
Et spørgsmål i forhold til ovenstående. Hvis man vælger virksomhedsordningen, så når anlægget er afskrevet skal man vel betale skat af de kW man producerer +0,6kr og det vil så være en dårligere forretning. Så kan man jo skifte til den skematiske ordning istedet, og vil så blive beskattet af anlæggets værdi (som jo er 0kr da det er afskrevet), og slipper derved helt for at betale skat. - Eller har jeg helt galt fat i den? :0)

På forhånd tak

Søren

Du skal atid betale skat af de kwh du producerer uanset hvad. I den skematiske ordning er der dog et bundfradrag, så du i praksis ikke kommer til at betale noget.
Du kan ikke skifte ordning midt i det hele. Valget er bindende i hele anlægets levetid eller den tid du ejer det. Man kan skifte ordning ved f.eks. at afhænde det til hustruen, (og købe det tilbage igen næste år). Men her skal man så beskattes af evt. genvundne afskrivninger, hvis der er nogle. (Og evt. overskud hvis man prissætter det kunstigt højt).

Man kan godt få både i pose og sæk, men ikke samtid med at man blæser og har mel i munden ;-)
Find
Citér
20-06-2012, 15:24
Besked: #5
Jacob Offline

(20-06-2012 14:53)*SBH* Skrev:  Hejsa

På forhånd tak

Søren

Det er korrekt at du i princippet kan skifte til den skematiske ordning hvis du sælger solcelleanlægget til konen. Men du skal betale skat af værdien på solcelleanlægget ved salg (genvundne afskrivninger) inden hun kan overtage det, så hvor fed en ide det reelt er ved jeg ikke.

Jeg betaler selv topskat, men selvom jeg køber et anlæg til 118.000 kr. inkl. montering, synes jeg ikke det kan betale sig med virksomhedsordningen (med den nye skattereform). I et teoretisk eksempel over 30 år (til 120.000), er forskellen kun ca. 45.000 kr. på de to ordninger, ifølge Solcelleguiden, så jeg vil ikke vælge virksomhedsordningen.
Det svarer til 1.500 kr. om året når der tages højde for vedligeholdelse og inflation.

Er bøvlet med skat (udvidet selvangivelse), eventuel revisor, værdiansættelse af anlæg og ændringer i skattemæssige konsekvenser på sigt etc. det værd?

Prøv selv at lave en beregning her på Solcelleguiden

2 stk. Delta Solivia 3.0 G3
7kWp, Ulica Solar UL-250M-60
Solivia Gateway M1 G2
Find
Citér
20-06-2012, 19:29 (Denne besked var sidst ændret: 20-06-2012 af 19:32 klr.)
Besked: #6
klr Offline

(20-06-2012 15:24)Jacob Skrev:  Det er korrekt at du i princippet kan skifte til den skematiske ordning hvis du sælger solcelleanlægget til konen. Men du skal betale skat af værdien på solcelleanlægget ved salg (genvundne afskrivninger) inden hun kan overtage det, så hvor fed en ide det reelt er ved jeg ikke.

Ja, du mener nok konen så efterfølgende kan bruge den skematiske ordning.

Men skal nu ikke betale skat af værdien. Man skal betale skat af fortjenesten (i forhold til afskrivningssaldoen). Det er jo det der er "genvundet". Til gengæld kan en køber jo så starte en nyafskrivning ud fra købsprisen (hvis vedk. vil det). Så hvis man har solgt det (til andre end konen), så har man jo så også haft en reel fortjeneste. Netto er der så stadig noget tilbage efter skat.

Faktisk tror jeg godt man skifte ordning uden at sælge til konen. Altså fra afskrivningsordningen til skemaordningen (ikke omvendt - det kan man ikke).

Og så ville jeg ikke være sikker på, at man beskattes af 40 ør pr.kWt efter 20 øre (som solcelleguiden er). Det fremgår nemlig ingen steder, at det skulle være sådan - nærmest tværtimod.

Og hvis det skulle ændres (og det gør det nok), så bliver det nok også ændret vedr. skemaordningen. Hvordan? - ja, det ved ingen.

Men husk, at solcelleanlæg altid er skattepligtige, så derfor kan der også komme ændringer - uanset hvilken ordning man har valgt.

Men ret sjovt at du ikke har noge imod at gå glib af nogle penge - bare du slipper i skat.
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering