SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Vad er smartest?
20-06-2012, 11:51
Besked: #1
Sonja Offline

Vad er smartest?
Vi har ikke noget friværdi i vores hus, og bankens vurdering av husets værdi er under hvad vi skylder. Så yderligere lån til store projekter er usandsynligt.

Vi får nogle hundrede tusen fra salget av vores sommerhus. Ville I avdrage jeres boliglån (p.t. rente 7%), og avvikle gæld som første prio, eller ville I investere disse i ett solcelleanlæg kontant (og måske hulmursisolering osv)? Og bruge besparinger og avskrivning osv til at avvikle gæld? Hvad er mest fornuftigt/ekonomisk? Tror ike vi kan få et extra lån udover hvad vi har p.t., men er banker generellt intresserede i at låne penge ud til disse slags projekter til trods for man ikke har noget friværdi? Nogle erfaringer?

Jeg tænker det sidste. Og måske at banken vil vurdere huset højre, og give us en mere favorabel rente-rating på boliglånet.
Find
Citér
20-06-2012, 12:15
Besked: #2
Jacob Offline

RE: Vad er smartest?
(20-06-2012 11:51)Sonja Skrev:  Vi har ikke noget friværdi i vores hus, og bankens vurdering av husets værdi er under hvad vi skylder. Så yderligere lån til store projekter er usandsynligt.

Vi får nogle hundrede tusen fra salget av vores sommerhus. Ville I avdrage jeres boliglån (p.t. rente 7%), og avvikle gæld som første prio, eller ville I investere disse i ett solcelleanlæg kontant (og måske hulmursisolering osv)? Og bruge besparinger og avskrivning osv til at avvikle gæld? Hvad er mest fornuftigt/ekonomisk? Tror ike vi kan få et extra lån udover hvad vi har p.t., men er banker generellt intresserede i at låne penge ud til disse slags projekter til trods for man ikke har noget friværdi? Nogle erfaringer?

Jeg tænker det sidste. Og måske at banken vil vurdere huset højre, og give us en mere favorabel rente-rating på boliglånet.

Det er jo relativt, i forhold til hvor stor restgæld i har på jeres boliglån, hvor meget strøm i bruger og hvad et evt. solcelleanlæg koster. Prøv evt. at lege lidt med tallene på dette link hos Revision Limfjord.

Jeg er ret sikker på at afkastet af et solcelleanlæg er højere end de 7% i skal betale på boliglånet (Artikel fra Børsen), (Energimagasinet). Derfor mener jeg det bedst kan betale sig at investere i solcelleanlægget og så bruge det I sparer i el på at afdrage på boliglånet. Men spørg hellere en bankmand eller revisor, for der er så mange faktorer der spiller ind (inflation, renter, skat osv.).

2 stk. Delta Solivia 3.0 G3
7kWp, Ulica Solar UL-250M-60
Solivia Gateway M1 G2
Find
Citér
20-06-2012, 12:27
Besked: #3
Sonja Offline

(20-06-2012 12:15)Jacob Skrev:  Det er jo relativt, i forhold til hvor stor restgæld i har på jeres boliglån, hvor meget strøm i bruger og hvad et evt. solcelleanlæg koster. Prøv evt. at lege lidt med tallene på dette link hos Revision Limfjord.

Jeg er ret sikker på at afkastet af et solcelleanlæg er højere end de 7% i skal betale på boliglånet (Artikel fra Børsen), (Energimagasinet). Derfor mener jeg det bedst kan betale sig at investere i solcelleanlægget og så bruge det I sparer i el på at afdrage på boliglånet. Men spørg hellere en bankmand eller revisor, for der er så mange faktorer der spiller ind (inflation, renter, skat osv.).

Ja - tak for hurtigt svar Smile Vi betaler topskat, har en kæmpegæld Wink då vi kun boet i huset ganske få år (i.e. insolvente), avdrager på boliglånet allerede med besparingen fra vores avdragsfrie RK-lån og burdte ha avviklet boliglånet helt inden 6 år ca, bruger ca 4500 kWh årligt men har to små piger så det vil sikkert komme til at stige Wink

Hvad med det der boligjobfradraget..er det ikke bedre at ikke ta det hvis man betaler topskat og skal avskriva investeringen?
Find
Citér
20-06-2012, 12:53
Besked: #4
allankj1 Offline

Jo det kan bedst betale sig at afskrive og ikke taget håndværkerfradraget. Håndværkerfradraget givet kun en sparet skat på cirka 33 % mens afskrivningerne giver op til 52,2 % i sparet skat.

Ejer af et solcelleanlæg fra på 8.55 kwh peak. Paneler fra Exiom Solutions S.A.

Er uddannet revisor. Rådgiver omkring Skat og beregninger på solcelleanlæg.
Find
Citér
20-06-2012, 13:01 (Denne besked var sidst ændret: 20-06-2012 af 13:03 Lars-Jacobsen.)
Besked: #5
Lars-Jacobsen Offline

Mht hvilke inversteringer og forbedringer på huset, der giver hvilke afkast og tilbagebetalingstider bør i nok tage en snak med en (uvildig)energirådgiver/konsulent. Det gælder jo først og fremmest at placere pengene (de frie midler) der hvor i for mest for dem og de vil gøre størst gavn.

mht boligjob-fradraget gives det kun til arbejdsløn delen. Er man 2 eller flere voksne i husstanden udnytes det ikke fuldt ud ved et solcelleanlæg. Men man kan jo også bruge det ifbm. efterisolering mm

Hvis du/i betaler topskat er det en bedre forretning skattemæssigt at anvende virksomhedsordningen, idet i her får mere fradrag for jeres inverstering. Prøv at læse nogle af de andre indlæg om dette emne.
EDIT: Nå det nåede Allan også at svare på :-)
Find
Citér
20-06-2012, 13:23
Besked: #6
Morten Offline

Jeg ville sætte solcelleanlæg op og i øvrigt få lagt lånet om. 7% er da helt vildt.
Find
Citér
20-06-2012, 14:29
Besked: #7
Sonja Offline

(20-06-2012 13:23)Morten Skrev:  Jeg ville sætte solcelleanlæg op og i øvrigt få lagt lånet om. 7% er da helt vildt.
Ja jo..det ved jeg godt. Tak Wink
Find
Citér
20-06-2012, 15:15
Besked: #8
Lars-Jacobsen Offline

(20-06-2012 13:23)Morten Skrev:  Jeg ville sætte solcelleanlæg op og i øvrigt få lagt lånet om. 7% er da helt vildt.

Ja det er svært at finde noget der forrentes så godt som solcelleanlæg lige pt.
Det skulle da lige være forøge den omtalte isolering, hvis der kun ligger 100mm på loftet. Så tror jeg nemlig det er en endnu bedre forretning.

Jeg går ud fra der er tale om Boliglån udenfor 80% belåning, da der også skrives der er afdragsfrie kreditforeningslån i huset. Og i den kontext er 7% vel OK. Nordea f.eks. ligger på 6,45-9,45% for den type lån.
Det er noget helt andet hvis der var lidt friværdi, men det er der jo ikke tale om her. Så var renten nede helt nede under det halve.

Men uanset er pengene bedre forrentet ved at indfri dyr gæld (7%) end ved at lade dem stå på en indlånskonto til 0,25%.
Find
Citér
20-06-2012, 17:26
Besked: #9
Sonja Offline

(20-06-2012 15:15)Lars-Jacobsen Skrev:  Ja det er svært at finde noget der forrentes så godt som solcelleanlæg lige pt.
Det skulle da lige være forøge den omtalte isolering, hvis der kun ligger 100mm på loftet. Så tror jeg nemlig det er en endnu bedre forretning.

Jeg går ud fra der er tale om Boliglån udenfor 80% belåning, da der også skrives der er afdragsfrie kreditforeningslån i huset. Og i den kontext er 7% vel OK. Nordea f.eks. ligger på 6,45-9,45% for den type lån.
Det er noget helt andet hvis der var lidt friværdi, men det er der jo ikke tale om her. Så var renten nede helt nede under det halve.

Men uanset er pengene bedre forrentet ved at indfri dyr gæld (7%) end ved at lade dem stå på en indlånskonto til 0,25%.

Ja - det er udenfor de 80% - alltså det dyre boliglån på 7%. Det har vi desuden lige fået forhandlet ner til 7% fra 8...og jeg håber vi kan presse det ner lidt mer når vi kan avdrage mer. Men det er ret højt syntes jeg også...indenfor listepris, så det burdte kunde lade sig gøre..

Pengene vill enten bruges til at avdrage lånet, eller til solceller og hulmursisolering. Forudsat at taget ikke også skal laves .. det skal jo gerne også holde i de 20-30 år Wink Vi skal i vært fald ikke bruge dem på caviar.
Find
Citér
20-06-2012, 19:28
Besked: #10
Lars-Jacobsen Offline

Et sted at starte kunne være:

http://www.husetsweb.dk/
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering