SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (3): 1 2 3 Næste »
Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Solceller på stativ på jord
16-02-2012, 14:22
Besked: #1
Jens Offline

Solceller på stativ på jord
Grundet skygger og dårlig retning er det desværre ikke muligt for os at montere solceller på taget.

Men foran huset i sydlig retning har vi plads til at opstille stativer på jorden til montering af solcellerne. Jeg har set forskellige løsninger hvor man kan opstille dem med 30 graders hældning i én række, eller større systemer med 3x4 paneler samlet.

Er der nogen der har erfaringer med sådanne løsninger, gerne også med hvilke leverandører der kan klare opgaven.

Jeg tænker på, om den ekstra montage gør løsningen for dyr, måske kan man selv montere stativerne, og få leverandøren til resten?

Vh Jens
Find
Citér
16-02-2012, 16:41
Besked: #2
TBR Offline
Administrator
RE: Solceller på stativ på jord
(16-02-2012 14:22)Jens Skrev:  Grundet skygger og dårlig retning er det desværre ikke muligt for os at montere solceller på taget.

Men foran huset i sydlig retning har vi plads til at opstille stativer på jorden til montering af solcellerne. Jeg har set forskellige løsninger hvor man kan opstille dem med 30 graders hældning i én række, eller større systemer med 3x4 paneler samlet.

Er der nogen der har erfaringer med sådanne løsninger, gerne også med hvilke leverandører der kan klare opgaven.

Jeg tænker på, om den ekstra montage gør løsningen for dyr, måske kan man selv montere stativerne, og få leverandøren til resten?

Vh Jens

Det ville de fleste solcelle forhandler kunne klare. De har sikkert et sammenarbejde med en en håndværker, som laver stativet. Men om det er billigere for dig, selv at finde denne håndværker, ved jeg ikke.

[Billede: Appels_trastativ2.jpg]
Kan se at denne opstilling blot er med pæle i jorden, hvor ved at alu-stængerne er monteret med et vinkelbeslag. Der kan selvfølgelige spares en del penge, ved at gøre det selv. Selve montagen af panelerne er jo også nemmere i jordhøjde og uden tag som der skal passes på mm.
Har du evt. overvejet og få tracker istedet for faststående?
Husk, når man ikke placere dem på taget, så skal der søges tilladelse til "byggeriet" fra kommunen.
WWW Find
Citér
16-02-2012, 19:18
Besked: #3
Jens Offline

En tracker er der ikke lige plads til, men det kunne ellers være en super løsning.

Har set de andre billeder hos leverandøren, og der er jo masser af muligheder.

Tak for tippet om byggetilladelse, den havde jeg ikke lige set komme. Vil starte hos kommunen, og så ellers i gang med at måle op og se hvad der er plads til.

/Jens
Find
Citér
16-02-2012, 20:46
Besked: #4
TBR Offline
Administrator
(16-02-2012 19:18)Jens Skrev:  En tracker er der ikke lige plads til, men det kunne ellers være en super løsning.

Har set de andre billeder hos leverandøren, og der er jo masser af muligheder.

Tak for tippet om byggetilladelse, den havde jeg ikke lige set komme. Vil starte hos kommunen, og så ellers i gang med at måle op og se hvad der er plads til.

/Jens

Man kan få små tracker, bl.a dem her.
Der er plads til 3 standard str. panel på en tracker. Trackerne fastgøres med jordspyd / pløkker.
RBA har gang i et projekt med dem.
WWW Find
Citér
17-02-2012, 10:29
Besked: #5
Jens Offline

OK, de ser da interessante ud.

Har lige snakket med byggasagsafdelingen ved kommunen, og de har umiddelbart ikke meget erfaring med byggetilladelser på anlæg montoret på jord. Umiddelbart er der ikke nogen beslutning om et anlæg skal tælle med i bebyggelsesprocenten. Men ud over det, er det ret nemt at overholde de generelle krav.
Find
Citér
17-02-2012, 12:31
Besked: #6
RBA Offline
Solelsker
Jeg sendte min ansøgning om tilladelse til jordmonteret solcelleanlæg for 2 dage siden, så jeg venter spændt.
Find
Citér
19-02-2012, 15:31
Besked: #7
Jens Offline

Så er jeg vist ved at have styr på hvad det er vi skal have.

Der skal placeres 10 paneler ved jord, sikkert på at stativ som ovenstående billede + 4 paneler på nyt brændeskur ret tæt på. De 4 ekstra paneler er lidt en option alt after hvad det koster ekstra.

Jeg håber at monteringen kan gøres billigt da jeg kan lave stativet selv.

Så er det i gang med at få tilbud fra leverandører. Hvis der er nogen der har tips ud over dem der allerede er her på siden må I gerne sige til.

Jeg har dog to spørgsmål:
1. Vi har et skilt ved et busstoppested tæt på som vil kaste en skygge på ét af panelerne. Er det ikke rigtigt forstået, at det "kun" er det ene panel som bliver ramt af skyggen som går ned i produktion, altså ikke hele anlægget?
2. Er det muligt at tage det i to etapper så de sidste 4 ekstra paneler først kommer på senere? Synes at kunne læse at inverteren ikke må være for stor i forhold til det aktive anlæg.

Vh Jens
Find
Citér
19-02-2012, 16:33
Besked: #8
TBR Offline
Administrator
(19-02-2012 15:31)Jens Skrev:  Jeg har dog to spørgsmål:
1. Vi har et skilt ved et busstoppested tæt på som vil kaste en skygge på ét af panelerne. Er det ikke rigtigt forstået, at det "kun" er det ene panel som bliver ramt af skyggen som går ned i produktion, altså ikke hele anlægget?
2. Er det muligt at tage det i to etapper så de sidste 4 ekstra paneler først kommer på senere? Synes at kunne læse at inverteren ikke må være for stor i forhold til det aktive anlæg.
Det er ikke så slemt som det har været, da alle nye paneler har nogle by-pass dioder, som gør at det panel som bliver ramt af skygge, bypasses, altså køres uden om, så inverteren ikke tager beregningen efter denne panel.
Men skygger på et eller andet tidspunkt, er svære at undgå. Så fordi at der falder skygge den sidste time om vinteren, betyder ikke så meget, i det samlede regnskab.
læs mere om skygger her.

En inverter, kan klare et bestemt antal watt paneler. Det er bedst at tilpasse inverteren til det antal watt panelerne kan give. Eks. Er det ikke den bedste løsning at smide en 3kW inverter på, efter 1.8kWp paneler. Inverterne har en virkningsgradprocent, som ( alt efter inverter, model ), ligger ved en 95-97%, men det er typisk ved en 60-100% belastning fra panelerne. Kommer den under 60% falder virkningsgradprocenter også. Vi har jo ikke altid fuld solskin her i danmark.
Det andet man skal se efter ved invertere, er hvor mange ampere og volt de kan klare pr streng. Sætter man paneler i serieforbindelse, skal volten pr. panel lægges sammen. Laver man en parallel forbindelse, skal ampereene ganges med 2 og volt pr panel i den ene parallel streng lægges sammen. Hverken volt eller ampere må over stige hvad max er på inverteren. I koldt vejr, kan ampere og volt godt overstige lidt, hvad et panel er sat til at give.
WWW Find
Citér
06-03-2012, 17:56
Besked: #9
HGM Offline

Hej alle!
Jeg skal snart i gang med at bygge et stativ på jorden til solceller ( er ved at få landzonetilladelse). I den forbindelse har jeg overvejet, om det ikke skulle laves, så jeg kan ændre lidt på hældningen afhængigt af hvor højt solen står på de forskellige årstider. Jeg forestiller mig en 3 til 4 forskellige hældningsindstillinger. Spørgsmåler er om det er besværet værd? Hvor meget mere el kan det produceres ved på den måde at øge indstrålingen? Findes der et skema hvor jeg kan aflæse indstrålingen i forhold til vinklen til solen?
Mvh
HGM
Find
Citér
06-03-2012, 18:15
Besked: #10
TBR Offline
Administrator
(06-03-2012 17:56)HGM Skrev:  Hej alle!
Jeg skal snart i gang med at bygge et stativ på jorden til solceller ( er ved at få landzonetilladelse). I den forbindelse har jeg overvejet, om det ikke skulle laves, så jeg kan ændre lidt på hældningen afhængigt af hvor højt solen står på de forskellige årstider. Jeg forestiller mig en 3 til 4 forskellige hældningsindstillinger. Spørgsmåler er om det er besværet værd? Hvor meget mere el kan det produceres ved på den måde at øge indstrålingen? Findes der et skema hvor jeg kan aflæse indstrålingen i forhold til vinklen til solen?
Mvh
HGM

Jeg er ikke faldet over et skema, hvor man kan se forskellen effekten ved at kunne justere i højden.
Men noget har det nok at sige. Om vinteren står solen jo meget lavet. Hvor den korrekte vinkel på moduler er næsten lodret. Omvendt om sommeren, hvor solen står højt. Hvor en vinkel på 10-15% vel må være optimalt. Hvor meget du kan få mere ud af det, ved jeg ikke. Det er nok begrænset.

LINK tryk på Daily radiation. Der kan du ændre din hældning på dit anlæg og vælge en md. Der kan du se forskellen på. eks. at have 90 graders hældning i juni og 15 grader.
WWW Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (3): 1 2 3 Næste »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering