Valg af inverter - PIKO eller SMA
|
26-06-2012, 15:42
(Denne besked var sidst ændret: 26-06-2012 af 15:43 naviga2r.)
Besked: #1
|
|||
|
|||
Valg af inverter - PIKO eller SMA
Jeg har kigget forum lidt igennem, men jeg kan ikke umiddelbart finde svaret på mit spørgsmål.
Jeg har indhentet to tilbud hos Wilberts - et tilbud på et 5000 og et 6000kW anlæg. Det lille anlæg bruger en PIKO 5.5, mens anlægget på 6000 bruger SMA 5000TL. Jeg er ikke teknisk uddannet, men kan se alle taler godt om SMA - hvad er reelt forskellen på de to invertere?. Der er ca. 13.000 kr forskel på de to anlæg, og jeg har som udgangspunkt ikke behov for mere end det lille anlæg, men hvis inverteren er noget lo**, så har det selvfølgelig ingen interesse. |
|||
26-06-2012, 15:55
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Valg af inverter - PIKO eller SMA
En SMA 5000 duer ikke herjemme. Den er ikke tilladt da det er en 1 faset med mere end 16A. Det skal være 2 stk. SB3000-TL21 istedet for.
Uanset om du vælger 5kw eller 6kw kan det være på en Piko 5.5 Der er ingen tvivl om SMA er kræs og toppen af poppen, men personligt ville jeg nok også foretrække Piko´n og så købe lidt mere øl og rødvin når nu du er dernede afligevel ;-) Eller måske et par paneler mere istedetfor. Det er sikkert en endnu bedre forretning. |
|||
26-06-2012, 15:55
Besked: #3
|
|||
|
|||
Hvis du læser lidt mere her på forummet finder du også mange tifredse PIKO kunder. Jeg glæder mig også til at min kommer hjem, indtil nu har jeg ventet i over 2 måneder, men den skulle komme i denne uge.......
|
|||
26-06-2012, 16:01
Besked: #4
|
|||
|
|||
Ok, jeg synes ellers, jeg har været gennem en del indlæg for at finde svar på PIKO, men tak for svaret. Er der evt. en tråd, som I er bekendt med, som beskriver de væsentligste forskelle?
Kan i øvrigt se, at jeg har skrevet forkert - tilbuddet var med to SMA 3000 TL-21 - tak for lige at gøre mig opmærksom på den fejl. Ændrer det markant på jeres svar? |
|||
26-06-2012, 16:33
Besked: #5
|
|||
|
|||
Nej det ændre ikke min holdning/svar.
En uddybning. Piko´n er en 3 faset og SMA løsningen er 2 stk. 1 faset. Fordelen ved det sidste er hvis/når der går noget i stykker mister du ikke hele produktionen i nedetiden. Med SMA får du også 4 strenge/MPP´r, hvor Piko kun har 3. Men hvis alle paneler skal placeres på én (syd)flade er det underordnet. Piko kan umiddelbart tilsluttes internettet og uploade data. SMA kræver PC/Bluetooth eller andet. |
|||
26-06-2012, 19:26
Besked: #6
|
|||
|
|||
hej
jeg har lige et spørgsmål vedr. Sunny Boy SB 3000TL-21 kan se den også fås som en gul model er det den sammen? |
|||
26-06-2012, 19:35
Besked: #7
|
|||
|
|||
Kender ikke til SMA'en, men har selv PIKO 5.5'eren. Jeg har intet at udsætte på denne. Den spiller bare og pumper strøm ud på nettet - i hvertfald når solen skinner :-)
Desuden er der 4 forskellige portaler du kan uploade data til. Har selv valgt Suntrol, da den opfylder mine behov fint (Det er anlægget mod syd der skal vælges). Kostal PIKO 5.5, 20 x TS-M260B (5.2 kWp) Esbjerg, Tag 45°, orienteret 190° Månedsproduktion Edelsvej ![]() |
|||
26-06-2012, 19:47
Besked: #8
|
|||
|
|||
Jeg fornemmer, at jeg slet ikke skal have bekymringer f.s.v.a. PIKO. Super, jeg takker mange gange for svarene - fantastisk forum. Næste skridt må være tilladelse fra kommunen (lokalplanen), få bestilt anlægget, vente, hente og få det sat op.
Det bliver sg* stort. |
|||
27-06-2012, 17:55
Besked: #9
|
|||
|
|||
Lige en bemærkning: SMA'erne fås i en del forskellige farver jeg har ialt fald set rød orange og blå. Fik selv en orange og en blå da jeg ikke havde specificeret noget om farven ved bestilling.
Mvh Kristoffer |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|