Tyndfilm, eller Poly,... lidt data
|
29-06-2012, 16:16
Besked: #1
|
|||
|
|||
Tyndfilm, eller Poly,... lidt data
Prøver at finde ud af om jeg skal sætte tyndfilm eller poly paneler på en østvendt tagflade, med skygge om morgenen.
I følge internettet er tyndfilm bedst. Men der er flere udokumenterede påstande end man kan finde i Matas ved rynkecremen. Så nu har jeg prøvet at grave lidt i solar-yield databasen. Jeg har trukket data fra Tyskland og Schleswig-Holstein. (der er ikke så mange tyndfilm anlæg, så tyndfilm data er fra hele Tyskland). Produktion er angivet som funktion af afvigelse fra syd, for anlæg med en hældning over 20 grader. Jeg har kigget på kWh/kWp for hele 2011. Dvs. det anlægget rent faktisk producerer på et år pr. opsat kWp. /me ![]() |
|||
29-06-2012, 17:06
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Tyndfilm, eller Poly,... lidt data
Ud fra det pågældende datagrundlag ser det ud som at du skal forvente tyndfilm producerer mindst 10% (nærmere 15%) mindre end poly, hvis vi omskriver data til SH området.
Men de få tyndfilm anlæg der er med, er måske af 1. generation og dermed ikke repræsentativ for et "moderne" anlæg. |
|||
29-06-2012, 18:16
Besked: #3
|
|||
|
|||
Du kan jo prøve at tage et kig på mit tyndfilmsanlæg...
![]() Danfoss Solar Inverter A/S - TLX Pro+ 6kW - Software ver. 3.40 Solar Frontier Ltd. / SF145-L CIS (Tyndfilm) 4,93 kWp - 43 m2 Idriftsat 18-6-2012 Nr. 1 på pv-log topliste DK 2012+13+14 |
|||
29-06-2012, 18:56
(Denne besked var sidst ændret: 29-06-2012 af 18:58 Titan.)
Besked: #4
|
|||
|
|||
@LarsJacobsen
Det jeg læser ud af tallene. 1) Tabet ved afvigelse fra syd er betydeligt større end solsælgere fortæller. 2) Der er ikke forskel på om man vælger poly eller tyndfilm i Nordeuropa. 3) Hvis man kun ser på ydelse, skal man vælge hvad der er billigst pr. kWp at lægge op på taget. 4) Flyt til Sydeuropa @Tryp Det var da jeg så dit anlæg at jeg begyndte at overveje tyndfilm igen. De er pænest, og transformerteknologien er afgjort den mest afprøvede. Men da jeg selv skal kravle rundt på taget, så foretrækker jeg 24 frem for 39 paneler ![]() Tak, |
|||
30-06-2012, 19:49
Besked: #5
|
|||
|
|||
Hej,
Jeg vil ikke lyde som en lyseslukker men, Tyndfilms anlæg er stadigvæk kategoriseret som HIGH RISK investeringer, da man endnu ikke kender deres performance over længere tid. Med de vejreforhold vi har i danmark ved jeg ikke om jeg ville vælge tyndfilm da den primære fordel er det lavere tab pr. grad, vi har ikke 50 grader om sommeren her. /Emiku. Inverter: Danfoss TLX PRO+ 10kW begrænset til 6kW m. PV Sweep - Firmware version 3.42. Paneler: 39 x ET Solar ET-M572185BB. Orientering ca. 75 grader mod vest og 25 graders hældning. |
|||
03-07-2012, 09:13
Besked: #6
|
|||
|
|||
RE: Tyndfilm, eller Poly,... lidt data | |||
03-07-2012, 18:06
(Denne besked var sidst ændret: 03-07-2012 af 18:11 Emiku.)
Besked: #7
|
|||
|
|||
(03-07-2012 09:13)F1240 Skrev: Jeg er overbevist om at du en alm. sommerdag vil finde mere end 50 grader på et sort ståltag. Jeg snakker om luftens temperatur (den som potentielt vil køle dine paneler). Min pointe er at der ikke er lige så varmt, om du vil, på et sort stål tag i danmark om sommeren end som på et sort stål tag i syd italien. ![]() Inverter: Danfoss TLX PRO+ 10kW begrænset til 6kW m. PV Sweep - Firmware version 3.42. Paneler: 39 x ET Solar ET-M572185BB. Orientering ca. 75 grader mod vest og 25 graders hældning. |
|||
13-08-2012, 13:19
Besked: #8
|
|||
|
|||
Jeg må nu give Emiku ret. Tyndfilms paneler arbejder bedst ved en lufttemperatur på 25 grader eller mere, mens krystallinske arbejder bedst med 25 grader eller mindre.
Hvis man skal vælge mellem poly eller tyndfilm, vil jeg sige ingen af delene. Pt. med den teknologi vi har i dag, er mono at foretrække. Med venlig hilsen Carl Roger Højsted Solia A/S |
|||
13-08-2012, 13:51
Besked: #9
|
|||
|
|||
En faktor, der nok også har betydning er at tyndfilm ofte er både tungere per kvadratmeter og optager mere plads/kW.
Så hvis man er skeptisk mht. til bæreevnen på sit tag, så er tyndfilm nok ikke vejen. |
|||
13-08-2012, 14:06
Besked: #10
|
|||
|
|||
En lille observation vedr. grafen:
Ser det ikke ud som om at den procentvis mindre produktion man får ved afvigelse fra Syd ved Poly paneler er værre for hele Tyskland end for NordTyskland. Det kunne tyde på at ulempen ved at afvige fra syd aftager jo længere man kommer mod nord. Jeg ved ikke om det forholder sig sådan, men hvis tendensen i data holder, så synes jeg det ser sådan ud. Om der er forskel på Tyndfilm og Poly på den måde kan man vist ikke se ud af data. Det ville kræve tilstrækkeligt med målinger fra Tyndfilm i det nordtyske. -- Peter Inverter: 2 stk. ZeverSolar EverShine TL3000 Paneler: 30 stk. 200W Mono: ZnShine ZXM5(BK)-72-200 Forhandler/Leverandør: XL-Byg Hals / Feiyue Group PVOutput. Drosselvej13VH Team of 2x3000W |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|