din forsikring gælder ikke
|
06-07-2012, 09:20
Besked: #1
|
|||
|
|||
din forsikring gælder ikke
Hej heldigvis er debatten om tagkonstruktion kommet mere på banen
FOR DET ER IKKE ALLE TAGE DER KAN HOLDE nu har vi endelig fået på skrift at det ikke er lige gyldigt hvem i bruger og at man ikke bare skal montere solceller uden en ingeniør beregning og hvis man har en tømmer eller andre til at sige god for det så forlang en underskrift på at det kan holde for ellers skal du kæmpe med forsikringen jeg vil lige oplyse om at jeg sælger og montere anlæg og ikke er privat bruger Mvh Rolan Pless hermed dokumentet fra Top Danmark Solcelleanlægget kan skade dit tag Der er fuld fart på opsætningen af private solcelleanlæg på tage i alle landets villakvarterer. Investeringen er for mange husejere en god forretning, men hvis taget får en skade kan det blive dyrt. Husforsikringen dækker nemlig ikke skader efter for tunge solcelleanlæg, siger forsikringsselskabet Topdanmark. Solcelleanlæg til 50.000 kr. eller mere går som varmt brød i øjeblikket, og de skyder op på hustagene som paddehatte. Desværre er det ikke alle husejerne, som husker at tjekke om deres tag reelt kan bære det solcelleanlæg, som de gerne vil investere i. Hvis et tag bliver skævt eller braser sammen på grund af solcellernes vægt dækker Husforsikringen fx ikke skaden. ”Vores kunder er rigtig gode til at tjekke, om forsikringen dækker skader på solcelleanlægget ved storm eller brand. Og her er svaret ja. Men mange glemmer at overveje om forsikringen også dækker, hvis monteringen af solceller giver skader på taget,” siger skadechef Susanne Møllegaard fra Topdanmark. Sørg for god montering En af de tagskader, som solcelleejeren risikerer, er, at taget ikke kan bære det solcelleanlæg, der bliver sat op. Det kan betyde, at taget sætter sig eller ligefrem styrter sammen på grund af vægten, og den skade er ikke dækket af Husforsikringen. Samtidig er det vigtigt at sikre sig, at solcelleanlægget monteres korrekt på taget. Der må fx ikke bores for mange eller for store huller i taget til beslag og lignende. Hvis der bores for mange huller er der risiko for vand og fugt under taget og det kan give svampe-, råd- og vandskader. ”Mit klare råd er, at man undersøger, om taget reelt kan bære det solcelleanlæg, man går og drømmer om. Og så skal man sikre sig, at montøren etablerer solcelleanlægget forsvarligt, så der ikke er øget risiko for skader på taget,” siger Susanne Møllegaard. Tjek om taget kan bære Niels Heitmann er medejer af virksomheden Nordic Energy Group, som bl.a. leverer og monterer solcelleanlæg for private. Han råder husejere til at få en ingeniør til at beregne, hvor meget vægt, deres tag kan holde til, inden de køber et solcelleanlæg. ”Det er meget vigtigt, at taget kan holde til vægten af solcelleanlægget. Jeg har set eksempler på at hustage har forrykket sig på grund af et for stort solcelleanlæg. Det er særligt huse fra 60’erne og 70’erne, som kun lige kan bære det eksisterende tag, og derfor er der en risiko for at taget ikke kan bære et solcelleanlæg. Vi har selv været ude for at måtte takke nej til ordrer, fordi vi ikke kunne stå inde for, at husets konstruktion kunne holde til et solcelleanlæg i ekstreme vejrsituationer,” siger Niels Heitmann. Et solcelleanlæg kan veje op til 500 kilo. Gode råd: - Få en ekspert til at tjekke, om dit tag kan bære det solcelleanlæg, du ønsker dig - Få montøren til at sikre, at tagsten mv. ikke tager skade af solcelleanlægget Yderligere information: Skadechef i Topdanmark, Susanne Møllegaard, telefon 51 39 01 72 |
|||
06-07-2012, 11:15
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: din forsikring gælder ikke
God idé med en tråd om emnet.
Her lidt fra den anden side: http://ing.dk/artikel/129445-dansk-bygge...-paa-taget http://www.energimidt.dk/Privat/Om-energ...taget.aspx /me |
|||
06-07-2012, 11:32
Besked: #3
|
|||
|
|||
tak for linkene den ene svare jeg i under navnet Rolan
den fra energi midt havde jeg ikke set før takker men de er jo også lidt inde på det selv om de ikke skriver det direkte men ingen kan gå hen og kikke på en spærkonstruktion og sige at den holder, det skal der en ingeriør til at beregne det er jo ikke nok at tagkonstruktionen ser sund ud uanset om nogle syntes det er noget pjat så er det ikke noget der skal forbi gås da det er forbrugeren der er taberen |
|||
06-07-2012, 11:45
Besked: #4
|
|||
|
|||
-Jeg tror ikke der er nogen der synes det er noget pjat, og jeg tror de fleste vil vælge at checke om taget kan holde. Det hører med til alm. sund fornuft og at passe på sine ting.
Man skal bare huske at forsikringsselskaberne er ikke interesseret i at folk sætter solceller op, tværtimod. Og installatørerne er ikke interesseret i at folk gør det selv. /me |
|||
06-07-2012, 12:05
Besked: #5
|
|||
|
|||
jeg ved ikke om forsikringsselskaberne ikke er interesseret i at folk sætter solceller op men kan nu ikke se nogen grund til at de ikke vil det
personligt er jeg lige glad med om folk montere selv det er deres valg men nogle er jo nok imod det lige som der er forhandlere som gerne vil have dette problem dyse ned da de er bange for at det kan skade salget eller at de ikke har forstand på det mange kunder stoler på dem der kommer ud og rådgiver men der er for mange sælgere som fortæller kunden at det ikke er noget problem og at taget sagtens kan holde og det er noget vås du kan snart købe anlæg alle steder og kan en kontor mand se om et tag er godt eller en sælger som før har solgt cykler alle og en hver kan snart sælge solceller så det vare vel ikke så længe før man kan få et solcelle anlæg med hjem i en pizzabakke fra pizzariaet ![]() |
|||
08-07-2012, 23:24
(Denne besked var sidst ændret: 08-07-2012 af 23:25 Torben.)
Besked: #6
|
|||
|
|||
(06-07-2012 12:05)Blik og Lavenergi Skrev: mange kunder stoler på dem der kommer ud og rådgiver Det er nok derfor at mange selv sammen sætter et anlæg og spørger andre tilråds. Se dette dette link, hvad mon de sælger ![]() Kan dit tag bære belastningen af et solcelleanlæg |
|||
09-07-2012, 06:36
(Denne besked var sidst ændret: 09-07-2012 af 06:44 kjeld.)
Besked: #7
|
|||
|
|||
Ringede til Top danmark og fik det noteret i polisen at der var kommet solseller på taget, der blev ikke stellet nogen krav om nye beregninger så de kan ikke komme en dag hvis taget faldersammen og kræve beregning, hvad med en meter sne det er der vel beregnet ?????????
Ps. der er 10 tons sten på taget så 500 kg gør nok inge forskeld Hilsen Kjeld Andersen http://faresbook.dk/ kjelda@stofanet.dk |
|||
09-07-2012, 08:15
(Denne besked var sidst ændret: 09-07-2012 af 08:19 Blik og Lavenergi.)
Besked: #8
|
|||
|
|||
(08-07-2012 23:24)Torben Skrev: Det er nok derfor at mange selv sammen sætter et anlæg og spørger andre tilråds. Nu kender jeg det firma og de sælger en hel del specielt til folk som tænker på deres tage der er en del privat menesker som ved en del men ikke alt så man skal passe på nogle af de velmene råd man får fra private men naturligvis også fra nogle forhandlere |
|||
09-07-2012, 08:35
Besked: #9
|
|||
|
|||
(09-07-2012 08:15)Blik og Lavenergi Skrev: Nu kender jeg det firma Nå kender dem ![]() Snip fra http://www.blik-lavenergi.dk/sadan-tjekker-vi Citér:"Nordic energy Group og Blik og Lavenergi har den seneste tid arbejdet kraftigt på" Det her virker bare som en meget ensidig skræmmekampagne der bliver ført. |
|||
09-07-2012, 12:25
Besked: #10
|
|||
|
|||
Hej! Vi er glade for at se, at vores pressemeddelelse skaber debat. Tanken bag den handler om at give husejere nogle gode råd, så de ikke ender med en dyr regning, fordi den almindelige husforsikring ikke dækker skader på taget som følge af etablering af solceller.
Solceller er blevet ekstremt populære blandt husejere, og derfor er det vigtigt, at man som husejer er opmærksom på, hvordan man er dækket. Topdanmarks husforsikring DÆKKER skader på solcelleanlæg som følge af alle dækningsberettigede skader som fx storm eller brand. Hvis en storm forårsager skader på dit solcelleanlæg, er det altså dækket af forsikringen. I Topdanmark er det automatisk omfattet af forsikringen, uanset om man har oplyst, at man har solceller eller ej, mens det hos andre selskaber kan være nødvendigt at orientere om det for at være dækket. Men husforsikringen DÆKKER IKKE, hvis et tag fx bliver skævt eller braser sammen som følge af etablering af solceller på taget. Det er husejerens ansvar at sikre en korrekt montering af solcellerne ud fra producentens foreskrifter – ellers vil der være tale om en fejlmontering, og så hæfter man selv for skaden. Det gælder i alle forsikringsforhold. Derfor råder vi til, at man får en fagmand til at tjekke, om taget kan holde til et solcelleanlæg og sikrer, at det monteres korrekt på taget. Venlig hilsen Susanne Møllegaard, Topdanmark |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|