Valg af paneler
|
21-02-2012, 21:01
Besked: #1
|
|||
|
|||
Valg af paneler
Hel alle.
Er der nogen som har info vedr de mange mange mange forskellige slags paneler man snart kan købe ? Hvad er bedst, rent holdbarhedsmæssigt og så fremdeles. Jeg er blevet lun på Bocsh paneler, dels fordi navnet er kendt, men også fordi jeg læste at de havde vundet en test som de mest effektive paneler. de er her : http://www.photovoltaik-shop.com/bosch-b...-2051.html |
|||
21-02-2012, 21:46
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Valg af paneler
Det er også en ting jeg meget gerne vil høre flere meninger om, da jeg synes der er alt for mange forskellige producenter.
Jeg er ret sikker på jeg vil vælge monopaneler, og en SMA inverter, men jeg må indrømme at valget af selve panelet e lidt af en jungle at finde ud af. |
|||
21-02-2012, 21:53
Besked: #3
|
|||
|
|||
Mine skal også være mono paneler, men jeg trender mest til Danfoss invertere.
|
|||
22-02-2012, 08:26
Besked: #4
|
|||
|
|||
Det er ikke sådan lige til at sige. Er der nogen forskel? Ja? Nej?
Det man ihvertfald kan sige, er at et panel, på ex. 200watt, laver ikke mere, eller mindre fordi det hedder Bosch, eller YP200. Det består af celler, celler som nok i sidste ende kommer det samme sted fra. Om så medarbejder/roboter fra Bosch, er bedre til at lodde disse celler sammen end et andet sted, tvivler. Hvis du kigger på solarlog, kan du prøve at klikke dig igennem et par 100 forskellige solcelleanlæg. Næsten alle, vil være med en ny fabrikant af paneler. Om nogle af dem, skulle have en længere holdbarhed end andre? Nogen vil sikkert sige ja, andre nej. Er man til Kia, eller er man til VW, er prisen det værd? Ved at købe et "mærke", betaler man for navnet, tryghedden, sikkerhed for at de nok også er tilstede om 10 år. Nu skal man så huske på, at et panel, ikke er en ting som er i stor risiko for at gå i stykker. Der er ingen bevægelig dele, ingen slid dele osv. Hvis noget på et anlæg skulle gå i stykker, er det nok invertere. |
|||
28-02-2012, 08:48
(Denne besked var sidst ændret: 28-02-2012 af 08:49 Teknik Nørden.)
Besked: #5
|
|||
|
|||
Der findes moduler, som er mere effektive en andre, pr m2 tag.
Eks: sanyo De skriver at deres moduler udnytter 21% af solens energi. Hvor traditionelle paneler ligger på 15-17% Deres paneler skulle også reflektere mindre lys. |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|