SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Neddrosling af Danfoss TLX 8 Pro+
09-07-2012, 20:32
Besked: #1
Kim Offline

Neddrosling af Danfoss TLX 8 Pro+
Hej Forum.

Jeg har købt et solcelle anlæg bestående af 40 stk ZNshine 195 w stingray paneler og 1 stk Danfoss TLX 8 Pro.

Panelerne skal sidde på 2 tagflader, 20 stk på hver tagflade. Jeg har nu prøvet at bruge Danfoss's Lynxplaner 1.1. Og iflg. den skal jeg monterer panelerne således : 2x10 stk. i serie, pr MP.

Er inverteren forberedt til denne type montering eller skal jeg have tilkøbt et udvidelses modul eller lign.?

Dernæst skal jeg have begrænset inverteren til kun at kunne leverer 6000 KWp , og da anlægget er på 7800 KWp skal det jo begrænses. Bliver dette bare foretaget via softwaren og er det noget som alle elinstallatører kan foretage?

Jeg håber jeg har gjort mig forståelig og at der er nogle som ved lidt om dette.

Mvh. Kim
Find
Citér
09-07-2012, 21:03
Besked: #2
Teknik Nørden Offline

RE: Neddrosling af Danfoss TLX 8 Pro+
Du skal parallel forbinde de 2 serie, og føre den streng til den ene mppt.

Ved Landevalg til Danmark, mener jeg at Danfoss 8 selv låser sig til 6kW, ellers skal din el installatør indtaste en installatør kode, for at komme til en installatør menu, hvor han kan angive dette.
Find
Citér
09-07-2012, 21:36
Besked: #3
Torben Offline

Du mister noget ved at sætte dem i 2x10, du kan manuelt konfigurer dem i Lynxplaner til 20 på hver MP.

Nu er der nok nogen der skriver hvad så med Open Circuit Voltage ved - 10 grader, men panelerne bliver ikke - 10 grader hvis der en indstråling på 1000W/m2
Dette giver en forskel ca. 7237KWh / 7161KWh
Ring evt. til Danfoss support hvis du er i tvivl (de er flinke)

Begrænsingen skal elektrikkeren dokumentere overfor elselskabet
Der indtastes en absolut værdi, se manual
Find
Citér
10-07-2012, 08:27
Besked: #4
Kattegat Offline

Hej Torben
Jeg har lige kørt din opsætning igennem Lynxplanner (R3), og med TLX 8K vil jeg med ro i sindet, sætte 20 paneler i serie på hver PV indgang. Med en TLX 6K ligger du på 130 % i udlæg , men med 8K ligger du under 100 %.. Når 8K bliver opsat begrænses den til 6KW, og du vil så bare opdage at den de-rater når den når 6KW ...

Hvis du selv vil checke din opsætning i LynxPlanner, skal du manuelt "edit" udfor den enkelte Mpp indgang. Når du vælger edit, kommer der et nyt billed frem hvor du kan trækker det lille "blå" symbol hen til feltet hvor der står 20... så lukker du dette vindue og vupti..du har nu koblet 20 paneler til din MPP indgang.. så gør du det samme med Mpp 2....

God fornøjelse..
Find
Citér
10-07-2012, 10:04
Besked: #5
Heine Offline

(10-07-2012 08:27)Kattegat Skrev:  Hej Torben
Jeg har lige kørt din opsætning igennem Lynxplanner (R3), og med TLX 8K vil jeg med ro i sindet, sætte 20 paneler i serie på hver PV indgang. Med en TLX 6K ligger du på 130 % i udlæg , men med 8K ligger du under 100 %.. Når 8K bliver opsat begrænses den til 6KW, og du vil så bare opdage at den de-rater når den når 6KW ...

Hvis du selv vil checke din opsætning i LynxPlanner, skal du manuelt "edit" udfor den enkelte Mpp indgang. Når du vælger edit, kommer der et nyt billed frem hvor du kan trækker det lille "blå" symbol hen til feltet hvor der står 20... så lukker du dette vindue og vupti..du har nu koblet 20 paneler til din MPP indgang.. så gør du det samme med Mpp 2....

God fornøjelse..

Jeg har lige sat mit anlæg op, 32 stk znshine 255 paneler. Her siger lynxplanner max 15 paneler på hver streng og ikke de 16 jeg ville få. Jeg ringede til Danfoss og de sagde bestemt nej til at sætte 16 stk på hver, selv om den "kun" ligger lige på grænsen til de 1000 vdc. Så jeg har lavet 1 streng af 10 og 2 af 11.

Inverter: Danfoss TLX 8 PRO+ låst til 6kw
Paneler: 32 stk ZN Shine ZX5M 255 W black
Produktion: Jepsen
Find
Citér
10-07-2012, 13:18
Besked: #6
Kim Offline

Hej.

Jeg har nu prøvet med 2 strenge af 20 paneler i hver. Lynxplaner brokker sig lidt over at antallet af paneler overstiger maximum.

Men jeg har talt med Danfoss og de sagde at der var ingen problemer i at nøjes med 2 strenge med 20 paneler. men hvis hvert panel giver 37,2 v så ender det jo på 744 volt og så kommer det vel ikke i nærheden af 1000V?

men er der den store forskel i at monteret 4 strenge af 10 , eller 2 strenge af 20? i lynxplanneren kommer jeg frem til samme resultat mht. produktionen af Kwh, nemlig 5798 Kwh.

Men jeg går ud fra at det er for at få højere driftspænding på hver MMP så anlægget hurtigere begynder at producere?

Hilsen Kim.
Find
Citér
10-07-2012, 14:05
Besked: #7
Michael_B Offline

Hej Kim

Jeg giver dig ret i 2 streng af 20 celler, der er også kun to indgange på inverteren..
Jeg har selv en magen til, men min er ikke låst.. Plus min mester har ikke nogen installatør kode han/jeg som svend kan bruge til at låse den til 6kWt... Jeg ved NOE ikke har lyst til EL-Installatør har koder, for så forsvinder hele 6kWt reglen og netto ordningen
Det kan godt være jeg er bag ud, selv om jeg har været med til at sætte 115 solcelle anlæg op, men parallel koblede solceller kan jeg ikke se idé i, og hvordan gør man lige det i følge SB6... Er det en menbran dåse og samlemuffer??
Men okay, jeg kan også være het fejl på den, for jeg er kun elektrikker svend...;-)

Danfoss TLX PRO+ 8kW
27stk Renesola Virtus 240w
6480 watt monteret
- 6460 kwt år1
- 6711 kwt år2
http://www.evishine.dk/grønnevang%208,%20skave

http://www.izen-varmepumpe.dk
Find
Citér
10-07-2012, 14:06
Besked: #8
Torben Offline

Hej Kim

Det er den spænding der kommer når anlægget ikke er belastet (Open Circuit Voltage (Voc)).
Så det er 20 * 45,6 V ved 25 grader = 912V (195W)
Du burde kunne se en forskel i lynx, prøv igen Huh

Hine
16 * 59,04V ved 25 grader = 944,64V (255W)
Måske er det for tæt på grænsen (I Lynx kan der højest være 15)

Jeg venter bare på min TLX 8 Pro+, håber den kommer til weekenden Confused
Find
Citér
10-07-2012, 16:20
Besked: #9
Lars-Jacobsen Offline

(10-07-2012 14:05)Michael_B Skrev:  Hej Kim

Jeg giver dig ret i 2 streng af 20 celler, der er også kun to indgange på inverteren..
Jeg har selv en magen til, men min er ikke låst.. Plus min mester har ikke nogen installatør kode han/jeg som svend kan bruge til at låse den til 6kWt... Jeg ved NOE ikke har lyst til EL-Installatør har koder, for så forsvinder hele 6kWt reglen og netto ordningen
Det der med den manglende lås/kode er vel ikke så godt, hvis der kommer 10% eftersyn, eller ?
Citér:Det kan godt være jeg er bag ud, selv om jeg har været med til at sætte 115 solcelle anlæg op, men parallel koblede solceller kan jeg ikke se idé i, og hvordan gør man lige det i følge SB6... Er det en menbran dåse og samlemuffer??
Men okay, jeg kan også være het fejl på den, for jeg er kun elektrikker svend...;-)
Tjaa når man kan parralel koble flere husstande i et gadeskab er det vel ikke så svært med et par solceller, eller ?
Ellers findes der små MC4 stik til formålet. Og som elektrikker burde du jo også kunne se ideen af dobbet op på A => mere effekt i W.
Find
Citér
10-07-2012, 16:43
Besked: #10
Heine Offline

(10-07-2012 16:20)Lars-Jacobsen Skrev:  Det der med den manglende lås/kode er vel ikke så godt, hvis der kommer 10% eftersyn, eller ?
Tjaa når man kan parralel koble flere husstande i et gadeskab er det vel ikke så svært med et par solceller, eller ?
Ellers findes der små MC4 stik til formålet. Og som elektrikker burde du jo også kunne se ideen af dobbet op på A => mere effekt i W.

Ja de mc4 stik har jeg da brugt - solar mc4 han/hun og omvendt, de er da super fine.

Inverter: Danfoss TLX 8 PRO+ låst til 6kw
Paneler: 32 stk ZN Shine ZX5M 255 W black
Produktion: Jepsen
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (2): 1 2 Næste »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering