Gennemsnitlig Ydelse måned pr KWh.
|
14-07-2012, 19:54
Besked: #1
|
|||
|
|||
Gennemsnitlig Ydelse måned pr KWh.
Er der nogle der kan fortælle hvor meget man sådan cirka kan forvente i gennemsnitsydelse pr KWh installeret panel, de enkelte måneder i året. Ydelsen vil selvfølgelig ikke variere fra år til år, og fra samme måned det ene år til det næste år, fra panel til panel, osv., men har man haft et anlæg kørende i flere år tegner der sig vel et billede af gennemsnitsydelse de enkelt måneder i året.
|
|||
14-07-2012, 20:42
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Gennemsnitlig Ydelse måned pr KWh.
her er lidt tal fra mit anlæg :
ellers er her en graf over det maximale solskinds timer i DK http://www.solcelledebat.dk/showthread.php?tid=248 ;-) Danfoss TLX PRO+6kW 24xZNShine ZX255 Mono Sort 6,12 kWp stik syd https://free.powerdoo.com/en-US/Freemium...ctID=24492 |
|||
15-07-2012, 13:06
Besked: #3
|
|||
|
|||
(14-07-2012 19:54)Tlund Skrev: Er der nogle der kan fortælle hvor meget man sådan cirka kan forvente i gennemsnitsydelse pr KWh installeret panel, de enkelte måneder i året. Ydelsen vil selvfølgelig ikke variere fra år til år, og fra samme måned det ene år til det næste år, fra panel til panel, osv., men har man haft et anlæg kørende i flere år tegner der sig vel et billede af gennemsnitsydelse de enkelt måneder i året. Real life tal som Miro´s er selvfølgelig at foretrække, men ellers er det jo sådan noget man kan bruge denne calculator til: http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php# |
|||
15-07-2012, 14:47
Besked: #4
|
|||
|
|||
Er den calculator ikke lidt pessimistisk?
Jeg synes det er ret lave tal. "Estimated system losses" er default 14% - er det ikke lovlig stort tab almindeligvis? |
|||
16-07-2012, 12:43
Besked: #5
|
|||
|
|||
Datagrundlaget har efterhånden nogen år på bagen, men er nok det bedste officielle der findes.
Mht. tab og andre indstillinger er der jo mulighed for selv at "tweake". Et samlet ydelsestab på 10-15% er faktisk meget reel når der kikkes på alt, inverter, kabler, mm. For man skal jo huske selvom en inverter er oplyst til at have 96% effektivitet er det jo max. Ved optimale betongelser. Hvordan det ser ud over en dag/år er meget individuelt, derfor syntes jeg det er OK at regne med op til 15% tab. |
|||
16-07-2012, 15:23
Besked: #6
|
|||
|
|||
Det er bare en del mere pessimistisk end f.eks. Lynxplanner regner.
Og også i forhold til de tal man hyppigt ser nævnt her i forum. For ikke at nævne de tal som diverse leverandører nævner i annoncer (faktisk alle). |
|||
17-07-2012, 11:16
Besked: #7
|
|||
|
|||
Ja det kunne være "sjovt" hvis man kunne finde kilden til de alle de tabeller og værdier som programmer, forhandlere og div. hjemmesider offentligør.
Men her er altså en valid database med tal samlet ind over en længere årrække, og på samme metode så tallene er brugbare uanset om de er fra DK eller syd Spanien. Så personligt tror jeg mest på disse indstrålingstal, (selve solindstrålingen). Men mht ydelsen er det korrekt at paneler, invertere er mere effektive idag end da tallene blev indsamlet, så derfor er den ganske rigtig lidt pessimistisk. Men heller det og så blive glædelig overrasket, end skuffet over ikke at kunne nå sine forventede produktionstal. |
|||
17-07-2012, 12:34
Besked: #8
|
|||
|
|||
Hej
Fik også en estimeret årsproduktion fra BlueSolar, og brugte ovennævnte program. Jeg gjorde så bare det, at jeg "regnede baglæns" med tabet, indtil jeg ramte BlueSolars prognose. Dette endte med et estimeret tab på flg.: Temp. loss: 8.2% Ang. reflec.: 2.9% Other (cables, inv etc): 4.8% Total 15.1% Var kørende sidst i marts, og apr+maj gav anlægget +10,5% og jun -0,65% Så tror umiddelbart at systemet er meget godt til at ramme, og som Lars siger ovenover, måske lidt pessimistisk. Men ja, hellere en god overraskelse når året gøres op end en dårlig ![]() Kostal PIKO 5.5, 20 x TS-M260B (5.2 kWp) Esbjerg, Tag 45°, orienteret 190° Månedsproduktion Edelsvej ![]() |
|||
17-07-2012, 12:57
(Denne besked var sidst ændret: 17-07-2012 af 12:58 Lars-Jacobsen.)
Besked: #9
|
|||
|
|||
Ja det er lidt sjovt at man nu sidder og sammenligner solskinstimer (indstrålet effekt) for aktuelt år ifht til "normal år".
Lidt ligsom vi gør hele vinteren med temperaturen når varmeregnskabet skal følges. Man skal bare huske "normal året" er ren statistik og faktisk slet ikke normalt. Tror faktisk slet ikke der nogenside har været år hvor de faktiske tal/målinger passede med "normal året". Så det kan godt være man har fået produceret mere i et par måneder end man var stillet i udsigt, men det er altså ikke sikkert det varer ved og bliver sådan de næste mange år. |
|||
17-07-2012, 19:07
Besked: #10
|
|||
|
|||
Så har mit nye solcelleanlæg været i funktion i præcis 14 dage. Anlægget er fra XL og består af 24 stk 200Wp mono (all black, gallium doppet)+2 stk Evershine TL-3000 invertere. Jeg har valgt at tilkoble en streng af 12 paneler til hver inverter for højst mulig effektivitet (på trods af 2 MPPT trackere per inverter.
Taghældning=25°, 10° afvigelse fra stik syd. Hertil 2 tilstødende vinkler, så noget skygge... Alægget hat indtil videre produceret 265 kwh, svrende til 3.94 kwh per kwp per dag. Ganske fint, taget sommeren i betragtning. Forventet produktion i juli er 4.10 kwh , et tal som er fremkommet vha: http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php# hvor tabet er tilrettet, så årsproduktionen lander på 900 kwh/kwp. Mener dette er et godt udgangspunkt set i forhold til at panelerne er 0 til +3% samt, at inverterne er særdeles effektive. Dette bekræftes i øvrigt af, at køleribberne forbliver kolde, selv under hårdt arbejde. Andre observationer: - Fint set up med to helt uafhængige systemer. Skulle den ene fejle opdages dette let ved sammenligning af produktion for de to systemer, ligesom et eventuelt anliggende overfor udbyderen vil være næmmere at dokumentere. Produktionen fordeler sig i dag som; inverter1=132 kwh og inverter2=133kwh.... - Der er ved flere lejeligheder observeret AC strømme over 3000W fra de to invertere (begrænset til 3000W), svarende til mere end 250W fra hver 200Wp panel! Dette sker under særlige forhold, hvor solen skinner gennem et "hul" i skyerne, dvs. både direkte+indirekte lys. - Den nominelle mppt spånding for strengen er ca. 450V. I praksis er mppt spændingen kun meget lidt påvirket af indstrålingen. Med andre ord, en turn-on voltage på ~350V vil i praksis være tilstrækkelig uden, at dette resulterer i nedsat produktion (Der har her i debatten tydeligvis været alt for meget fokus på vigtigheden af en meget lav turn-on voltage). |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|