Højvang - 27x ZN Shine ZX5M 255W Black på Wasi Trapezskinne på ståltag
|
24-02-2014, 18:01
(Denne besked var sidst ændret: 24-02-2014 af 18:04 bentpetersson.)
Besked: #31
|
|||
|
|||
RE: Højvang - 27x ZN Shine ZX5M 255W Black på Wasi Trapezskinne på ståltag
Du brugte 23 % direkte. Jeg regnede vort ud til 24,9 eller 25%. Men hvad fortæller dette tal, der dog intet har med timedriftsammenligning at gøre?
Vel kun egenforbrug i forhold til anlæggets størrelse eller ? Men et spændende tal mvh bentpetersson http://www.psymagine.dk Anlægsinfo og fotos http://www.suntrol-portal.com/en/page/lillekobbel |
|||
24-02-2014, 18:45
Besked: #32
|
|||
|
|||
(24-02-2014 18:01)bentpetersson Skrev: Du brugte 23 % direkte. Jeg regnede vort ud til 24,9 eller 25%. Men hvad fortæller dette tal, der dog intet har med timedriftsammenligning at gøre? Det er heldigvis ikke så interessant... Men der er jo en ikke ubetydelig risiko for at der kommer nogle transmissionudgifter på den strøm der er ude og vende på nettet. Derfor er det allgevel interessant hvor meget af strømmen man kan holde på egen matrikel. Min måler har reelt seperate tællere for hver fase, men dem har jeg ikke adgang til. Så jeg ved reelt ikke om mit forbrug ligger skævt fordelt på faserne i forhold til min produktion der er jævnt fordelt da det er en 3 faset inverter. F.eks sidder min vandvarmer på 2 faser og den bruger jo temmeligt meget effekt når den kører. Udover at jeg stadig ikke har fået lavet styring så den venter på om solen begynder at skinne (så solvarmen kan levere noget) så betyder det jo ikke noget hvornår den bruger strømmen når man årsnettoafregner. Men når familien har været i bad om morgenen på hverdage er der reelt ikke nogen grund til at varme vand før igen sidst på eftermiddagen - det uanset om det så er på strøm eller mere direkte fra solvarmen. 2010 10m2 Solvarme 2012 6.9kWp Solceller - |
|||
24-02-2014, 19:42
(Denne besked var sidst ændret: 24-02-2014 af 19:48 bentpetersson.)
Besked: #33
|
|||
|
|||
Jeg har tidligere koblet et ur på vor luft til vand brugsvandsvarmepumpe for netop først at tænde for el når i solen står ideelt om eftermiddagen. Problemet blev at tidspunktet for vort bad flyttede sig fordi vi ikke stod op til et fast tidspunkt og dels at vejret ikke altid opførte sig gunstigt. Så jeg koblede uret fra igen. Men ........ når vi har den gamle ordning er det jo ligegyldigt som reglerne er i øjeblikket. Bortset fra den gevinst som faserne kan give.
Har du regnet på det..? mvh bentpetersson http://www.psymagine.dk Anlægsinfo og fotos http://www.suntrol-portal.com/en/page/lillekobbel |
|||
25-02-2014, 14:44
Besked: #34
|
|||
|
|||
Er også blevet underholdt af min lokale forsyning.
Aflæste 23/12 og indrapporterede via internet. 3-4 uger senere kom jeg hjem fra arbejde og finder en seddel i min postkasse; de har været der for at aflæse mine målere! Hmm finder mit aflæsnings kort og ringer til dem... ja det kunne hun ikke forstå for de tal havde hun. I starten af februar bliver jeg ringet op om jeg ikke vil aflæse igen; for mine tal kunne ikke passe... at jeg havde el overskud... Jeg fortalte så om faldet forbrug og rekord år der havde givet 3825 KWh i stedet for beregnet 3323 KWh... her blev jeg så afbrudt for i følge hendes tal så havde jeg kun produceret 3400!? så forklarede jeg at jeg havde brugt 387 KWh direkte og de jo ikke nødvendigvis kørte over målerne... "ok nu blev det for teknisk, men hun havde fået nogle tal som hun kunne gå videre med" Kan se på min opgørelse at de endte med at bruge seneste tal altså dækkende 13 måneder... så ringer de igen om et år når differencen er vokset ca 200 KWh fordi januar ikke er med i 2014 afregningen?! fortsættelse følger 15 stk Dimplex Reneables 235W 1 stk Fronius TL 3.0 Syd, 45 grader beton tag; skyggefri Estimeret 3323 kWh/år Leveret og monteret af Velsø Struer |
|||
25-02-2014, 18:51
Besked: #35
|
|||
|
|||
Tak for dagens underholdning.... ser frem til forsættelsen
Inverter: SMA 8000 TL-20 Paneler: 30 stk. ZNShine 255W All Black, 7,65 KwP Montering: Würth Zebra Premium All Black på sort ståltag Orientering: stik syd, 34 grader taghældning |
|||
27-02-2014, 09:15
Besked: #36
|
|||
|
|||
(25-02-2014 14:44)slate Skrev: Jeg fortalte så om faldet forbrug og rekord år der havde givet 3825 KWh i stedet for beregnet 3323 KWh... her blev jeg så afbrudt for i følge hendes tal så havde jeg kun produceret 3400!? så forklarede jeg at jeg havde brugt 387 KWh direkte og de jo ikke nødvendigvis kørte over målerne... "ok nu blev det for teknisk, men hun havde fået nogle tal som hun kunne gå videre med" Hvis der havde været en +1 eller en Like knap, havde dit indlæg bestemt fået den :-) genialt !! 23 * 230 ZX6P, Kostal Pico 5.5 BavnagerSolar |
|||
05-03-2014, 16:08
Besked: #37
|
|||
|
|||
Har inverteren til at sende mig email ved events i log'en. Der plejer "aldrig" at kommet noget men idag kom følgende:
263 2014-03-05 15:00 Intern_ On Internal software error 243 2014-03-05 15:00 VAGT On Internal error Slår dem selvfølgelig op i manualen ----- ----- ----- ----- ----- ----- Event ID 263 Display Text Action Description: Internal software error INTERNAL_ERROR End user: Check event log to see if this is logged more than once per day: • If no: no action required • If yes: call the installer Installer: Update software to latest version. Service: Exchange the inverter. ----- ----- ----- ----- ----- ----- Event ID 243-244, 249 Display Text Action Description: Internal communication error FPGA_WATCHDOG_TIMEOUT FSP_WATCHDOG_TIMEOUT FSP_COMM_FAULT End user: Restart the inverter by disconnecting AC and DC, using the switches. If the event persists, call the installer. Installer: Call service. Service: Exchange board or inverter. Hmm håber det bare er en enlig svale. 2010 10m2 Solvarme 2012 6.9kWp Solceller - |
|||
05-03-2014, 16:17
Besked: #38
|
|||
|
|||
Fra suntrol får jeg af og til en lignende email. I mit tilfælde skyldes det, at jeg til suntrol har oplyst hvor stort fald i produktionsresultatet jeg i % ønsker, inden jeg modtager beskeden. Måske det er det samme der sker hos dig .
Suntrols besked er god, idet man får jo dermed også modtager en email, hvis anlægget er gået i stå. mvh bentpetersson http://www.psymagine.dk Anlægsinfo og fotos http://www.suntrol-portal.com/en/page/lillekobbel |
|||
05-03-2014, 17:02
Besked: #39
|
|||
|
|||
(05-03-2014 16:17)bentpetersson Skrev: Fra suntrol får jeg af og til en lignende email. I mit tilfælde skyldes det, at jeg til suntrol har oplyst hvor stort fald i produktionsresultatet jeg i % ønsker, inden jeg modtager beskeden. Måske det er det samme der sker hos dig . Så prøv lige at læs igen ... En watchdog bruges til at fange når noget er gået i en uendelig lykke - eller bare gået i stå. http://www.danfoss.com/NR/rdonlyres/9AEC...007_02.pdf Sker det en enkelt gang kan det jo bare være en "svipser" - internal errors og watchdog fejl bør dog ikke forekomme - og servicemanualen er imho temmeligt large med at tillade en dagligt. "Check event log to see if this is logged more than once per day: • If no: no action required" Jeg fortsætter med at holde øje ... 2010 10m2 Solvarme 2012 6.9kWp Solceller - |
|||
05-03-2014, 17:40
(Denne besked var sidst ændret: 05-03-2014 af 18:04 bentpetersson.)
Besked: #40
|
|||
|
|||
Er watchdog sat til overvågning af både din inverter og andres, således at der sammenlignes med andre.?
Suntrols reagerer således: How does the output monitoring system work? The individual PV outputs to the MPP trackers for all inverters are compared with each other. In order to do so, the MPP trackers are subdivided into one or more groups, depending on pitch and orientation. An average output is calculated per group and output deviations which are unexpectedly low and under the specified tolerances are reported. For very small systems, the comparison is made with other systems from the same region. The tolerances can be entered separately for the summer and winter seasons, in order to be better able to take weather fluctuations into consideration. ------- Hvad skete der på fejltidspunktet? Blussede solen enormt op eller faldt produktionen meget på grund af uvejr i forhold til andre anlæg, der sammenlignes - hvis der da sker en sammenligning på din inverter. Som jeg læser din manual kan det selvfølgelig være alvorligt, men behøver ikke at være det. mvh bentpetersson http://www.psymagine.dk Anlægsinfo og fotos http://www.suntrol-portal.com/en/page/lillekobbel |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|