SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Kabel til invertertilslutning
21-07-2012, 10:13
Besked: #1
raller Offline

Kabel til invertertilslutning
Jeg modtager i næste uge mit solcelleanlæg, og forsøger at få forberedt så meget som jeg kan inden jeg modtager anlægget. Jeg er ikke selv den store haj til el, og har derfor et par spørgsmål som jeg håber at i kan hjælpe med.

Jeg skal selvfølgelig have en elinstallatør til at hjælpe med at tilslutte inverteren, men for at spare lidt penge, vil jeg gerne selv trække (ikke tilslutte!) kablet fra inverter til elskab.

Jeg har købt 2 stk. SMA SB 3000 TL 21 invertere, som jeg skal have tilsluttet. De to invertere sidder cirka 10 meter fra elskabet, og jeg skal have trukket en ledning hen over loftet.

Mine spørgsmål er:
1) Jeg forestiller mig at jeg kan nøjes med at trække ét kabel med 5 ledere (6 mm2) fra invertere til elskabet, idet jeg forventer at hver inverter skal bruge 2 ledere + jord. Er det korrekt forstået at jeg kan gøre det på den måde?
2) Jeg har tænkt mig at købe dette kabel. Kan det kabel bruges?
http://www.el-grossisten.com/pi/El_Kabel..._1421.aspx

Håber at i kan hjælpe Smile

Mvh Jan
Find
Citér
21-07-2012, 10:43
Besked: #2
Dinsol.dk Offline

RE: Kabel til invertertilslutning
(21-07-2012 10:13)raller Skrev:  Jeg modtager i næste uge mit solcelleanlæg, og forsøger at få forberedt så meget som jeg kan inden jeg modtager anlægget. Jeg er ikke selv den store haj til el, og har derfor et par spørgsmål som jeg håber at i kan hjælpe med.

Jeg skal selvfølgelig have en elinstallatør til at hjælpe med at tilslutte inverteren, men for at spare lidt penge, vil jeg gerne selv trække (ikke tilslutte!) kablet fra inverter til elskab.

Jeg har købt 2 stk. SMA SB 3000 TL 21 invertere, som jeg skal have tilsluttet. De to invertere sidder cirka 10 meter fra elskabet, og jeg skal have trukket en ledning hen over loftet.

Mine spørgsmål er:
1) Jeg forestiller mig at jeg kan nøjes med at trække ét kabel med 5 ledere (6 mm2) fra invertere til elskabet, idet jeg forventer at hver inverter skal bruge 2 ledere + jord. Er det korrekt forstået at jeg kan gøre det på den måde?
2) Jeg har tænkt mig at købe dette kabel. Kan det kabel bruges?
http://www.el-grossisten.com/pi/El_Kabel..._1421.aspx

Håber at i kan hjælpe Smile

Mvh Jan

Hej få stumperne fra din elektriker så har du fået det der skal bruges ( det rigtige )

så aftaler i hvis han tillader det at du selv trækker kablerne

/ Mogens

Nu med Tesla 3 & Nissan Leaf el-bil http://nissan-leaf.dinsol.dk/#home
-----------------
Solcelle Opstart 03-03-2012
7,050 kwp.
Deger Tracker 5000 n t .
8 kw 3 faset Solaredge inverter
Anlæg nr 2 start okt 2015
På stativ 7,800 kWP
17 kw 3 fastet solaredge inverter
neddroslet til 6 kw.
WWW Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering