Jording af fastgørelsesmateriel for solpaneler ?
|
24-07-2012, 04:44
Besked: #1
|
|||
|
|||
Jording af fastgørelsesmateriel for solpaneler ?
Jeg har købt et solcelle anlæg med 2 stk. Delta Solivia 3.0EUG3 invertere, der så vidt jeg er oplyst er med trafo (galvanisk adskillelse)
Nu er mit spørgsmål så om jeg kan undlade at jorde fastgørelsesmateriellet for solcellerne. Hvis ikke, hvordan skal jordingen udføres (separatjordspyd, kabeltværsnit mm.) ? Mvh Steen |
|||
24-07-2012, 07:43
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Jording af fastgørelsesmateriel for solpaneler ?
(24-07-2012 04:44)Steen Andersen Skrev: Jeg har købt et solcelle anlæg med 2 stk. Delta Solivia 3.0EUG3 invertere, der så vidt jeg er oplyst er med trafo (galvanisk adskillelse) Der er intet krav i danmark om jording af solceller. Din Inverter (gennem dit HPFI relæ, ja) men ikke cellerne. Inverter: Danfoss TLX 8 PRO+ låst til 6kw Paneler: 32 stk ZN Shine ZX5M 255 W black Produktion: Jepsen |
|||
24-07-2012, 07:54
Besked: #3
|
|||
|
|||
(24-07-2012 07:43)Heine Skrev: Der er intet krav i danmark om jording af solceller. Din Inverter (gennem dit HPFI relæ, ja) men ikke cellerne. Jeg har nu jordet mine solceller også, det er alligevel meget metal at smide på taget, så jeg ville gerne have lidt lynafledning, hvis uheldet skulle være ude. |
|||
24-07-2012, 08:22
Besked: #4
|
|||
|
|||
.... så håber jeg at du har brugt et ordenligt tværsnit på jordingskablet, nu hvor du har inviteret lynet til at gå gennem dine solceller..... At du har solceller liggende på taget med alumontage og det hele gør ikke i sig selv risikoen for lynnedslag større. Lynet vil altid slå ned der hvor det kan komme af med energien hurtigst. Det eneste rigtige at gøre er trancienbeskyttelse, men det er dyrt. Se anden tråd om emnet http://www.solcelledebat.dk/showthread.php?tid=765
Mvh Steffen |
|||
24-07-2012, 08:22
Besked: #5
|
|||
|
|||
(24-07-2012 07:54)mortenimer Skrev: Jeg har nu jordet mine solceller også, det er alligevel meget metal at smide på taget, så jeg ville gerne have lidt lynafledning, hvis uheldet skulle være ude. Jeg skal snart have monteret mit solcelleanlæg, og min elektrikker vil også jorde alle solcellerne, idet han siger at de kan virke som en stor antenne, som er eksponeret for lyn...så det er bedst at jorde dem, sammen med det trapez-ståltag hvorpå solpanelerne skal monteres. Inverter: Danfoss TLX PRO+ 8kW Paneler: 27 stk. ZNShine 265W Orientering: Stik syd, 0 grader (vandret på carport) Hjemmeside for solcelleanlæg |
|||
24-07-2012, 09:23
Besked: #6
|
|||
|
|||
(24-07-2012 08:22)hj@easyconsult.dk Skrev: Jeg skal snart have monteret mit solcelleanlæg, og min elektrikker vil også jorde alle solcellerne, idet han siger at de kan virke som en stor antenne, som er eksponeret for lyn...så det er bedst at jorde dem, sammen med det trapez-ståltag hvorpå solpanelerne skal monteres. Det er nok også en god ide. Jording har et primært formål og det er at fungere som beskyttelsesleder, hvis der sker afledning af strømmen. Og et metal tag med 1.000V er nok ikke lige så sjovt at kravle rundt på. Lyn afledning er en helt anden snak. Se f.eks. http://www.desitek.dk |
|||
24-07-2012, 11:22
Besked: #7
|
|||
|
|||
(24-07-2012 09:23)Lars-Jacobsen Skrev: Det er nok også en god ide. Jording har et primært formål og det er at fungere som beskyttelsesleder, hvis der sker afledning af strømmen. Og et metal tag med 1.000V er nok ikke lige så sjovt at kravle rundt på. Du har en pointe der. Min elektrikker monterer begge dele lynafleder og jordforbindelse, så skulle jeg gerne være lidt bedre sikret...håber jeg da ![]() Inverter: Danfoss TLX PRO+ 8kW Paneler: 27 stk. ZNShine 265W Orientering: Stik syd, 0 grader (vandret på carport) Hjemmeside for solcelleanlæg |
|||
30-07-2012, 00:25
Besked: #8
|
|||
|
|||
Hej,
Tak for de forskellige svar! Jeg vil undlade at jorde når dette ikke er et krav. Mvh Steen |
|||
30-07-2012, 09:22
Besked: #9
|
|||
|
|||
hvis der kommer krav om jording / transient beskyttelse. af paneler & aluminium profiler hvad så med div antenner og paraboler samt alu drivhus ? mig bekendt er der ingen som jorde disse
Back to the 80's http://www.bsam.dk Danfoss TLX PRO+6kW 24xZNShine ZX255 Mono Sort 6,12 kWp stik syd https://free.powerdoo.com/en-US/Freemium...ctID=24492 |
|||
31-07-2012, 09:34
Besked: #10
|
|||
|
|||
(24-07-2012 08:22)hj@easyconsult.dk Skrev: ....så det er bedst at jorde dem, sammen med det trapez-ståltag hvorpå solpanelerne skal monteres. Jeg overvejede det samme - Op til 1000V DC i taget vil ikke være morsomt at røre ved. Men det er mange tagplader at jorde så jeg droppede det igen da jeg ikke kunne finden en nem måde at jorde trapezpladerne på. Pga overfladebehandlingen og at det er noget tyndt blik er det ikke ligetil - men hvis du har en god ide er jeg lydhør. Jeg kan ikke komme på anden metode end en bolt igennem taget og så korrosionsbeskytte efter at jordleder er fastgjort. Og det skal sø gøres for hver stålplade. /A 2010 10m2 Solvarme 2012 6.9kWp Solceller - |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|