Eternittag med asbest. Ikke bølge!
|
25-07-2012, 08:25
Besked: #1
|
|||
|
|||
Eternittag med asbest. Ikke bølge!
Hej,
Jeg har et hus fra 60'erne med et 30 graders tag. Taget er flade shingels af skifer med asbest. Jeg har hørt at man ikke må bore i dette. Betyder det så at jeg er helt afskåret fra at få solceller på taget? Alternativet er vel så at skifte taget til noget andet. Er der nogen der ved om man kan få solceller som integreres i taget? mvh Svend |
|||
25-07-2012, 09:32
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Eternittag med asbest. Ikke bølge!
Jeg ville nok lade være med at tænke så meget, og så bare bore de huller, vi er mange der har stået og skåret i de plader med vinkelsliber i dagevis inden de blev giftige!
NISSEN 51 stk PW 200 watt Black paneler 2 x Delta Solivia 3.0 EU G4 inverter Solivia gateway datalogger |
|||
25-07-2012, 11:20
Besked: #3
|
|||
|
|||
Tjah, sådan kan man jo godt sige, men jeg er nu tilhænger af at gøre det forskriftsmæssigt. Både af hensyn til reglementet men også fordi man ikke ved hvad det kan afstedkomme af problemer senere hen.
På den anden side set burde man måske skifte taget. Det er jo fra midt i 60'erne. /Svend |
|||
25-07-2012, 11:43
Besked: #4
|
|||
|
|||
Hvis taget er tæt og du er tilfreds med det er der ingen grund til at skifte. Så kan det sandsynligvis nok klare de +20 år som solcellerne forventes at skulle ligge på taget.
Så kan man pille hele skidtet ned til den tid og skifte til en integreret løsning (komplet solcelletag måske ?) Der er andre tråde her i frourmmet vedr. Integrede løsninger. Søg lidt og du skal finde. |
|||
25-07-2012, 11:46
Besked: #5
|
|||
|
|||
(25-07-2012 11:43)Lars-Jacobsen Skrev: Hvis taget er tæt og du er tilfreds med det er der ingen grund til at skifte. Så kan det sandsynligvis nok klare de +20 år som solcellerne forventes at skulle ligge på taget. Husk at ved integrerede solceller kan man muligvis ikke benytte Nettoordningen, altså afskrive solcelleanlægget med 25% hver år. Inverter: Danfoss TLX PRO+ 8kW Paneler: 27 stk. ZNShine 265W Orientering: Stik syd, 0 grader (vandret på carport) Hjemmeside for solcelleanlæg |
|||
25-07-2012, 12:30
Besked: #6
|
|||
|
|||
(25-07-2012 11:46)hj@easyconsult.dk Skrev: Husk at ved integrerede solceller kan man muligvis ikke benytte Nettoordningen, altså afskrive solcelleanlægget med 25% hver år. Jeg vil lige tillade mig at præcisere dette. Man kan godt bruge nettomålerordningen med integrerede solceller. Om man kan bruge virksomhedsmodellen og afskrive investeringen over skatten med 25% årligt er nok mere usikkert. |
|||
25-07-2012, 12:32
Besked: #7
|
|||
|
|||
(25-07-2012 12:30)Abyssinier Skrev: Jeg vil lige tillade mig at præcisere dette. Man kan godt bruge nettomålerordningen med integrerede solceller. Om man kan bruge virksomhedsmodellen og afskrive investeringen over skatten med 25% årligt er nok mere usikkert. Du har ganske ret. Jeg fik bare skrevet det forkerte ![]() Inverter: Danfoss TLX PRO+ 8kW Paneler: 27 stk. ZNShine 265W Orientering: Stik syd, 0 grader (vandret på carport) Hjemmeside for solcelleanlæg |
|||
25-07-2012, 13:45
Besked: #8
|
|||
|
|||
Endnu en uddybning, man kan godt bruge virksomhedsordningen også, men dog kan som skrevet ikke afskrive med 25% årligt, man skal anvende regler for fast ejendom som fordeler beløbet linært over 20 år = 5% årligt.
|
|||
26-07-2012, 12:25
Besked: #9
|
|||
|
|||
Ok. Nu var mit oprindelige spørgsmål jo vedrørende eventuelle problemer med at montere på et skifereternit med asbest og det syntes jeg ikke jeg har fået svar på. Må man og er der nogen man kan få til det?
/Svend |
|||
26-07-2012, 13:40
Besked: #10
|
|||
|
|||
Du kan sikkert godt finde nogen som godt vil sætte det op. Når man tænker på hvor mange andre steder nogle kan springe over, så er det nok også et punkt, hvor man kan finde nogen som ser stort på det, og gerne gør det bare for et salg.
Men nej, men må egentlig ikke hverken bore, save, knække eller ellers anvende metalredskaber mod et asbest tag. Så letteste løsning ville nok være at gøre det selv, i hvert fald hvis det er nogen som skulle overholde reglerne, man skal have til at lægge det op. |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|