SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Tagbolte - kan de nå ned i spær
31-07-2012, 08:47
Besked: #1
brihar Offline

Tagbolte - kan de nå ned i spær
Til mit solanlæg får jeg leveret "Tagbolte med plade 200mm".

Jeg kan læse i div. indlæg at I anbefaler at jeg skruer dem ned i spærret.
Hvis ikke lige spærret er under en "bølgetop" på Tegltaget, var min plan at skrue en klods ind i spærret, som jeg så kan skrue tagbolten ned i, men...

Der skal jo også være lidt luft mellem tag og solpanel.
Kan tagbolten nå ned i spærret?
Lægten er 36mm høj.
Teglen kender jeg ikke lige højden på.

Er der rigeligt med længde på bolten?

Jeg skal selvfølgelig bore hul i tagpladerne, men bør jeg også bore for med et lille bor i lægten/spærret, for at undgå et de skulle flække?

Mvh
Brian
Find
Citér
31-07-2012, 09:27
Besked: #2
majland Offline

RE: Tagbolte - kan de nå ned i spær
Det korte svar er at du må op og måle højden af din tagbeklædning og dernæst finde producentens anvisninger for hvor dybt du mindst skal skrue tagskruen ned i spæret.

Tagskruerne fåes i mange længder og det er ikke noget problem at få dem 10cm længere hvis det er nødvendigt.

Men uden angivelse af hvilket system det er og afstanden fra spær til overside tag er det svært at hjælpe.

Bliver tagskruerne længere kan det også være at de skal være 12mm istedet for 10mm.

Så enten bed leverandøren om en monteringsanvisning på _dit_ tag eller også må du selv til at læse producentens vejledninger og beslutter ud fra dette..

2010 10m2 Solvarme
2012 6.9kWp Solceller -
WWW Find
Citér
31-07-2012, 09:50
Besked: #3
Brandbirk Offline

Jeg har monteret på etanit B6, med 200 mm bolte, det passer perfekt.
Jeg vil anbefale at du istedet sætter en lægte på langs med dit spær, det kan laves fra undersiden. De små klodser tænker jeg du vil monterer oppefra, men det giver dig kun bøvl at få tagpladerne skubbet op/ned.
Jeg har billeder på min hjemmeside at hvordan vi monterede vores

http://www.brandbirk.dk

Jesper

Anlæg:
Danfoss 6KW TLX-Pro+ | 37 stk 190w Canadian Solar mono paneler på 2 tagflader.
(16 stk. Syd/Syd-Øst)
(21 stk. Syd/Syd-Vest)
Læs om anlæget her: http://www.brandbirk.dk
Se produktion: http://www.pv-log.com/en/photovoltaicplant-lokesvej-3
Find
Citér
31-07-2012, 10:08
Besked: #4
brihar Offline

Tak for svar, begge 2.
Tanken med klodsen var at monterer den nedefra, ind på siden af spærret.
Det er blot fordi jeg ikke 100% ville kunne ramme ned i spærret, men måske være 2-3 cm fra.

Men jeg bliver hele tiden i tvivl, des mere jeg kigger rundt omkring!
Burde jeg i stedet for bolte, vælge løsningen med bøjlen, hvor jeg skubber teglstenene op og monterer bøjlen ned i lægten?
Grunden til at jeg afskrev den løsning i sin tid var pga. at man (som jeg ser det) bør hakke/slibe noget af stenen, for at der er plads til at bøjlen kan komme ud mellem de 2 tagsten.
Flere (2 personer) har advaret mig imod at bore i teglstenene!
Kommentaren er at jeg skal sikre mig at have nok ekstra sten, da de nemt flækker!

Mvh
Brian
Find
Citér
31-07-2012, 10:46
Besked: #5
majland Offline

(31-07-2012 10:08)brihar Skrev:  Tak for svar, begge 2.
Tanken med klodsen var at monterer den nedefra, ind på siden af spærret.
Det er blot fordi jeg ikke 100% ville kunne ramme ned i spærret, men måske være 2-3 cm fra.

Ved tagskruerne skal man ramme ret præcist ned i spæret for ellers er der ikke træ nok på ydersiden af skruen og man risikerer at spæret flækker. Der skal være flere cm fra kant af træet og ind til skruen (efter hukommelsen se producentens anvisninger) så sørg for at det er en "stor" klods du skruer på siden for ellers får du samme problem ved at skrue i denne. Det vil heller ikke være heldigt at ramme ned mellem klods og spær.

Selvfølgelig vil det hjælpe noget at bore for men afstanden til kanten af træet bør respekteres.

2010 10m2 Solvarme
2012 6.9kWp Solceller -
WWW Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering