SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Søger råd om tracking tilslutning af paneler
10-08-2012, 11:02
Besked: #1
fhp50 Offline

Søger råd om tracking tilslutning af paneler
Jeg skal til at opsætte et solcelleanlæg, og søger lidt teknisk information fra jer erfarne brugere til to spørgsmål, som jeg er i tvivl om.
Anlægget består af en Piko 7.0 inverter og et antal 200W paneler. Taget har afvalmede gavle (smalt for oven) og vender mod ØSØ (ca. 110 grader), hvorfor jeg vil sætte mere end 6kWp paneler op som kompensation for den mindre ideelle retning.

Spørgsmål 1: Inverteren har to indgange, men databladet viser ydelsen hvor indgangene er parallelkoblede. Yder den lige så meget hvis de ikke er parallelkobledede - og hvor hver indgang har forskellig spænding? F.eks. hvis den ene indgang har 14 paneler (øverste række) i serie (ca. 37 Volt pr. stk) og den anden 18 paneler (nederste række)?
Jeg har selvfølgelig mulighed for at serieforbinde 2 af panelerne i den nederste række med øverste række, så begge inverterens indgange får samme spænding (2x16 paneler) og kan parallelkobles, men disse 2 paneler vil få morgensolen lidt senere end panelerne i den øverste række. Hvad vil være bedst?

Spørgsmål 2: Hvis jeg anbringer de to rækker paneler øverst på taget, er der plads til 14 paneler i øverste række og 18 paneler i nederste række = ialt 6,4kWp.
Men hvis jeg går længere ned på taget, er der plads til 15 paneler i øverste række og 19 paneler i nederste række = ialt 6,8kWp. Ulempen er blot at morgensolen så kommer lidt senere til panelerne pga buske hos naboen. Hvad ville I foretrække?
Find
Citér
10-08-2012, 15:32 (Denne besked var sidst ændret: 10-08-2012 af 15:33 KarstenMentz.)
Besked: #2
KarstenMentz Offline

RE: Søger råd om tracking tilslutning af paneler
Hej

Du skal inden du planlægger alt for meget sikre dig at din inverter har mere end en MPP tracher - det er den der styrer energien fra panelerne og der skal en til hver streng af paneler hvis de skal være sammensat af et ikke lige antal.

Dernæst er det ikke sikkert at det er en god forretning at producerer mere end dit eget årsforbrug så det er nok der du skal starte med at definere hvor mange paneler du skal have.

Dernæst er det en gylden regel at alle paneler i en streng skal have så ens belysning som overhovedet muligt - jeg har 2 strenge der er ens og der har den ene streng lidt problemer med sol på det nederste sent om eftermiddagen og det gør at den streng har produceret mindre end den anden ikke meget men mindre. Så du skal tænke på at den mereffekt de 2 ekstra paneler vil give bliver begrænset af den manglende sol om morgenen - det er lidt svært at afgøre precist.

/Karsten Mentz
30 * 230W Zn - 2 stk. SMA 3000 TL21
http://pvoutput.org/list.jsp?id=23366&sid=21243
http://pvoutput.org/list.jsp?id=23366&sid=21255
Find
Citér
10-08-2012, 15:49
Besked: #3
fhp50 Offline

Takker for svaret.
Inverteren har to tracker indgange. Men som nævnt oplyser databladet kun ydelsen med de to indgange parallelforbundne. Så mit spørgsmål går på om det at den har to tracker indgange betyder, at man kan anvende to separate panelstrenge med forskellige antal paneler uden det går ud over ydelsen?

Vores hus har elvarme med et årligt forbrug på ca. 12.000kWt, så vi vil gerne have anlægget til at yde så meget som muligt under nettoordningen. Derfor ekstra paneler så anlægget kan yde de 6000kWp (som inverteren er begrænset til i DK) i flest mulige timer.
Find
Citér
10-08-2012, 18:11
Besked: #4
Nissen Offline

Med din begrænsede plads og store el forbrug, havde jeg nok valgt nogle paneler der havde større ydelse/ m2 tag. Nå men den kommentar kommer vel for sent. Har du ikke noget mere tag hvor der kan monteres flere celler på?

NISSEN
51 stk PW 200 watt Black paneler
2 x Delta Solivia 3.0 EU G4 inverter
Solivia gateway datalogger
Find
Citér
10-08-2012, 18:26
Besked: #5
kurt2000 Offline

(10-08-2012 15:49)fhp50 Skrev:  Takker for svaret.
Inverteren har to tracker indgange. Men som nævnt oplyser databladet kun ydelsen med de to indgange parallelforbundne. Så mit spørgsmål går på om det at den har to tracker indgange betyder, at man kan anvende to separate panelstrenge med forskellige antal paneler uden det går ud over ydelsen?

Vores hus har elvarme med et årligt forbrug på ca. 12.000kWt, så vi vil gerne have anlægget til at yde så meget som muligt under nettoordningen. Derfor ekstra paneler så anlægget kan yde de 6000kWp (som inverteren er begrænset til i DK) i flest mulige timer.

Brug kostalplan eller hvad deres regneark hedder til at lege med opsætningen. Jeg har selv piko5.5 med henholdsvis 10 og 13 paneler.

23 * 230 ZX6P, Kostal Pico 5.5
BavnagerSolar
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering