SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Hjælp til vandret montering
10-08-2012, 22:53
Besked: #1
mikkel Offline

Hjælp til vandret montering
Hej

Jeg bestiller i næste uge et 7 kWp anlæg i tyskland.

Anlægget består af 28 stk. Znshine 250wp mono paneler.

Solcellerne skal monteres vandret i 4 rækker med 7 koloner (jeg har været nødsaget til at ligge dem vandret for at få plads til dem alle )

Men jeg bøvler stadig med hvordan de skal monteres. Vores hus er fra 2010 med beton tegl ( dobbelt S)

Først havde jeg besluttet at montere skinnerne vandret med ansatsbolte og var meget fortrøstningsfuld med dette. (selvom de skulle monteres i lægterne) Men efter at have kigget på min tagsten opdagede jeg et problem. Tagstenene er 30 cm brede, hvilket desværre ikke går op i de 1,6m som panelet er (1575+25 mm afstand mellem kolonerne). Hvis denne løsning skulle føres ud i livet vil det betyde at nogle af boltene vil side i ”bølgedalen” og siden af en ”bølge”. Hvilket kan medføre utæt tag, besværlig boring af hulle mm.

Så har jeg kigget på løsningen med dobbeltskinner: Men Würth programmet vil først have at jeg skal lave en komplet montering til lodrette paneler ( 8 rækker med skinner a 11,5m, og derefter montere 14 stk top-skinner á 4,4m til selve panelmontagen montagen. Denne løsning bliver meget bekostelig.

Hvad er jeres erfaring med dobbeltskinne løsning? Er 8 vandrette rækkerá 11,5m nødvendig, eller er færre tilstrækkelgt? Har fundet nogle billeder med 5 vandrette skinner til et tilsvarende anlæg.

Eller findes der en fornuftig løsning til vandret montering uden dobbelt skinner?

Gode råd vejledning er meget velkommen…

Mvh Mikkel
Find
Citér
11-08-2012, 08:33
Besked: #2
Nissen Offline

RE: Hjælp til vandret montering
Tag lige og læs et par tråde om emnet med fastgørelse på tegl, vi er rimeligetmeget oppe at køre på netop det emne herpå det sidsteBig Grin
Det er særligt det med at bore i stenene der kan være et problem.
Men hvis du ligger panelerne ned og vil have lodrette skinner betyder det vel ikke så meget om der er 5 cm. mere eller mindre mellem skinnerne, det er selvføgelig det optiske men det betyder nok ikke så meget for holdbarheden. Jeg kan godtse en fordel ved lodrette skinner, det giver mere frihøjde under panelerne så sne og is kan glide væk, husk bare at stripse kablerne godt op så de ikke får fat i is og sne.

NISSEN
51 stk PW 200 watt Black paneler
2 x Delta Solivia 3.0 EU G4 inverter
Solivia gateway datalogger
Find
Citér
11-08-2012, 08:50
Besked: #3
Heine Offline

Jeg har monteret et 8 kw anlæg med dobbelt skinner dog fra wasi. Her var standarden at der skulle 4 vandrette skinner ( jeg har som dig 4 paneler liggende) og så har jeg 16 lodrette fastgjort på dem. Jeg har også betontegl og har brugt 3 vejs justerbare tagkroge (er et must, hvis du ikke vil ligge på taget i 14 dage :-))

Det rykker sig ikke det føler jeg mig ganske overbevist om.

Sig til hvis du skal bruge mere info.

/Heine

Inverter: Danfoss TLX 8 PRO+ låst til 6kw
Paneler: 32 stk ZN Shine ZX5M 255 W black
Produktion: Jepsen
Find
Citér
11-08-2012, 14:11
Besked: #4
mikkel Offline

Hej

Nu er det nærmest religiøse tilstande om man er til taghager eller ansatsbolte så den diskussion vil jeg ikke hælde benzin på Tongue

Heine du har vel ikke nogle billeder af diti montageudstyr uden paneler.

Mvh Mikkel
Find
Citér
11-08-2012, 16:59
Besked: #5
Heine Offline

(11-08-2012 14:11)mikkel Skrev:  Hej

Nu er det nærmest religiøse tilstande om man er til taghager eller ansatsbolte så den diskussion vil jeg ikke hælde benzin på Tongue

Heine du har vel ikke nogle billeder af diti montageudstyr uden paneler.

Mvh Mikkel

Jo jeg tror jeg har et enkelt hvor det kun er skinner, smid mig din mail adrså sender jeg det/dem

Heine

Inverter: Danfoss TLX 8 PRO+ låst til 6kw
Paneler: 32 stk ZN Shine ZX5M 255 W black
Produktion: Jepsen
Find
Citér
11-08-2012, 20:09 (Denne besked var sidst ændret: 11-08-2012 af 20:11 Sol-Kongen.)
Besked: #6
Sol-Kongen Offline

Hejsa

Jeg har valgt at bruge wasi's 3 vej-justerbar tagbeslag. Jeg har måtte vende krogen, da mine lægter var kvadratiske(55x55mm). Så de kunne blive "lidt" højere. Selve beslaget er jo beskyttet af tagstenen. Krogene beskytter selve krogen og der vil ikke komme vand ind igennem "åbningen" under normal belastning.

Jeg har brugt en vinkelsliber med en diamant-klinge, til at tilpasse tagstenen til beslaget. En billig en til ca. 100,00 kr. fra et byggemarked.

Jeg har et solfangeranlæg som har været monteret på samme måde, der har endnu ikke været problemer.......;-)

Vedhæftede Fil(er) Billede(r)

Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering