Ultra Discount Anlæg. Målsætning 3KW for under 25000 med alt....
|
12-08-2012, 21:06
(Denne besked var sidst ændret: 14-08-2012 af 07:50 HypHest.)
Besked: #1
|
|||
|
|||
Ultra Discount Anlæg. Målsætning 3KW for under 25000 med alt....
Planen var egentlig at vente nogle år, men jeg har på fornemmelsen at Nettomåler-ordningen bliver ændret på et eller andet tidspunkt. Der er vild vækst i private solcelleanlæg og det er kun et spørgsmål om tid før nogle politikere kommer i tanke om, hvor mange penge de mister i afgifter.
Jeg forudser at de anlæg, der er på markedet om 1-2 år er langt billigere og absolut ikke dårligere. Det er for mange firmaer et rent Klondike og pengene sidder virkelig løst på kunderne. Da alle beregninger går ud fra at et anlæg holder 30 år, så er der ingen fordel i at være de første der køber et 6kw anlæg til helt op til 150.000, som jeg har set i de værste tilfælde. Jeg har undersøgt sagerne og vil mene at jeg vil kunne lavet et godt anlæg på 3kw for under 25.000 incl alt. Dog er det svært at sætte en pris på at jeg monterer den selv og lidt unfair for den virkelige total udgift regnes denne ikke med. Hvor kun 3 KW ?? Jo hovedformålet er at blive koblet på nettomåler ordningen inden den evt bliver ændret. Jeg er typen der laver alt selv og sætter mig grundigt ind i sagerne. (bemærket; det er jeg ikke helt færdig med i denne sag, så der kan komme overraskelser) Jeg har i går indkøbt inverter i Tyskland over nettet. Da denne skal udskiftes senere til en 8-10kw (med begrænset 6kw ud på nettet funktion), var jeg lige glad med om den var brugt eller ny. Effektiviteten kommer efter prisen. Eneste krav var at den skulle være med på Positivlisten. Min første tanke var at købe en defekt inverter og reparere den selv. Det er muligt som elektronik ingeniør, men den kan have fået et lyn og være for defekt til at fixe, så det er lidt for meget gambling. Jeg endte med at købe en Effekta ES 5000-2K for 505,24 incl forsendelse (ca. 3700 DKR) Inverteren har været brugt til demo ifg sælger og er som ny i original kasse. Jeg har også købt en brugt SMC Sunny Boy 3300 for 2800 DKR i Tyskland. Men kun til at teste med. Jeg sælger een af dem igen, så jeg har valgt hvilken jeg vil bruge. Skriver en indlæg når de er ankommet og de er testet. Hvilke paneler vil jeg så vælge... Billig Billig Billig.. Har fundet poly Krystal paneler (ja de ikke helt så pæne blå) til 1400 med moms for 245 Wp. Kan måske findes billigere. Vender til bage med en update på valget. Udfordringer : * Godkendelse af installationen af Aut installatør og anmeldelse til energinet. (der står nok de første 1000 i kø for at få lavet anlæg med et overskud på 20.000 - 60.000 kr, så det kan måske være en lille udfordring at finde en der vil gøre dette for en fair pris) * Huset vender forkert, så med mindre jeg ender med at monterer panelerne på garagen, så vil jeg få et tab på 21-23% * Der vil være en risiko ved at købe dele i den billig ende. * Det er et gæt om Nettomåler-ordningen overhovedet bliver ændret og om det efter en evt ændring, vil være muligt at opgradere anlægget til de fulde 6 KW efter de evt. har lavet den om. * Alle de uforudsete problemer ![]() I er meget velkommen til at komme med positiv eller negativ kritik og følge med i tråden. Forventet projekt tid 2-3 måneder.. |
|||
12-08-2012, 22:23
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Ultra Discount Anlæg. Målsætning 3KW for under 2500 med alt....
Spændende projekt, som jeg gerne vil følge.
Jeg har selv købt den dyre løsning. De giver mig en sikkerhed for der er en i den anden ende, hvis noget skulle gå i stykker. Jeg forudser store problemer med internet butikker, hvis der er paneler/invertere der ikke lever op til påtrygte værdital. Der ringer jeg til min montør, elektrikeren, og siger FIX DET ! Hvis man selv indkøber en inverter og nogle paneler, så har men ikke nogen "garanti" for hvad de 2 ting tilsammen kan producerer af strøm, og det er jo i bund og grund DET det hele handler om. Hvis Ikke mit anlæg laver i nærheden af det som jeg har papir på, så ringer jeg og siger FIX DET ! Kan man få godkendt et anlæg til netoordningne og så bare senere udvide med lidt flere paneler og evt udskifte sin inverter.... Det tror jeg ikke. Det må være DET anlæg der er sat op der er godkendt og DET der skal producerer. Jeg tror at hvis du udskifter komponenter, så er det bag i køen og NY ansøgning (men det er noget jeg tror, IKKE noget jeg har undersøgt) Mit input :-) Jesper Anlæg: Danfoss 6KW TLX-Pro+ | 37 stk 190w Canadian Solar mono paneler på 2 tagflader. (16 stk. Syd/Syd-Øst) (21 stk. Syd/Syd-Vest) Læs om anlæget her: http://www.brandbirk.dk Se produktion: http://www.pv-log.com/en/photovoltaicplant-lokesvej-3 |
|||
12-08-2012, 22:43
(Denne besked var sidst ændret: 12-08-2012 af 22:48 HypHest.)
Besked: #3
|
|||
|
|||
(12-08-2012 22:23)Brandbirk Skrev: Spændende projekt, som jeg gerne vil følge. Hej Brandbirk Det med om man kan monterer flere paneler på inverteren og holde sig under samme godkendelse, er også noget jeg er spændt på at finde ud af. Jeg kan se på den anmeldelse blanket der skal til Energinet fra installatøren skal der udfyldes et punkt om watt : "Installeret kW: * (laveste installeret effekt på inverter eller panel)" Så længe anlægget overholder deres krav i TF 3.2.1. og ikke over 6 kw, er det ikke så vigtigt om man leverer 3kw eller 6kw. Kommer der ny inverter op, ændre data sig i godkendelsen og jeg forventer at der skal en ny af sted, hvis man vil følge reglerne. Egentligt underligt at de vil vide hvor mange m2 det fylder på taget. Det kan være at der er een her på foraet der ved dette ? Jeg skal lige sige at jeg har forståelse for folk der ikke gider nørkle med det selv og køber en dyrere færdigpakke. |
|||
12-08-2012, 23:03
Besked: #4
|
|||
|
|||
Den med m2 er velderes eneste måde at kunne kontrolerer noget på !
Med et sat-foto kan man se om det passer med virkeligheden. Et feks 6KWp anlæg fylder (m2) det samme om det er 190W eller 250W paneler. 250 W panelerne er større og der skal mindre op - men m2 summen er den samme (sådan +/- ganske lidt) Jesper Anlæg: Danfoss 6KW TLX-Pro+ | 37 stk 190w Canadian Solar mono paneler på 2 tagflader. (16 stk. Syd/Syd-Øst) (21 stk. Syd/Syd-Vest) Læs om anlæget her: http://www.brandbirk.dk Se produktion: http://www.pv-log.com/en/photovoltaicplant-lokesvej-3 |
|||
13-08-2012, 21:27
(Denne besked var sidst ændret: 13-08-2012 af 21:28 Torben.)
Besked: #5
|
|||
|
|||
Det er et spændende forsøg eller projekt du er i gang med.
Den største foholdsmesige udgift bliver nok elektrikkeren ![]() I ansøgningen om nettoafregning sætter man x ved 6KW Det er dit elselskab der vil vide hvor stort det er. Jeg tror ikke der bliver rørt ved nettoordningen, det er jo ikke et tilskud. Men elselskabet begynder nok at tage en transportafgift på ca 30 øre. Vedr. pris Din afskrivningsperiode bliver jo tilsvarende lavere, så om 3 år kan du bare starte et nyt projekt. Hvis der skulle blive et problem med et panel, der ikke kan klares med hammer eller andet godt værktøj, så køber du bare et nyt, ligesom mobilen ![]() Og mens du sider og lodder, bør du sende en venlig tanke til dem der først for afskrevet deres anlæg om 20 år. Held og lykke |
|||
13-08-2012, 21:49
Besked: #6
|
|||
|
|||
(13-08-2012 21:27)Torben Skrev: dem der først for afskrevet deres anlæg om 20 år. Sådan et anlæg gad jeg godt høre om ![]() |
|||
14-08-2012, 08:15
Besked: #7
|
|||
|
|||
(13-08-2012 21:27)Torben Skrev: Jeg tror ikke der bliver rørt ved nettoordningen, det er jo ikke et tilskud. Jeg tror nu det vil være staten der for problemer først med afgiften på strøm. Hvis du ser dig om er der afgifter på alt. Efterhånden som ordningen bliver mere og mere populær, så vil der mangle flere og flere penge på den afgift konto. Min tanke er at det kommer til at lyde noget med " Nu har vi opnået en stor fremgang i private solcelle anlæg og prisen på disse anlæg er blevet så billig at vi har fundet nødvendigt at udjævne ordningen bla.bla " men det bliver spændende at se. Jeg for i øvrigt mine 2 invertere sidst denne uge. vender tilbage med svar på test. |
|||
14-08-2012, 10:00
Besked: #8
|
|||
|
|||
(14-08-2012 08:15)HypHest Skrev: Jeg tror nu det vil være staten der for problemer først med afgiften på strøm. Hvis du ser dig om er der afgifter på alt. Efterhånden som ordningen bliver mere og mere populær, så vil der mangle flere og flere penge på den afgift konto. "Min tanke er at det kommer til at lyde noget med " Nu har vi opnået en stor fremgang i private solcelle anlæg og prisen på disse anlæg er blevet så billig at vi har fundet nødvendigt at udjævne ordningen bla.bla " Lige præcis, HypHest, der er jeg meget enig med dig - og jeg tror den kommer som en tyv i natten allerede i løbet af 2013. Dansk Energi (el-selskabernes interesseorg.) har jo allerede været inde og punke Lidegaard i hovedet med "tabte" 22 mia. kroner som følge af de 25.000 estimerede, opsatte anlæg inden udgangen af 2012. (Lidegaard skyndte sig at udtale, at naturligvis levede en så lukrativ ordning på "lånt tid") Så jeg tror allerede der ER lagt en plan (embedsmændene i Energiministeriet) for udfasningen af nettomålerordningen - regeringen skal bare lige have opfyldt visionerne i deres "grønne profil" - og så klapper fælden ![]() Men det er naturligvis min holding. Mvh Folke 38 (?) stk. ZNShine 195W(Black)(37)MS - Ialt 7,41kWp 2 stk. SMA SB 3000TL-21 WASI monteret. Azimut +45° SV Tag 45° http://www.pv-log.com/photovoltaikanlage...ower-plant |
|||
14-08-2012, 10:05
(Denne besked var sidst ændret: 14-08-2012 af 10:06 Tryp.)
Besked: #9
|
|||
|
|||
(14-08-2012 10:00)Birch-Nielsen Skrev: "Min tanke er at det kommer til at lyde noget med " Nu har vi opnået en stor fremgang i private solcelle anlæg og prisen på disse anlæg er blevet så billig at vi har fundet nødvendigt at udjævne ordningen bla.bla " @Folke. -jeg kunne ikke have udtrykt det bedre selv. Politikerne er nogle dobbeltmoralske hyklere som er ååh så vilde med grøn energi osv. men så snart det betyder at der kommer mindre i kassen så de ikke kan køre deres sindssyge omfordelingspolitik er det en anden sag... ![]() Danfoss Solar Inverter A/S - TLX Pro+ 6kW - Software ver. 3.40 Solar Frontier Ltd. / SF145-L CIS (Tyndfilm) 4,93 kWp - 43 m2 Idriftsat 18-6-2012 Nr. 1 på pv-log topliste DK 2012+13+14 |
|||
14-08-2012, 11:33
Besked: #10
|
|||
|
|||
(12-08-2012 22:23)Brandbirk Skrev: Spændende projekt, som jeg gerne vil følge. Nemlig! Jeg fik sat et Type B HPFI relæ på i dag kvit og frit af min elektrikker ![]() Inverter: Danfoss TLX PRO+ 10kW begrænset til 6kW m. PV Sweep - Firmware version 3.42. Paneler: 39 x ET Solar ET-M572185BB. Orientering ca. 75 grader mod vest og 25 graders hældning. |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|