Moment tilspænding af paneler til skinner.
|
14-08-2012, 09:03
(Denne besked var sidst ændret: 14-08-2012 af 09:09 Steen Andersen.)
Besked: #1
|
|||
|
|||
Moment tilspænding af paneler til skinner.
Hej.
Med hvilket moment skal mellem / endeklemmerne tilspændes. Er bange for at spænde dem for hårdt! Ps Det er 8mm bolte der skal tilspændes Mvh Steen |
|||
14-08-2012, 09:45
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Moment tilspænding af paneler til skinner.
(14-08-2012 09:03)Steen Andersen Skrev: Hej. WASI spændes med 18Nm - mon ikke det er nogenlunde det samme for andre fabrikater med lignende alu klemmer og 8mm bolte 2010 10m2 Solvarme 2012 6.9kWp Solceller - |
|||
14-08-2012, 11:13
Besked: #3
|
|||
|
|||
Tak for svaret!
Det lyder rigtigt med de 18nm selvom det ikke er Wasi. Mvh Steen |
|||
15-08-2012, 07:59
Besked: #4
|
|||
|
|||
Åh, er det nu også en factor der skal med, når man skal sætte paneler op?
Skal/bør man investerer i en momentnøgle eller kan man evt. bruge det der er på ens skruemaskine? Er den præcis nok? Hvor vigtigt er det med den moment? Brian 20 stk Yingli Panda 260 watt m. sort ramme 20 stk SolarEdge 300W Poweroptimizer SolarEdge 7 kW 3 faser inverter |
|||
15-08-2012, 08:08
(Denne besked var sidst ændret: 15-08-2012 af 08:09 Solia.)
Besked: #5
|
|||
|
|||
Jysk moment
![]() Klemmerne skal spændes i hånden, ellers risikerer man at smadre både klemmer og paneler. Med venlig hilsen Carl Roger Højsted Solia A/S |
|||
15-08-2012, 08:27
Besked: #6
|
|||
|
|||
Det er vigtigt at de er spændt korrekt. For lidt og det kan gå løst og for meget og du risikerer at bukke rammen på dine paneler eller skinnerne
Men tolerancen på sådan en 8mm bolt er nok temmelig stor. Risikoen ved bare at bruge "jysk moment" er at man nemt kommer til at spænde alt for hårdt. Specielt hvis man ikke har stor erfaring og sammenligninger med en momentnøgle. Jeg har både en lille momentnøgle jeg bruger til bla. mc (og solcellerne) og en større jeg bruger til ting som hjulbolte etc. Jeg synes selv jeg har en ret god fornemmelse for hvad der skal til på forskellige bolte, men alligevel bruger jeg næsten altid momentnøgle på "kritiske" ting som bremser og små bolte i alu i motorer og hjulene på bilerne. Det er ikke mere besværligt at bruge en momentnøgle end en topnøgle - så hvorfor ikke bruge den ... Momentindstillingerne på en moderne skruemaskine er sikkert også fine nok - man skal bare lige have fundet ud af hvilket trin den skal stå på for at det svarer til det rigtige moment. Jeg har ikke haft en i hånden hvor momentet var angivet i Nm. Det har altid være været en skala .... 2010 10m2 Solvarme 2012 6.9kWp Solceller - |
|||
15-08-2012, 10:35
Besked: #7
|
|||
|
|||
Min erfaring er at moment i boremaskinen ikke er god nok, skruerne kan "nappe" og du risikerer at panelerne slet ikke er spændt fast, og så kan de være før dig nede af taget
![]() Vi brugte bare Jysk moment, men en moment nøgle er god at have også til andre ting. NISSEN 51 stk PW 200 watt Black paneler 2 x Delta Solivia 3.0 EU G4 inverter Solivia gateway datalogger |
|||
15-08-2012, 11:43
Besked: #8
|
|||
|
|||
(15-08-2012 10:35)Nissen Skrev: Min erfaring er at moment i boremaskinen ikke er god nok, skruerne kan "nappe" og du risikerer at panelerne slet ikke er spændt fast, og så kan de være før dig nede af taget Hvis ellers man rammer gevindet med et maskinskrue, hvad skulle den så "nappe" fast i ? (Det er alligevel nemmest at ramme gevindet med hånden og ikke med den på et værktøj) Men det kræver at man har kontrolleret momentet på skruemaskinen på forhånd ... 2010 10m2 Solvarme 2012 6.9kWp Solceller - |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|