SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Sider (9): 1 2 3 4 5 ... 9 Næste »
Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Løsning til opsætning af Delta Solivia Monitor
18-08-2012, 11:42 (Denne besked var sidst ændret: 14-11-2012 af 15:49 Jacob.)
Besked: #1
Jacob Offline

Løsning til opsætning af Delta Solivia Monitor
Så kom der nyt fra Delta Solivia

Link til Solivia Monitor

Vejledning findes her, dog kun på tysk:
Link til vejledning

-----------------------------------------------------------------------
Hej

Dette er en vejledning til dem, der som jeg, har samme problemer med at få deres Solivia Gateway (M1G2) til at kommunikere via internetet med http://www.solivia-monitor.com:

I mit tilfælde har jeg to Delta 3.0 G3 invertere og den nye Gateway M1G2.

Monter først din gateway på væggen der hvor den skal sidde permanent.
Sæt derefter netværkskabel fra RS485 porten på din gateway til den ene inverter og dernæst et netværkskabel fra denne inverter til den næste inverter. Afslut det sidste udtag på inverter nr. 2 med et netværkskabel som du klipper over, som er kortsluttet på pin 6 og 7 via samlemuffer med en modstand på mellem 100-150ohm/0,25 watt. Dette er dog kun nødvendigt hvis afstanden mellem inverterne og fra inverter til gateway er mere end 2 meter. Netværkskablet kan f.eks. være et dobbeltskærmet S/FTP CAT6 netværkskabel som ikke lader sig forstyrre af høj og lavfrekvente signaler. Jeg købte kabler, samlemuffer og modstand hos http://www.brinck.dk: link til kabel, link til modstand, link til samlemuffe.

Monter netværkskabel fra gateway til router.
Download IpResolver_Win.zip (hvis du bruger windows) til din PC. Dette kan man gøre her: Download IpResolver
Før du tilslutter strøm til din gateway, skal du sikre dig på hver af inverterne, at de har et unikt ID. Dette gør du på fronten af inverteren under Settings. Vælg f.eks. ID 1 på den der er tilsluttet gateway'en og ID 2 på den anden. Inverteren vil genstarte når du trykker Enter på fronten ved valg af nyt ID.
Tilslut strøm til din gateway og vent på at dens status lampe blinker i et rolig tempo (måder den kan blinke på er beskrevet i den medfølgende vejledning).
Kør IpResolver_Win.exe fra din pc, så vil du få ip adressen på din gateway.
Skriv ip adressen i en browser, så kan du logge ind på din gateway.
Første gang du logger på din gateway, skal det ske med brugernavn Delta (skal være stort D) og password 000000. Dernæst opretter du dit eget login.

I Network Settings, fjernede jeg fluebenet i "Use DHCP to get an IP-address", så er jeg sikker på at den altid har samme IP og jeg kan derved undvære IpResolver fremover. Når du fjerner fluebenet, skal du indtaste IP address, Subnet mask, Network gateway address og IP of DNS server. Vælg en IP adresse som ikke bruges i forvejen i dit netværk (det kan du se ved at logge ind på din router), subnet mask kan du se ved at tjekke din netværksopsætning på din pc, den er typisk 255.255.255.0. Network gateway er den adresse som din router har, typisk 192.168.1.1. IP of DNS server kan du forsøge at sætte til 192.168.1.1, men hvis det ikke virker så skal du indtaste IP'en til din internet udbyders DNS, jeg fandt min her: DNS IP.

I Connection Settings, kan du ændre upload frekvensen fra 15 minutter til 5 minutter.
På Inverter Information kan du se om den har forbindelse til dine inverter. Der skal stå YES ud for hver af dem, når forbindelsen er OK.
Nedenunder inverter oversigten skal der stå, State of the portal connection: Connected og State of the gateway: Normal operation. Så er du sikker på at den er på netværk og klar til at sende data til http://www.solivia-monitor.com.

Åben en browser og gå ind på solar http://www.solivia-monitor.com.
Tryk på Register og opret din profil. I dette moment, kan det godt svare sig at lave en gmail adresse til formålet inden, forklaring kommer senere. Læs den modtagede e-mail og klik på aktiveringslinket (der bliver ikke sendt noget link direkte til en configuration wizard som der står i manualen).

Log ind på http://www.solivia-monitor.com.
I øverste højre hjørne på http://www.solivia-monitor.com, efter du er logget ind, er der et punkt der hedder "Manage Customers".
Klik på dette punkt og opret så en "ny kunde", med en e-mail adresse du IKKE har brugt før. Hvis du forsøger med samme e-mail adresse som du lige har oprettet profilen med, kan du ikke færdiggøre konfigurationen af din gateway.
Her er det derfor smart at have lavet den første oprettelse med en e-mail fra Gmail, (eksempel navn@gmail.com) og derefter oprette den nye kunde med navn@googlemail.com. Mails som sendes til navn@googlemail.com modtages nemlig også af navn@gmail.com.
Når den nye kunde er oprettet, skal du blot følge resten af den "wizard" som du har sat i gang.
Du vil herefter blive spurgt om f.eks. dit Site navn (skriv f.eks. den by du bor i), navnet på din gateway (skriv f.eks. Gateway), din gateway MAC adresse (husk at skrive det med bindestreger mellem værdierne og ikke kolon som du kan aflæse når du er logget på din gateway), dine inverter og panel informationer. Når du når til punktet hvor du skal indtaste lattitude og longitude (bredde og længdegrad), så kan du nemt finde det her Dishpointer. Der bliver også spurgt om højde over havet, her brugte jeg en iPhone app ved navn Elevation.

Når alt er indtastet, afslutter du din wizard og den uploader nu informationen til Solivia databasen.

Herefter kan du logge ind med den oprindelige gmail konto. Der kan muligvis gå op til 15 minutter før der er data fra dine invertere på websitet.

Håber I kan bruge det, ellers så send mig en e-mail, så skal jeg forsøge at hjælpe.

Tak til Nissen og Asichlau for input.

2 stk. Delta Solivia 3.0 G3
7kWp, Ulica Solar UL-250M-60
Solivia Gateway M1 G2
Find
Citér
18-08-2012, 20:33
Besked: #2
Nissen Offline

RE: Løsning til opsætning af Delta Solivia Monitor
På min side er der nogle fejl visninger og manglende data, Delta support har skrevet til mig at de arbejder på sagen og beder mig væbne mig med tålmodighed da de arbejder på sagen. Der sker også jævnlig fremskridt så det kommer nok!
Er der nogen der har fundet ud af hvor man ser hele dagens produktion?

NISSEN
51 stk PW 200 watt Black paneler
2 x Delta Solivia 3.0 EU G4 inverter
Solivia gateway datalogger
Find
Citér
19-08-2012, 03:30
Besked: #3
Asichlau Offline

Når du er inde på din startside. Er der baner der hedder Dag - uge - måned - år

Hvis du trykket på dag for du den totale produktion:-)
Find
Citér
19-08-2012, 08:08
Besked: #4
Nissen Offline

(19-08-2012 03:30)Asichlau Skrev:  Når du er inde på din startside. Er der baner der hedder Dag - uge - måned - år

Hvis du trykket på dag for du den totale produktion:-)

Ja du kan se grafen, men der er da ingen tal for produktionen?

NISSEN
Find
Citér
19-08-2012, 11:03
Besked: #5
Asichlau Offline

Jo hvis du køre din mus hen over er der tal for dags produktionen.
Find
Citér
19-08-2012, 11:19
Besked: #6
Nissen Offline

Ja der kommer tal frem for hvert kvarter, for hver inverter men den sumerer da ikke op.
Når du skifter til månedsvisning kan du aflæse dagsproduktionen men igen ikke samlet kun på hver inverter. Jeg er altså ikke imponeret af den hjemmeside, og vi mangler også at kunne sammenligne med andre syntes jeg.

NISSEN
Find
Citér
19-08-2012, 11:36
Besked: #7
Asichlau Offline

Hvis det bunder sig i, at du skal ligge to tal sammen - tja så er du en heldig mand, hvis du gider og hæfte dig ved det. :-)

Med hensyn til at samligne med andre anlæg, så giver jeg dig fuldkommen ret. Der mangler lidt kommunikation på tværs. Også mobil app mangler men den burde komme snarest.

Men jeg tror generalt at data logger til ens anlæg, er sjovt og hyggeligt det første år, også der efter falde ens interesse for det. Det er fedt at man kan få fejl meldinger osv. Men personligt gider jeg ikke samlingen på tværs de næste 10-15 år. Bare anlægget virker, så har jeg ikke behov for at måler "samlingen udstyr"

Men vi er jo mænd, så det ligger i vores gener at samlinge udstyr.
Find
Citér
19-08-2012, 11:46
Besked: #8
Nissen Offline

(19-08-2012 11:36)Asichlau Skrev:  Hvis det bunder sig i, at du skal ligge to tal sammen - tja så er du en heldig mand, hvis du gider og hæfte dig ved det. :-)

Med hensyn til at samligne med andre anlæg, så giver jeg dig fuldkommen ret. Der mangler lidt kommunikation på tværs. Også mobil app mangler men den burde komme snarest.

Men jeg tror generalt at data logger til ens anlæg, er sjovt og hyggeligt det første år, også der efter falde ens interesse for det. Det er fedt at man kan få fejl meldinger osv. Men personligt gider jeg ikke samlingen på tværs de næste 10-15 år. Bare anlægget virker, så har jeg ikke behov for at måler "samlingen udstyr"

Men vi er jo mænd, så det ligger i vores gener at samlinge udstyr.

Du har delvis ret, men det er da bare så lille en ting at lave, så det irriterer mig at Delta ikke har taget det med, ligeledes kunne man da nemt gøre det så man selv bestemte hvilke oplysninger der skal være i de der bokse der skifter nederst på siden.
Om jeg gider at sammenligne om 2 år? Ved ikke og lige nu sammenligner jeg bare på de andre potaler, men ingen ser mine tal og føler lidt at jeg "nasser" på dem med offentlige tal, for hvis alle gør som mig så kan vi jo ikke sammenligne!

NISSEN
Find
Citér
19-08-2012, 12:26 (Denne besked var sidst ændret: 19-08-2012 af 12:27 Jacob.)
Besked: #9
Jacob Offline

Jeg er fint tilfreds med at kunne aflæse den samlede dagsproduktion for begge invertere på månedsvisningen. De to søjler oven på hinanden, kan jo nemt aflæses i eksemplet til ca. 25kWh for 18. august og 15kWh for 19. august.

Som Asichlau nævner, så kan man derudover aflæse hver af inverternes produktion ved at bevæge musen over de to blå søjler. Så i min optik, er der ikke grund til at lægge de to søjlers tal sammen, jeg aflæser det jo bare på y-aksen.

(19-08-2012 11:19)Nissen Skrev:  Ja der kommer tal frem for hvert kvarter, for hver inverter men den sumerer da ikke op.
Når du skifter til månedsvisning kan du aflæse dagsproduktionen men igen ikke samlet kun på hver inverter. Jeg er altså ikke imponeret af den hjemmeside, og vi mangler også at kunne sammenligne med andre syntes jeg.

2 stk. Delta Solivia 3.0 G3
7kWp, Ulica Solar UL-250M-60
Solivia Gateway M1 G2
Find
Citér
12-09-2012, 19:20
Besked: #10
MereSol Offline

Jeg har forespurgt hos Delta, på en app til smartphone og fået dette svar:
"There is no android app planned for this. The portal will be switched to html in the next few months. After that is done, the website should work on all standard browsers."
Det bliver rart, at kunne tjekke dagens produktion uden at skulle sidde ved computeren.
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Sider (9): 1 2 3 4 5 ... 9 Næste »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering