Er det dumt at få monteret her i efteråret?
|
20-08-2012, 19:56
Besked: #1
|
|||
|
|||
Er det dumt at få monteret her i efteråret?
Vi har lånt penge til et 6kw solcelleanlæg med henblik på at få det monteret her om en måneds tid. Men nu er jeg kommet til at tænke på om det vil være en dum ide at montere solceller her i efteråret, eftersom det jo ikke har lagt der i løbet af sommeren for at få el-måleren til at løbe baglæns, så for resten af 2012 vil vi ikke kunne komme til at producere ret meget el, i forhold til hvis vi havde haft det liggende i sommerhalvåret også.
Monteringen af anlægget udgør en 20-23.000 kr så der er jo en god slat til det der BoligJobordning-fradrag-halløjsa (som jo kun gælder i 2012), og er det ikke ca 1/3 man "får i lommen" efter fradrag, svarende til altså ca 7.000 kr. Dvs. at anlægget skal falde ca 7.000 kr i pris fra nu og til foråret, for at vi kan "break even" ved at vente med at montere til foråret, fremfor nu. Eller har jeg misforstået noget? Mht. strømforbrug, så kommer vi til at forbruge mere strøm (pga. opvarmning) end solcellerne kan producere, så set over et år, vil vi aldrig komme til at producere mere end vi forbruger - hvis det har betydning for bedømmelsen af om hvorvidt det gør en forskel om at montere i efteråret eller foråret? |
|||
20-08-2012, 20:05
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Er det dumt at få monteret her i efteråret?
Syntes nærmere det er et spørgsmål om du tør vente, de gunstige ordninger lever nok på lånt tid, ingen ved hvordan reglerne bliver, men de bliver nok ikke bedre. Jeg ville klart gøre det nu og så bruge afskrivningsmetoden, og ikke lønfradrag, afskrivning giver jo mindst 40 % afhængig af din skatteprocent den anden giver kun 33 %.
Hvor stort forbrug har i ? NISSEN 51 stk PW 200 watt Black paneler 2 x Delta Solivia 3.0 EU G4 inverter Solivia gateway datalogger |
|||
20-08-2012, 20:10
Besked: #3
|
|||
|
|||
Årligt forbrug ca. 8-9000 kWh.
Jeg er også ret sikker på at diverse ordninger som er idag, ikke varer ved - BoligJobordningen ved vi jo allerede får ende i år, men den skal vist erstattes af noget andet som primært fokuserer på energimæssige forbedringer så vidt jeg kan forstå, så der er solceller nok også i blandt - men om det giver ligeså mange kroner i lommen som ordningen idag, det er nok tvivlsomt. Det værste vil næsten være hvis nettomålerordningen forsvinder - men det gør den forhåbentlig ikke med tilbagevirkende kraft - ellers har folk da hvertfald investeret i noget der skal afbetales over 8-10 år, under falske forudsætninger. |
|||
20-08-2012, 20:14
Besked: #4
|
|||
|
|||
Med mindre det er plads på taget der er problemet så kan du da sagtens lave 9.000 kwh, det gør jeg (håber jeg)
![]() Om fremtiden kan vi kun spå. NISSEN 51 stk PW 200 watt Black paneler 2 x Delta Solivia 3.0 EU G4 inverter Solivia gateway datalogger |
|||
20-08-2012, 20:15
Besked: #5
|
|||
|
|||
Sydvendt kan jeg nok ikke klare mere end et 6kw anlæg, men har også lidt mod øst og vest, hvor der nok er plads til 4 paneler på hver side.
Men man må jo slet ikke lave 9kw (endnu)? |
|||
20-08-2012, 20:19
(Denne besked var sidst ændret: 20-08-2012 af 20:21 Dinsol.dk.)
Besked: #6
|
|||
|
|||
(20-08-2012 20:15)Horsens Skrev: Sydvendt kan jeg nok ikke klare mere end et 6kw anlæg, men har også lidt mod øst og vest, hvor der nok er plads til 4 paneler på hver side. du må lave 6 kw i timen i alle de timer solen skinner mit anlæg har lavet pt 6820 kwt siden 03-03-2012 teoretisk års kapicitet 10381 kwt Nu med Tesla 3 & Nissan Leaf el-bil http://nissan-leaf.dinsol.dk/#home ----------------- Solcelle Opstart 03-03-2012 7,050 kwp. Deger Tracker 5000 n t . 8 kw 3 faset Solaredge inverter Anlæg nr 2 start okt 2015 På stativ 7,800 kWP 17 kw 3 fastet solaredge inverter neddroslet til 6 kw. |
|||
20-08-2012, 20:19
Besked: #7
|
|||
|
|||
Du bør læse nogle af de udmærkede tråde her på siden om emnet, ligeledes energinet.dk hvor der står mere om 6 kw reglen, men kort så må inverteren ikke yde mere end 6 kw i timen, men du må gerne have mere på taget., og dermed forlænge dagen
NISSEN 51 stk PW 200 watt Black paneler 2 x Delta Solivia 3.0 EU G4 inverter Solivia gateway datalogger |
|||
20-08-2012, 20:23
Besked: #8
|
|||
|
|||
Smart nok med at forlænge dagen ved at sætte et større anlæg op. Men som sagt, det kommer til at knibe med pladsen, og rent udseendemæssigt så vil et 6kw anlæg nok også passe bedst til vores hus.
Regeringen skal jo også have lidt skatter og afgifter for den smule strøm vi er nødt til at købe om året, som solcellerne ikke kan producere ![]() |
|||
20-08-2012, 20:26
Besked: #9
|
|||
|
|||
Jeg tror du skal læse lidt op på skattemulighederne. Det virker som om du overså Nissens kommentar vedr. det.
Du nævner hele tiden boligjobfradrag osv. Men den mest fordelagtige for langt de fleste er den med afskrivninger - hvor efter du over en årrække kan fratrække hele din investering (+ endda 15%). Kort fortalt. Det er noget mere en det der boligjobfradrag. Den ordning (ofte kaldt regnskabsmetoden) er ikke besluttet at skulle ophøre. Men det kan selvfølgelig ske alligevel. Lige nu bliver disse gunstige ordninger faktisk drøftet - det fremgår ag Jyllans Posten i dag. Det fremgår også, at man måske vil satse på større anlæg (hvilket jeg så tolker som, at den 6kw-begræsning flyttes opad). Nu kom jeg til at skrive mere end tænkt. Men husk det der med afskrivninger som en overordentlig god mulighed - endnu. Jeg regner selv med at tænde for mit anlæg i morgen (9 kWp). |
|||
20-08-2012, 20:30
Besked: #10
|
|||
|
|||
klr,
Du har ret (og jeg havde helt svedt det ud) - jeg havde faktisk besluttet mig for at tage afskrivningen (regnskabsmetoden), og så kan man jo ikke benytte sig af boligjobordningen. Men jeg har et møde med en revisor der er inde i solceller, i næste uge, for at drøfte det økonomiske nærmere, og sikre mig at regnskabsmetoden er det bedste for vores økonomi. Har du et link til den Jyllands-Posten artikel? |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|