Er tyndfilm flottere end mono?
|
21-08-2012, 09:26
Besked: #1
|
|||
|
|||
Er tyndfilm flottere end mono?
Jeg er ny inden for solcceller og søger lidt kommentarer eller råd i min jagt på et solcelleanlæg.
Mit hus og grund ligger placeret så tagfladen er meget tydelig fra haven og det omkringliggende villakvarter. Jeg søger derfor en løsning der skæmmer mindst muligt. Umiddelbart er der nogle parametre som betyder noget for mig mht. æstetik: - Farve (helst sort, da taget er sort) - Mindst mulig afstand til tag / luft under paneler. Integration i taget er desværre ikke en mulighed. - Reflektion i paneler. Dette har fået mig til at kigge på et tyndfilmsanlæg (22 stk. Solar Frontier SF145-L + Danfoss TLF Pro+ 6KW) med Starfix II monteringsæt. Tyndfilmspanelerne virker umiddelbart lidt pænere end mono pga. den mere ensartede overflade og mindre refleks. Desværre kan jeg ikke finde nogle tyndfilmsanlæg i mit område så jeg vil gerne høre om folk herinde er enige i dette? :-) Er det korrekt at Starfix II vil medføre en montering tættere på taget i forhold til standardmontering af mono-/polypaneler? CIS panelerne skulle jo kunne håndtere den mindre afkøling. Et yderligere argument for tyndfilm burde være at tagpladen er vestvendt (v-sv), men jeg har svært ved at finde dokumentation for at dette argument har hold i virkeligheden. Jeg har tagflade nok så pladsen er ikke noget problem, selvom jeg selvfølgelig er klar over at monteringen af tyndfilm er lidt dyrere end mono og poly. Jeg er villig til at betale lidt mere for at få den pæneste løsning. Kommentarer eller forslag til andre solcelleanlæg er meget velkomne! |
|||
21-08-2012, 11:01
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Er tyndfilm flottere end mono?
(21-08-2012 09:26)larssoe Skrev: Jeg er ny inden for solcceller og søger lidt kommentarer eller råd i min jagt på et solcelleanlæg. Jeg ville uden at blinke svare "JA" - tyndfilm er umiddelbart æstetisk flottere end mono'er. Har selv lige hentet et mono-anlæg hos WILBERTS, men det hang noget sammen med pris/plads/produktion at gøre. Naboens tag - som jeg har direkte udsyn til fra min udestue - er lige blevet belagt med Solar-Frontier tyndfilm, og der ser rigtigt godt ud synes jeg. Hans tag vender NØ og SV (sammenbygning) og det kører som det skal. Så har du finanserne, og søger det æstetiske, så ville jeg også vælge tyndfilm (at jeg så ikke er Danfoss-fan, er en helt anden sag ) ![]() Punktet omkring Starfix monteringsystem har jeg ikke kompetance til at kunne ytre mig omkring. Mvh Folke 38 (?) stk. ZNShine 195W(Black)(37)MS - Ialt 7,41kWp 2 stk. SMA SB 3000TL-21 WASI monteret. Azimut +45° SV Tag 45° http://www.pv-log.com/photovoltaikanlage...ower-plant |
|||
21-08-2012, 11:48
Besked: #3
|
|||
|
|||
Jeg afskrev tyndfilm pga. den lidt mere besværlige montering, men hovedsageligt pga. at det vejer mere per kvm. Jeg har ellers plads nok.
Havde det være betydeligt billigere per kW, så havde jeg måske overvejet at få lavet en ingeniørberegning på vægten, men det er det ikke. Prisen per kW er vist ca. den samme. |
|||
21-08-2012, 11:59
Besked: #4
|
|||
|
|||
(21-08-2012 11:01)Birch-Nielsen Skrev: Jeg ville uden at blinke svare "JA" - tyndfilm er umiddelbart æstetisk flottere end mono'er. Har selv lige hentet et mono-anlæg hos WILBERTS, men det hang noget sammen med pris/plads/produktion at gøre. Naboens tag - som jeg har direkte udsyn til fra min udestue - er lige blevet belagt med Solar-Frontier tyndfilm, og der ser rigtigt godt ud synes jeg. Hans tag vender NØ og SV (sammenbygning) og det kører som det skal. Så har du finanserne, og søger det æstetiske, så ville jeg også vælge tyndfilm (at jeg så ikke er Danfoss-fan, er en helt anden sag ) Meget brugtbart svar. Mange tak! |
|||
21-08-2012, 12:02
Besked: #5
|
|||
|
|||
(21-08-2012 11:48)F1240 Skrev: Jeg afskrev tyndfilm pga. den lidt mere besværlige montering, men hovedsageligt pga. at det vejer mere per kvm. Jeg har ellers plads nok. Ja, priserne virker nogenlunde ens. Taget er kun 6-7 år gammelt så jeg går ikke ud fra at vægten på de 20 kg pr panel bliver et problem, men det må jeg hellere sørge for at vende med leverandøren når jeg når så langt. |
|||
21-08-2012, 20:10
(Denne besked var sidst ændret: 21-08-2012 af 20:12 Tryp.)
Besked: #6
|
|||
|
|||
Du kan se en installation med præcis de paneler du taler om her:
http://www.pv-log.com/photovoltaikanlage-violvej-4/info -og så skader det jo ikke at de yder supergodt...:-) http://www.pv-log.com/photovoltaikanlage...l-danemark ![]() Danfoss Solar Inverter A/S - TLX Pro+ 6kW - Software ver. 3.40 Solar Frontier Ltd. / SF145-L CIS (Tyndfilm) 4,93 kWp - 43 m2 Idriftsat 18-6-2012 Nr. 1 på pv-log topliste DK 2012+13+14 |
|||
21-08-2012, 22:35
Besked: #7
|
|||
|
|||
(21-08-2012 20:10)Tryp Skrev: Du kan se en installation med præcis de paneler du taler om her: Husk at disse "super" paneler yder bedst ved +25 grader og derover (juli / august) det bliver spændende at følge dem resten af året :-) Inverter: Danfoss TLX PRO+ 10kW begrænset til 6kW m. PV Sweep - Firmware version 3.42. Paneler: 39 x ET Solar ET-M572185BB. Orientering ca. 75 grader mod vest og 25 graders hældning. |
|||
21-08-2012, 22:42
Besked: #8
|
|||
|
|||
(21-08-2012 22:35)Emiku Skrev: Husk at disse "super" paneler yder bedst ved +25 grader og derover (juli / august) det bliver spændende at følge dem resten af året :-) Er du sikker på de har positiv temp. coff. eller det bare det forhold at tyndfilm yder bedre end mono ved høje (over 25 gr.) temperaturer ? Tror nemlig ikke det hjælper på deres ydelse at varme dem op til 50 eller 80 gr. ;-) |
|||
02-09-2012, 17:18
Besked: #9
|
|||
|
|||
(21-08-2012 09:26)larssoe Skrev: Er det korrekt at Starfix II vil medføre en montering tættere på taget i forhold til standardmontering af mono-/polypaneler? CIS panelerne skulle jo kunne håndtere den mindre afkøling. Nej, det er ikke korrekt. Starfix II er et 'kryds-system' hvor de underste skinner er af den almindelige slags, men monteret lodret. På disse sidder de særlige vandrette sorte skinner med not til panelerne. Antal skinner er lig med antal rækker paneler + 1. Afstand til tag er altså næsten den samme som et alm. enkeltlags montagesystem, endda nok ca. 3 mm mere. Systemet giver en meget flot og ensartet overflade, det er nemt at lægge, og et panel kan nemt afmonteres om nødvendigt. Dette 'design-system' får man også lov at betale for, måske en trediedel mere end andet eller deromkring. mvh. Lars A. |
|||
02-09-2012, 19:24
Besked: #10
|
|||
|
|||
(02-09-2012 17:18)lysandk Skrev: Nej, det er ikke korrekt. Starfix II er et 'kryds-system' hvor de underste skinner er af den almindelige slags, men monteret lodret. På disse sidder de særlige vandrette sorte skinner med not til panelerne. Antal skinner er lig med antal rækker paneler + 1. Afstand til tag er altså næsten den samme som et alm. enkeltlags montagesystem, endda nok ca. 3 mm mere. Takker mange gange for det gode svar! :-) Kender du til andre monteringssystemer som giver en lige så flot overflade? |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|