Elmåler
|
23-08-2012, 08:11
Besked: #1
|
|||
|
|||
Elmåler
Hej alle
Jeg har et spørgsmål, som jeg ikke synes jeg kan finde en tråd herinde der giver mig et helt klart svar på. Kan være jeg ikke har ledt nok ![]() Mit spørgsmål går på det tal der står på min elmåler under RWD, altså hvad der er gået retur, om det viser den totale produktion der er lavet, eller om mit eget forbrug ikke er registeret, da det ligesom er brugt inden det rammer måleren. Nogen der kan hjælpe ? |
|||
23-08-2012, 08:51
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Elmåler
RWD er normalt det, du har lagt på "lager"
Der er 3 tal du skal kikke på, hvis du vil regne lidt på det. - Forbrugstæller, som tæller hvor meget du henter ned fra el-nettet. - RWD som viser hvor meget du har lagt ud på lageret/elnettet. - Total produktion - står normalt på din/dine invertere. Så kan du lave forskellige regne stykker ud fra det. F.eks. Forbrugstæller - RWD = kWh forbrug som skal betales. Totalproduktion - RWD = kWh brugt egen strøm inden der blev lagt på lager 42stk ALu Monokryst 195 Wp Solar Innova 2 x SMA Sunny Boy 3000HF 8.190kWp PVoutput.org Total PV log |
|||
23-08-2012, 09:05
Besked: #3
|
|||
|
|||
Normalt vil det der registreres i Elselskabets måler være forskellen på det du producerer og det du bruger. Jeg mener at min måler har mindst to tællerværk, hvor den ene tæller op når jeg netto forbruger fra nettet og den anden tæller op når jeg netto producerer. Så vidt jeg kan se er det kun den der viser mit træk fra nettet der er synlig i displayet. Det er iøvrigt en Kamstrup 382L.
Hvis du skal aflæse hvad du producerer skal du enten have data fra inverteren eller sætte en bimåler mellem invertere og nettilslutning. Inverterens måling kan i nogle tilfælde godt være lidt unøjagtig, nogle nævner 1-2%, men jeg kender ikke præcise tal, så hvis du skal have en nøjagtig måling af produktionen til f.eks. at bevise over for Skat, hvad du har produceret kan det måske være nødvendigt med en bi-måler. Jeg siger måske, fordi jeg tror ikke der er mange der erfaring med, hvordan Skat vil kræve dokumentation for produktion i forbindelse med brug af regnskabsmetoden, hvor man jo skal betale skat af 60 øre pr. kwh man producerer. Det kan tænkes at Skat vil lave et gæt på din produktion ud fra en angivelse af dit anlægs registrerede Kwp eller en anden metode, hvis man ikke har en nøjagtig måling. Det jeg har skrevet her er gætværk, undtagen det med at elmåleren kun registrerer forskellen på forbrugt og produceret. Inverter: 2 stk. ZeverSolar EverShine TL3000 Paneler: 30 stk. 200W Mono: ZnShine ZXM5(BK)-72-200 Forhandler/Leverandør: XL-Byg Hals / Feiyue Group PVOutput. Drosselvej13VH Team of 2x3000W |
|||
23-08-2012, 10:40
Besked: #4
|
|||
|
|||
(23-08-2012 09:05)PeterJ Skrev: Inverterens måling kan i nogle tilfælde godt være lidt unøjagtig, nogle nævner 1-2% Selvom inverterens tælleværk skulle tælle 2 % for lidt burde det være godt nok for skat. Et typisk solcelleanlæg producerer under 6000kWh. Så tager vi de de 2% af 6000 til 0,60 er det kun 72kr for lidt man beskattes af. Dvs en skatteundragelse under 45kr 2010 10m2 Solvarme 2012 6.9kWp Solceller - |
|||
23-08-2012, 12:03
Besked: #5
|
|||
|
|||
Tak for de fine og uddybende svar.
Hilsen Klaus |
|||
23-08-2012, 15:56