Fordel at parallelforbinde på Piko 4,2 ?
|
26-08-2012, 00:09
Besked: #1
|
|||
|
|||
Fordel at parallelforbinde på Piko 4,2 ?
Vil gerne høre om der er nogen der ved/kan gennemskue, om jeg dels kan vinde lidt effektivitet ved at parallelkoble de to strenge på min Piko 4,2, dels om jeg evt. risikerer at overbelaste noget ved det. (Det er en del år siden jeg havde fysik, og er ikke helt sikker på om jeg nu husker helt korrekt, hvordan det er når man parallelforbinder ;-))
Som det er sat op nu, har jeg en streng med 10 paneler der peger mod sydvest, og en streng med 8 paneler der peger mod sydøst. Det er ZNShine 255W paneler med følgende data ved 25 grader: Vmax: 49 V , Impp: 5,21 A , Voc: 59,8 V, Isc: 5,55 A. Pikoén: Max DC indgangsspænding (tomgangsspænding) 950 V Min. DC-indgangsspænding 180 V DC start-indgangsspænding 180 V DC nominel spænding 680 V Maks. MPP-spænding 850 V Min. MPP-spænding med entracker drift -500 V Min. MPP-spænding med totracker- eller parallel drift– 360 V Maks. DC-indgangsstrøm 9 A Maks. DC-indgangsstrøm ved parallelforbundet drift – 13 A (Hvis man evt. vil se hvad der står i manualen omkring parallelkoblingen, er det siden 9 og 10 i linket her: http://www.vejbyenergi.dk/userfiles/file...-27_s.pdf) På forhånd tak Bjarne |
|||
26-08-2012, 09:00
Besked: #2
|
|||
|
|||
RE: Fordel at parallelforbinde på Piko 4,2 ?
Prøv at hente beregningsprogrammet PikoPlan fra Kostal's hjemmeside. (excel ark).
Så kan du selv lege og beregne om du har den optimale sammensætning. |
|||
26-08-2012, 09:05
(Denne besked var sidst ændret: 26-08-2012 af 10:12 max.)
Besked: #3
|
|||
|
|||
du kan ikke parellel koble når der ikke er samme antal og den samme retning
Inverter: Danfoss TLX PRO+ 6kW SW 3,16 Paneler: 24x ZNShine ZX255 Mono/Sort 6,12 kWp Orientering: 203 grader, 25 graders hældning http://www.pv-log.com/photovoltaikanlage-teglhjen |
|||
26-08-2012, 09:55
Besked: #4
|
|||
|
|||
Ja jeg har prøvet at se på tingene med Pikoplan, men det synes jeg gav mig mere forvirring, for der ser det for mig nærmest ud som om man serieforbinder alle paneler i en streng, og så parallelkobler de to trackere, og det går i alt fald ikke i mit tilfælde, for så bliver spændingen for høj.
Det jeg ikke kunne gennemskue, er om der er noget regulering i inverteren, så den ved to strenge der er parallelkoblede, kan optimere på den ene tracker først, og så efter behov koble den anden til, når der er effekt til mere end een. (Sådan har jeg forstået det virker hvis man har det hele på en streng, og de to trackere er parallelkoblede, og det var det der fik mig til at tænke på om tracker 1 kunne supplere op med energi fra den anden panelflade, når nu de ikke vender i helt samme retning. Men der er selvfølgelig det problem, at der ikke er samme antal paneler og dermed også forskel i spænding som Max påpeger) mvh Bjarne |
|||
26-08-2012, 12:56
Besked: #5
|
|||
|
|||
Kan man også parallelforbinde piko 5,5 ? Kostal manualen siger nej, jeg mener have læst nogle her i forumet har gjort det.
Hilsen Michael |
|||
26-08-2012, 15:54
Besked: #6
|
|||
|
|||
(26-08-2012 12:56)michael Skrev: Kan man også parallelforbinde piko 5,5 ? Kostal manualen siger nej, jeg mener have læst nogle her i forumet har gjort det. Du kan selvfølgelig godt paralelkoble og samle alle de paneler/strenge du vil og tilslutte dem inverteren, så længe du overholder specs. max. Volt og Ampere. Også på en 5.5'r. Men du kan ikke paralelkoble inverteren indgange og få dem til at virke som een. Det er kun den lille 4.2 og storebrødrene. Hvorfor det ikke kan lade sig gøre på en 5.5 må have noget med inverter konstruktionen at gøre, som kun Kostal kan give en god forklaring på. |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|