SøgMedlemslisteKalenderHjælp
Hej og velkommen, gæst! Log indOpret brugerprofil

Solcelledebat.dk

Skriv svar 
Threaded Mode | Linear Mode
Max DC-input pr. mpp-tracker
27-08-2012, 21:48
Besked: #1
lysandk Offline

Max DC-input pr. mpp-tracker
Jeg har pløjet nogle tråde igennem, uden dog helt at have fundet svar på følgende:
Invertere med 2-3 mpp-trackere anses for en fordel, dersom man ønsker senere udbygning, og dermed har frihed til at tilslutte evt. andet type panel. Samlet effekt må ikke overstige inverterens, selvfølgelig.

Men i datablade finder jeg nærmest aldrig en angivelse af hvor meget effekt én tracker kan håndtere. Eksempel:
Piko 10.1 har max. DC-spænding 950V og strøm 12,5A. Jeg planlægger at tilslutte 30 paneler (TF), der måske kan yde 9A ved 480V. Det er 4320W. Flere paneler kunne måske yde 10A ved 600V, altså 6kW.
Men kan blot én af trackerne 'handle' disse effekter?

Jeg har spurgt supporten hos tyske Solutronic om emnet vedr. deres SOLPLUS 100 10kW inverter. Svaret var at hver af de 3 trackere kunne handle 3300W. Se det er jo ikke ligegyldig snak, når man skal planlægge sin komfiguration.
Pikoplan siger ok til ovennævnte eksempel, og Lynxplanner ligeså - altså tilslutning af ca. 4500W til blot én tracker.

Er de rkloge hoveder der kan sige noget om 'problemstillingen'?

mvh.
Lars A.
Find
Citér
28-08-2012, 11:01 (Denne besked var sidst ændret: 28-08-2012 af 11:02 F1240.)
Besked: #2
F1240 Offline

RE: Max DC-input pr. mpp-tracker
En anden vigtig årsag til at have flere MPP-trackere er hvis man har flere forskellige panel-flader eller skygge-forhold, der gør at man helst ikke vil have alle paneler styret sammen.

Men det du spørger om står faktisk i databladet. Det er jo DC og effekten er som bekendt spænding*strøm.

Databladet for panelerne viser hvilken strøm, der går ved hvilken spæning (ofte som en graf) og angiver hvad spænding og strøm er i det punkt, der giver maximal effekt (Vmpp, Impp) samt hvad Voc og Isc er.
Dette skal din Inverter kunne håndtere (for hele strengen).

Når du så kobler - lad os sige - 16 200W moduler i serie til en indgang på din Solutronic SP100, så giver det en spænding på 16*Vmpp (som så ikke må overstige 750 ifølge SP100s datablad) og strømmen er den strøm der står databladet for panelet Impp.
Effekten er så 16*Vmpp*Impp. Men det er jo forskelligt for forskellige paneler.
Man kan selvfølgelig spørge sig selv hvad SP100 gør, hvis den en dag, møder en streng af paneler, der giver 10A ved 750V (begge dele indenfor dens spec) - det er jo en betydelig større effekt end 3300. De 3300 kommer jo af at den egentlig er en 12kW inverter (som står i databladet), begrænset til 10kW, divideret med de 3 indgange. Jeg gætter på at den skruer lidt ned og findet et Power-point, der passer den bedre. Det er jo sådan begræsningen (til 10kW eller 6kW) i den virker.

Du skal selvfølgelig også huske at den samlede Voc på den koldeste vinterdag (find panelets temperatur-kvotienter) ikke overskriver max Voc på 850V på inverteren.
Principielt burde man regne dette ud for panelet en størrelse bedre, da der jo ofte er nogle procents positiv sortering, der gør at du principielt kan stå med et panel, der er næsten ligeså godt som nummeret bedre. (og med deraf højere værdier)

Solutronic har i øvrigt et regneark til at sige god for din konfiguration til deres invertere.
Find
Citér
28-08-2012, 11:07
Besked: #3
KarstenMentz Offline

Hej

Der er flere parametre der skal være overhold samtidigt.

Når der opgives 3300W pr tracker er det vigtigt at du ikke går for meget over dette - ikke fordi det vil skade inverteren men fordi du ikke vil kunne få mere effekt ned fra panelerne end de her nævnte 3300 W.

Hvis du kigger på talene 950V og 12,5 A giver det jo 12Kw - det er fordi denne inverter har en vis fleksibilitet på indgangen. Den accepterer op til 950V ELLER 12.5 A - ikke samtidig. Det ville være meget uheldigt hvis inverteren kun havde et meget lille arbejdsområde på indgangen (den ville blive svær at dimmentionerer og dermed svær at bruge)

Når den kan håndterer 950V kan der jo sættes mange paneler i serie - hvilket giver en mulighed for at man ved selv lidt lys kommer op over startspændingen og produktionen starter.
Nu da den også accepterer 12,5A bliver det muligt at parallelkoble paneler og bruge denne mulighed der hvor det er en fordel (paneler med høj udgangsspænding men lavere strøm)

Da denne inverter har 3 mpp-trackere kan den arbejde men tre uafhængige strenge som den så kan justerer arbejdspunktet for således at de alle hver forsig bliver optimalt "tappet" for energi.

Det vil jo være legende let at installerer monster mange paneler på denne inverter med så stor en indgangs tolerance men ikke sikkert det er videre økonomisk da den jo har et max på 3300W pr. indgang - det må de faktiske forhold afgøre.

Håber det giver dig lidt mere forståelse for de forskellige muligheder.

/Karsten Mentz
30 * 230W Zn - 2 stk. SMA 3000 TL21
http://pvoutput.org/list.jsp?id=23366&sid=21243
http://pvoutput.org/list.jsp?id=23366&sid=21255
Find
Citér
28-08-2012, 12:31
Besked: #4
lysandk Offline

Hmm, tja måske begynder jeg at forstå princippet. Effekten er jo ikke noget panelerne 'sender' ind i inverteren, men noget inverteren 'belaster' panelerne med. SOLPLUS 100 kan så ikke belaste med mere end 3300W/tracker - sadan må det vel forstås.

Konsekvensen må videre være, at hvis jeg sætter lidt for meget 'panel-farm' på en tracker, lad os sige 5000Wp, og såvel spænding som strøm overholder inverterens min/max værdier, ja så får jeg ikke det fulde udbytte af mine paneler, hvis jeg f.eks. forventer de kan levere mere end de 3300W på optimale tidspunkter.

Hvis dette er rigtigt forstået, så undrer det mig stadig at max-effekt/tracker ikke oplyses. Du kan måske godt finde et enkelt datablad, hvor en graf viser noget derhenad, men det hører vist til undtagelsen.
Piko 10, Danfoss 8 osv. siger god for setup'et, så kan det da undre at SOLPLUS 100 ikke vil gøre det.

mvh.
Lars A.
Find
Citér
28-08-2012, 13:44
Besked: #5
F1240 Offline

Inverteren vælger arbejdspunkt, ja.

Det er den måde inverteren skruer ned til 6kW begrænsningen på (hvis det er SP100-DK) - ved ikke at placere sig i MPP, men et andet sted på kurven.

Endelig, så har SP100 også - ifølge manualen - indbygget DC-kontakt, der slukker hvis den kommer uden for spec. Men det er jo heller ikke meningen at den skal gøre det for tit Smile
Find
Citér
28-08-2012, 15:09
Besked: #6
Lars-Jacobsen Offline

(28-08-2012 12:31)lysandk Skrev:  Konsekvensen må videre være, at hvis jeg sætter lidt for meget 'panel-farm' på en tracker, lad os sige 5000Wp, og såvel spænding som strøm overholder inverterens min/max værdier, ja så får jeg ikke det fulde udbytte af mine paneler, hvis jeg f.eks. forventer de kan levere mere end de 3300W på optimale tidspunkter.

Det er netop ideen og konsekvensen ved at overdimensionere. Du vil få mere ud af din inverter (og 6kw grænsen) stort set hele året rundt, undtagen i de få timers peak situationer om sommeren hvor levere max. i hht. datablad/specs. og derved overskrider inverterens begrænsninger. Men der er mere vundet ved denne løsning end der bliver sat til når loftet rammes.
Find
Citér
28-08-2012, 15:54
Besked: #7
F1240 Offline

Med Solutronic SP100 3 MPP trackere på 3300W hver behøves man ikke overdimensionere i forhold til en MPP-tracker for at anlægget samlet set er overdimensioneret i forhold til nettomålerordningen.

I øvrigt, så vil 16 200W paneler fint kunne sidde i serie på sådan en indgang (forbehold taget for det konkrete datablad), men så heller ikke mere pga. max spænding på 850V, hvilket bringer en så tæt på de 3300W at det ikke er så interessant at spekulere i mere. ... man skal blot fylde 16 paneler på hver at de andre 2 MPP-trackere også og så få den overdimensionering du snakker om.
Find
Citér
28-08-2012, 16:36
Besked: #8
lysandk Offline

(28-08-2012 15:09)Lars-Jacobsen Skrev:  Det er netop ideen og konsekvensen ved at overdimensionere. Du vil få mere ud af din inverter (og 6kw grænsen) stort set hele året rundt, undtagen i de få timers peak situationer om sommeren hvor levere max. i hht. datablad/specs. og derved overskrider inverterens begrænsninger. Men der er mere vundet ved denne løsning end der bliver sat til når loftet rammes.

Den er jeg med på - det jeg søger er oplysning om ved hvilken effekt en given inverter er begrænset i udnyttelsen af en gunstig situation - per tracker. Altså fx. 3300W som Solutronic oplyser for deres inverter.

Det er jo et studie i inverterteknik det her - interessant! Er der fx. forskel på om inverteren har 2 el. 3 'uafhængige' trackere, eller ikke?
Kan man forestille sig den forståelse af tracking/sporing, at dette kredsløb blot screener for det bedste belastningspunkt (nogle med tidsinterval som det fremgår af anden tråd), og at det egentlig ikke er trackeren der bestemmer effektbegrænsningen, men inverterens max effekt som sådan? I konsekvens heraf en anden tænkning/begrænsning end den, der tilsyneladende findes i SOLPLUS 100?

I relation til bedste udnyttelse af trackerne: Prøv at se kurverne nederst til højre på side 7 vedr. Piko 8 og 10 i dette datablad http://www.kostal-solar-electric.com/dow...KO_EN.pdf. Af disse ser man, at når jeg tænker som jeg lægger op til, at overdimensionere på blot én tracker mhp. senere udnyttelse af flere, så får jeg dårligere effektivitet, end hvis jeg fordeler min effekt på 2 trackere. Godt nok ikke store tal, 1-2%, men alligevel. I det hele taget ser man i samme sides skema, at det er 'not recommended' kun at tilslutte paneler til én tracker.

mvh.
Lars A.
Find
Citér
« Next Oldest | Next Newest »
Skriv svar 

• Vis printervenlig version
  • Send this Thread to a Friend
  • Abonnér på emne

Kontakt | SolcelleDebat | Til toppen | Tilbage til indhold | Let (Arkiv) Udseende | RSS Synkronisering